حذف یارانه‌های پنهان منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود

شیخی گفت: در صورت حذف یارانه‌های پنهان شاهد افزایش هزینه‌های مصرفی و هزینه‌های تولید خواهیم بود.

حذف یارانه‌های پنهان منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود

عبدل الحمید شیخی اقتصاددادن در خصوص رشد نرخ تورم که یکی از دلایل آن حذف یارانه‌های پنهان است، اظهار کرد: یارانه های پنهان باید منجر به کاهش فاصله طبقاتی و کمک به اقشار مستضعف جامعه شود ولی می توان گفت با مرور زمان یارانه ها از اهداف اولیه خود دور شدند.

وی در ادامه بیان کرد: هزینه‌های مرکب تولید ترکیبی از هزینه ها‌ی ارزی و ریالی است؛ همچنین بخشی از هزینه‌های مردم متکی به یارانه‌های پنهانی است که دولت در قالب اعمال حمایتی در اختیار افراد قرار می‌دهد.

شیخی ادامه داد: در صورت حذف یارانه‌های پنهان شاهد افزایش هزینه‌های مصرفی و هزینه‌های تولید خواهیم بود، به طور مثال نرخی ارزی که به اتکای ۴۲۰۰ در بازار عرضه می‌شود اگر نرخ آن به نرخ نیمایی تبدیل شود به مراتب موجب جهش قیمت تمام شده کالا‌ها وافزایش قیمت کالا‌های داخلی می‌شود.

این اقتصاددان در خصوص حمایت از تولید بیان کرد: هم اکنون دولت برای حمایت از تولید لازم است یارانه افراد را پرداخت کند و با حمایت از تعرفه‌های ترجیحی در نهاد‌های تولیدی در قیمت تمام شده کالا‌ها اثر مثبت بگذارد.

بیشتر بخوانید: گروسی: یک میلیون دلار قاچاق یک میلیون شغل را می‌سوزاند/ آقاپورعلیشاهی: مجلس باید درخصوص یارانه‌های پنهان ورود جدی کند

شیخی در ادامه تصریح کرد: کالا‌های ضروری که جز کالا‌های اصلی سبد مصرفی خانوارهاست و افزایش قیمت آن به معیشت خانوارهای کم درآمد اثر گذار است. همچنین بخشی دیگر از تاثیرات آن به صورت غیر مستقیم است که به طبع افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی به اقلام غیرضرور هم سرایت می کند که در نتیجه این روند منجر به تورم می شود.

وی معتقد است، راه حل کاهش تورم حذف یارانه‌ها پنهان نیست بلکه باید تولید داخلی را به طُرق مختلف حمایتی، تقویت کرد.

شیخی در پایان گفت: بازار باید از تولید داخلی اشباء شود، کاهش میزان واردات و تقاضای آن در سیستم بازاری کشور منجر به تقویت ارزش پول ملی می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها