توضیحات تهیه کننده «شبی که ماه کامل شد» درباره انتشار نسخه قاچاق فیلم

روز گذشته محمد حسین قاسمی از پیگیری انتشار نسخه قاچاق فیلم «شبی که ماه کامل شد» خبر داد؛ نسخه بی‌کیفیتی که به گفته تهیه‌کننده «شبی که ماه کامل شد» فرد منتشر کننده تمایل داشته با اخاذی نسبت به پاک کردن آن اقدام کند.

توضیحات تهیه کننده «شبی که ماه کامل شد» درباره انتشار نسخه قاچاق فیلم
حدود دو ماه قبل از طریق پست الکترونیکی در جریان اخاذی قرار گرفتم. فردی از طریق صفحه اینستاگرام، آدرس ایمیل‌ام را پیدا کرده بود و پیامی با این محتوا برایم ارسال کرد: «نسخه قاچاق شده فیلم «شبی که ماه کامل شد» در کانال تلگرامی بارگذاری شده، چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانیم از پخش آن جلوگیری کنیم اما این کار هزینه می‌خواهد». از فرد ارسال کننده پیام درخواست کردم که برای برقراری ارتباط شماره تماسش را برایم ارسال کند.

با رصد کانال تلگرامی متوجه شدم که‌ایمیل به فاصله یک ربع بعد از انتشار فیلم به دست من رسیده است و شماره تماس ارسال شده شماره ادمین همین کانال است. اگر چه درخواست آنها برای برداشتن فیلم فقط ۳ میلیون تومان بود اما اطمینان داشتم گیرافتادن به دام این اخاذی خلاصی ندارد و روزهای آینده فیلم از کانال‌های تلگرامی دیگری سر در خواهد آورد و این چرخه ادامه خواهد داشت. خوشبختانه با پیگیری قضایی و انتظامی دو کانال مورد نظر مسدود شد. خوش شانسی ما این بود که نسخه قاچاق شده چون از روی پرده سینما ضبط شده بود هم به لحاظ تصویری و هم صدا نسخه بی‌کیفیتی بود و قابلیت تماشا نداشت.

فرد خاطی با پنهان شدن بین دو صندلی تصاویر را ضبط کرده بود و نصف پرده سینما با صندلی‌های سالن استتار شده بود و عملاً چیزی دیده نمی‌شد. اما اگر فیلمی بود که کیفیت و قابلیت دیده شدن داشت هر تهیه‌کننده‌ای مجبور می‌شد زیر بار این اخاذی برود. از سوی دیگر همین بی‌کیفیت بودن نسخه قاچاق شده فیلم دلگرممان می‌کرد که طولانی شدن پروسه برخورد با متخلفان خیلی به اکران «شبی که ماه کامل شد» ضربه نمی‌زد اما اگر کیفیت نسخه قاچاق شده بالا باشد آن وقت ثانیه‌ها هم اهمیت پیدا می‌کنند. برخورد با متخلفان در سایت‌های اینترنتی راحت‌تر است و در کمترین زمان سایت متخلف مسدود می‌شود اما متأسفانه انتشار نسخه قاچاق فیلم‌ها بیشتر در کانال‌های تلگرامی اتفاق می‌افتد و چون هویت‌شان شناخته شده نیست برخورد با آنها پروسه زمان‌بری می‌شود.

بر این اساس باید بین کارگروه صیانت از آثار و قوه قضائیه و نیروی انتظامی (پلیس فتا) هماهنگی بیشتری برای برخورد با متخلفان این نوع کانال‌ها ایجاد شود. وقتی سرعت عمل در مقابله با متخلفان بالا برود و برخورد قاطعانه و سریع باشد کمتر کسی جرأت می‌کند به راحتی این جرم را انجام دهد. برخورد قاطع و سریع با متخلفان اقدام پیشگیرانه‌ برای وقوع جرم هم هست.‌

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها