پلیس امنیت تهران بزرگ باید این بساط را برچیند

تیغ‌زنی میلیونی سلبریتی‌ها با عنوان کذایی «مسئول امنیت صفحه»/ کاسبی از فالوورها نباید نهادینه شود

پدیده کذایی «مسئول امنیت صفحه» مدتی است در ایران رواج پیداکرده و با سرکیسه کردن و تیغ زدن میلیونی سلبریتی‌ها، مشکلات روحی و روانی بسیاری برای فالوورها به ارمغان آورده است.

تیغ‌زنی میلیونی سلبریتی‌ها با عنوان کذایی «مسئول امنیت صفحه»/ کاسبی از فالوورها نباید نهادینه شود

صفحات اینستاگرام برخی از بازیگران سینما و تلویزیون، سلبریتی‌ها و به‌اصطلاح شاخ‌های اینستا تعداد زیادی دنبال کننده یا فالوور دارند. این تعداد بالای دنبال کنندگان که در برخی صفحات به میلیون هم می‌رسد، بسیاری از افراد را وسوسه می‌کند. سودجویان با تهدید از دست رفتن صفحات اینستاگرامی و هک، به صاحبان صفحات نزدیک می‌شوند. آن‌ها از ناآگاهی سلبریتی‌ها در حوزه فناوری و الزامات امنیتی اینستاگرام کمال بهره را برده و شغل جعلی با عنوان «مسئول امنیت صفحه» راه می‌اندازند.

هیچ‌گونه شغل، حرفه و یا تخصصی به‌صورت رسمی در دنیا با عنوان «مسئول امنیت صفحه» وجود ندارد. این کار از آن دست کلاه‌برداری‌هایی است که در ایران رایج شده است. شاید سؤال کنید، آیا بدون داشتن مسئول امنیت صفحه، اکانت اینستاگرام با خطر هک شدن مواجه نمی‌شود؟

پاسخ این سؤال بسیار ساده است. اینستاگرام به‌عنوان یک رسانه اجتماعی که در کل جهان محبوب است و کاربران میلیاردی دارد، خودش امکانات امنیتی کافی را در نظر گرفته است. به همین خاطر در هیچ کجای دنیا به‌جز ایران عنوان شغلی مسئول امنیت صفحه وجود ندارد؛ اما این افراد سودجو چگونه سلبریتی‌ها را به دام می‌اندازند؟

کسانی که خود را به‌عنوان مسئول امنیت صفحه معرفی می‌کنند، ابتدا یوزرنیم و پسورد اکانت مشتری خود را دریافت می‌کنند. سپس ایمیلی که تنها خودشان با آن دسترسی دارند را روی اکانت فعال می‌کنند و تنها یک پسورد قوی (حداقل 12 کاراکتری متشکل از حروف و اعداد و ...) را روی اکانت قرار می‌دهند. در مرحله آخر نیز با فعال کردن تأیید دومرحله‌ای اکانت، حداکثر میزان امنیتی را که خود اینستاگرام برای همه کاربران در نظر گرفته است، فعال می‌کنند.

این‌گونه مسئول کذایی امنیت صفحه، بابت کاری که با عنوان نگهداری و برقراری امنیت پیج از آن یاد می‌کند، ماهیانه مبالغ هنگفتی به جیب می‌زند.

حتی در مواردی نیز دیده شده است، آن‌ها در آخرین ساعات شب با گذاشتن استوری‌هایی با این مضمون که «زمانی که شما خوابید ما در حال سرکشی و مراقبت از اکانت شما هستیم» خود را زحمت‌کش و تلاشگر معرفی می‌کنند. اقدامی که واقعاً عجیب و خنده‌دار است. انگار اکانت اینستاگرام یک منطقه نظامی است و مسئولین امنیت صفحه نگهبانان بی‌چون‌وچرای آن هستند. اگر هم این نگهبانان به‌صورت شبانه‌روزی پاس ندهند دشمن حمله و صفحه را فتح می‌کند.

هک کردن سوری صفحات برای سرکیسه کردن مشتریان

شاید جالب‌ترین قسمت سناریوی این مسئولان کذایی امنیت صفحه، مانورهای تبلیغاتی است که با هک کردن سوری صفحات اتفاق می‌افتد. آن‌ها هر چند ماه یک‌بار و در بامداد، پروفایل اکانت یکی از مشتری‌ها را تغییر می‌دهند و تعداد زیادی از پست‌های صفحه را حذف می‌کنند. پسورد را تغییر می‌دهند و در بیو صفحه می‌نویسند: «هک شده توسط گروه ...» هکرهای ترکیه‌ای، آمریکایی، عربستانی و ... که وجود خارجی هم ندارند.

مسئول امنیت هم بعد از تماس‌های مکرر صاحبان صفحه، سناریو خود را ادامه می‌دهد. او بعد از گذشت ساعت‌های طولانی که مثلاً زمان صرف شده برای بازگرداندن صفحه است، پست‌های آرشیوشده توسط خودش را بازمی‌گرداند و بیو اکانت را به حالت قبل درمی‌آورد. ازآنجاکه مبلغ هنگفتی هم بابت بازگرداندن صفحه دریافت کرده به‌عنوان اشانتیون یک تیک آبی هم روی صفحه می‌گذارد و به صاحبش که کاملاً بازی‌خورده است، پس می‌دهد.

برگزاری کلاس با عنوان دیجیتال مارکتینگ و آموزش کارآفرینان اینستاگرام!

آن‌ها خودشان هم باور کرده‌اند که متخصص اینستاگرام هستند و می‌توانند کسب‌وکارهای فعال در این رسانه اجتماعی را به سمت خود بکشانند. به‌هرحال وقتی در تیغ زدن بازیگران باسابقه سینما و تلویزیون تبحر پیدا می‌کنی، این فکر سراغت می‌آید که می‌توانی وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ هم بشوی.

یکی از این به‌اصطلاح مسئولان امنیت صفحه که نسبت خویشاوندی با بازیگر سریال‌های طنز تلویزیون ازجمله پادری و دودکش را دارد، بدون داشتن مجوز مکان آموزشی و بدون طرح درس مصوب، کلاس آموزش اینستاگرام برگزار می‌کند. او بابت 2 ساعت توضیح واضحات دادن از اینستاگرام، مبلغی معادل 400 تا 500 هزار تومان را از هر نفر دریافت می‌کند.

برخی از همکارانش نیز با عنوان دیجیتال مارکتینگ، نحوه هشتگ گذاری را توضیح می‌دهند؛ باورتان می‌شود؟ «هشتگ مدیا را پربیننده می‌کند» این فرضیه‌ای است که آن‌ها به خورد افراد سردرگم می‌دهند و در عوض پول‌هایشان را به جیب می‌زنند.

فالوور فروشی مسئولان امنیت از سرمایه‌های صاحبان صفحه

دریافت پول‌های کلان در ازای هیچ، زیر دندان این به‌اصطلاح مسئولان امنیت صفحه مزه می‌کند. آن‌ها به فکر تحقق آرزوهای بزرگ‌تر خود هستند؛ خرید ماشین‌های مدل‌بالاتر و خانه‌های لاکچری تر. بیشتر از این هم نمی‌شود صاحبان صفحات را سرکیسه کرد، پس باید به فکر یک راه دیگر بود؟!

رصد خبرنگار بولتن نیوز، از یک اقدام هوشمندان در راستای درآمدی هنگفت خبر می‌دهد. این مسئولان امنیت صفحه این بار چشم طمع به ثروت مجازی سلبریتی‌ها می‌دوزند؛ کافی است بخشی از این‌همه فالوور را فریب داد و آن‌ها را به سمت مشتریان جدید هدایت کرد. به‌هرحال بسیاری از فعالان اینستاگرام حاضرند بابت بیشتر شدن تعداد فالوورهای حقیقی خود، میلیون‌ها تومان پول بپردازند.

100 مشتری جدید را متقاعد می‌کنند که با پرداخت 15 تا 20 میلیون تومان، تعداد فالوورهای خود را چند ده برابر کنند. مبلغی بین یک و نیم تا دو میلیارد تومان دریافت می‌شود. کسب درآمدی هنگفت از طریقی که هیچ مجوزی برای آن کسب نشده است. مالیاتی هم بابتش نمی‌پردازند و هزینه اضافی هم قرار نیست به آن تعلق بگیرد.

برای فریب فالوورهای موجود در صفحات سلبریتی‌ها دست‌به‌کار می‌شوند. تبلیغات بی‌قیدوبندی در تمام صفحات تحت سیطره شروع می‌شود؛ البته این تبلیغات برای آن‌ها رایگان است. مجموعاً 300 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته می‌شود؛ 100 میلیون تومان برای یک نفر، 4 گوشی آیفون 11 پرو و 100 میلیون تومان برای 100 نفر.

قسمت جالب ماجرا، شرط‌های شرکت در مسابقه است. کاربران باید ابتدا اکانتی که «فرهی» نام دارد را دنبال کنند و 99 دنبال شده‌ی این اکانت را هم یکی‌یکی دنبال کنند. درنتیجه تمام آن 100 مشتری، هرکدام به یک‌میزان فالوورهایشان افزایش خواهد یافت. کاربران حتی باید آی دی اینستاگرام خود را در سایتی که معرفی می‌شود، ثبت کنند تا بعداً برای تبلیغات و سوءاستفاده‌های بعدی مورداستفاده قرار بگیرد.

لزوم برخورد پلیس امنیت تهران بزرگ و جلوگیری از ضایعه‌های اخلاقی - اجتماعی

122 هزار کاربر به امید برنده شدن به تعداد فالوورهای آن 100 مشتری اضافه می‌شود؛ عدد کمی نیست. قسمت تأسف‌بار این ماجرا افرادی هستند که در بین این 100 نفر وجود دارند. افراد معلوم‌الحالی که با ابتذال، ترویج عادی‌سازی شوخی‌های جنسی و به گند کشیدن فضای مجازی، به دنبال افزایش دنبال کنندگان و کسب درآمدهای میلیونی هستند. در پایان هم 120 هزار نفر ناامید و سرخورده از جایزه‌ای که برنده نشده و فریبی که خورده‌اند، باقی می‌ماند.

پلیس امنیت تهران بزرگ حتماً باید با این به‌اصطلاح مسئولان امنیت صفحه و گردانندگان چنین مراسم قرعه‌کشی برخورد قاطع کند. این شکل جدید از جمع‌آوری پول به بهانه حمایت و وعده افزایش تعداد فالوورها با امید برنده شدن در قرعه‌کشی و لاتاری، باید بساطش برچیده شود. در غیر این صورت این اقدامات رسمیت می‌یابد و در اقصی نقاط کشور شاهد سر برآوردن جمع‌های کوچک و بزرگ از این مدل اتفاق‌ها خواهیم بود. اتفاق‌هایی که بازدارندگی و کنترلش، توان صدچندان و فرصتی بسیار طلب می‌کند.

رسیدگی به این امور که امنیت اخلاقی جامعه را با تغییر سبک زندگی پیش‌گرفته است، باید در اختیار مراکز پایش فضای مجازی پلیس امنیت تهران بزرگ قرار گیرد. باید خواب از چشمان غیر ایرانی _ اسلامی این‌گونه افراد ربوده شود؛ نه اینکه بحث صرفاً در حد یک تخلف ساده برخورد شود

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها