معاون وزیر بهداشت:

خانم دانشجوی مدعی دندانپزشکی اصلا دانشجو نبوده است

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق گزارش دانشگاه شهید بهشتی، خانمی که ادعا دارد دانشجوی رشته دندانپزشکی این دانشگاه است، با سیستم آموزشی دانشگاه هیچ ارتباطی نداشته و اصلا دانشجو نبوده است.

خانم دانشجوی مدعی دندانپزشکی اصلا دانشجو نبوده است

باقر لاریجانی معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه در حاشیه سمپوزیم یک روزه «تازه های استئوپروز (پوکی استخوان)» در جمع خبرنگاران در پاسخ به ادعای خانمی که در دانشگاه شهید بهشتی دانشجو بوده است، افزود: به حراست دانشگاه نامه زدیم و گزارش خواستیم.
وی ادامه داد: طبق گزارش دانشگاه این فرد اصلا دانشجو نبوده و با سیستم آموزشی دانشگاه هیچ ارتباطی نداشته است اما این خانم دوستانی در دانشکده دندانپزشکی داشته و در برخی کلاس ها شرکت کرده است.
معاون وزیر بهداشت افزود: همزمان کلاس های کنکور با این فرد به عنوان رتبه برتر و دانشجوی رشته دندانپزشکی مصاحبه داشتند و حتی در صدا و سیما هم پخش شده است.
وی اضافه کرد: سیستم های نظارتی در حال بررسی این موضوع هستند؛ در دانشگاه شهید بهشتی ٢یا ٣ نفر از پرسنل به دلیل تسامح در ورود این فرد و حضور در کلاسها به تخلفات اداری معرفی شدند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره مسائلی که اخیرا پیرامون صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد گفت: سازمان سنجش زیر نظر وزارت علوم، دانشجویانی را که انتخاب می‌شوند مستقیما به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: سازمان سنجش در گذشته برای ارائه فهرست اسامی دانشجویان به وزارت بهداشت مقاومت می‌کرد اما در یکی دو سال گذشته از سازمان سنجش لیست‌ها را به طور کامل دریافت می کنیم و از سوی دیگر لیست قبولی‌ها را هم از دانشگاه‌ها می گیریم و این‌ها را با هم‌ مقایسه، بررسی و مطابقت می دهیم.

همزمان کلاس های کنکور با این فرد به عنوان رتبه برتر و دانشجوی رشته دندانپزشکی مصاحبه داشتند و حتی در صدا و سیما هم پخش شده است


لاریجانی با تاکید بر نظارت جدی وزارت بهداشت، افزود: سیستم‌ ما کاملا کنترل می‌کند، کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود چه زمانی وارد و چه زمانی خارج می‌شود.
معاون وزیر بهداشت اظهارداشت: اخیرا با توجه به بحث‌هایی که شد این کار را به طور جدی‌تر دنبال می‌کنیم و در این خصوص، مواردی نیز مطرح‌ می‌شود که کسی برای ورود به دانشگاه امتحان داده یا نداده که البته طبق بررسی های ما برخی گزارش‌ها درست نبوده است‌.
وی اضافه کرد: افرادی را که متوجه آن‌ها شدیم اجازه ندادیم به دانشگاه وارد شوند و این مسأله ‌ به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.
معاون وزیر بهداشت درباره دانشجویانی که از خارج از کشور پذیرش می‌شوند، گفت: موضوع دیگر این است که دانشجویانی که از خارج کشور می‌خواستند به دانشگاه های داخل بیایند باید شرایطی داشته باشند؛ مثلا دانشگاهی که بودند معتبر باشد و نمراتشان هم شرایط خاصی داشته باشد.
وی ادامه داد: در گذشته هم نسبت به پذیرش این دانشجویان دقت می‌کردیم اما چون به دلیل مسائل مربوط به ارز تعداد متقاضیان در این خصوص افزایش یافت، مصاحبه برای پذیرش اضافه شد.
لاریجانی اضافه کرد: به مواردی برخوردیم که افراد می‌خواستند تقلب‌هایی را انجام دهند یعنی کسی بود که نمره سال آخرش درست نیست اما چند وقت بعد می‌دیدیم که نمره درست را می‌آورد و ما کم‌کم‌ به این قضیه مشکوک شدیم و حراست و بقیه بخش های نظارتی را فعال کردیم.
معاون وزیر بهداشت اظهارداشت: با مواردی در حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ مورد روبرو شدیم که عدد دقیق را بعدا استخراج و اعلام ‌می‌کنیم اما طبق بررسی است، متوجه شدیم که این افراد کارنامه تحصیلی خود را از یک جا می‌آورند.
لاریجانی افزود: موضوع را به آموزش و پرورش انتقال دادیم و مشخص شد تقلبی در این قضیه وجود دارد. افرادی را که متوجه آن‌ها شدیم اجازه ندادیم به دانشگاه وارد شوند البته این موضوع به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.
معاون وزیر بهداشت گفت: مقوله دیگری که با آن‌ها برخورد کردیم، افرادی بودند که گفتند از خارج از کشور آمده ایم و وقتی ما پرونده را بررسی کردیم متوجه شدیم که این‌ها اصلا خارج از کشور نبوده ‌اند و هر جا متوجه شدیم که پرونده افراد خدشه ای دارد از ورود فرد به دانشگاه جلوگیری کردیم.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نحوه پذیرش دانشجویان رشته دامپزشکی که پدران آنها عضو هیات علمی هستند، گفت: ما آیین‌نامه‌ای داریم که دانشجویانی که در رشته دامپزشکی پذیرفته می شوند و پدرشان هیات‌ علمی است با امتیاز ۹۲ و نیم می‌توانند به پزشکی تغییر رشته دهند.
وی ادامه داد: این آیین‌نامه امضای وزیر علوم، رئیس دانشگاه آزاد و وزیر بهداشت را دارد و براساس آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است.
معاون وزیر بهداشت اظهارداشت: بعد از مدتی متوجه شدیم که حدود ۲۰۰ مورد در دانشگاه آزاد در حال استفاده از این آیین‌نامه‌ هستند در حالی که شرایطش را ندارند. از ما خواستند امضا بگیرند که این کار را انجام دهند ولی ما قبول نکردیم اما متوجه شدیم در گذشته این تغییر رشته از دامپزشکی به پزشکی انجام گرفته است.
لاریجانی اضافه کرد: برای این کار باید امضای دو وزیر و رئیس دانشگاه انجام می شد که لااقل وزیر بهداشت آن را امضا نکرد.
معاون وزیر بهداشت گفت: مصوبه‌ای در کمیسیون موارد خاص، تصویب شد تا به کسانی که قول داده شده است، استثنائا برای آخرین سال از این فرصت استفاده کنند، درصورتی که به خارج از کشور بروند و در دانشگاه معتبری ۳۶ واحد پاس کنند، مشمول این آیین نامه قرار گیرند.
لاریجانی افزود: نکته‌ای که مهم است این است که هیچ فردی براساس دستورالعمل وزارت بهداشت منتقل نشد و همه‌ کسانی که منتقل شدند قبل از این مصوبه کمیسیون موارد خاص بود.
وی اظهارداشت: با توجه به این که این موضوع تبدیل به مسئله ای اجتماعی شده بود ما در کمیسیون موارد خاص بعدی این مصوبه را لغو کردیم و افرادی که در دانشگاه آزاد منتقل شده‌اند هیچ کدام طبق مصوبه وزارت بهداشت نبودند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها