آموزش رانندگی به موش‌ها! + فیلم

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود موش‌هایی را به رانندگی ترغیب کردند و دریافتند که این موش‌ها، استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

آموزش رانندگی به موش‌ها! + فیلم

موش‌ها در یک آزمایش توانستند از عهده راندن یک خودروی کوچک برآیند و نشان دهند که انعطاف مغز آنها بیش از حد تصور است. شاید یافته‌های این پژوهش بتوانند به درک این موضوع کمک کند که چگونه یادگیری مهارت‌های جدید می‌توانند به تسکین استرس کمک کنند و شرایط عصبی و روانی نیز می‌توانند بر توانایی‌های ذهنی تاثیر بگذارند.

"کلی لمبرت"(Kelly Lambert)، پژوهشگر "دانشگاه ریچموند"(U of R) آمریکا گفت: این موضوع مشخص است که جوندگان می‌توانند نحوه تشخیص اشیا را یاد بگیرند و راه خود را در میان مسیرهای پیچیده پیدا کنند. آزمایش‌هایی از این دست معمولا برای بررسی نحوه تاثیر شرایط مغز بر عملکرد شناختی صورت می‌گیرند اما فقط می‌توانند روزنه کوچکی در مورد شرایط حیوان مورد نظر در اختیار پژوهشگران بگذارند.

لمبرت و همکارانش به این سوال برخوردند که آیا موش‌ها می‌توانند کارهایی پیچیده مانند راندن یک وسیله نقلیه در حال حرکت را یاد بگیرند یا خیر. آنها یک خودروی کوچک را از ظرف پلاستیکی غذا ساختند که کف آن از جنس آلومینیوم بود، روی چرخ‌هایی سوار شده بود و میله‌هایی از جنس مس به عنوان فرمان داشت. هنگامی که موش روی کف آلومینیومی می‌ایستاد و میله‌های مسی را با پنجه‌های خود می‌گرفت، جریان الکتریکی راه اندازی می‌شد و خودرو به سمت جلو حرکت می‌کرد. با چرخیدن فرمان به سمت چپ، مرکز و راست، حرکت آن در جهت‌های گوناگون تنظیم می‌شد.

در این آزمایش، رانندگی به شش موش ماده و ۱۱ موش نر آموزش داده شد. هنگامی که موش‌ها فرمان را لمس می‌کردند و خودرو را به سمت جلو حرکت می‌دادند، مقداری غلات به عنوان جایزه به آنها داده می‌شد؛ در نتیجه موش‌ها تشویق ‌می‌شدند تا برای دریافت جایزه بیشتر، مهارت‌های رانندگی خود را تقویت کنند.

لمبرت ادامه داد: موش‌ها یاد گرفتند خودرو را به مسیرهای منحصر به فرد هدایت کنند و الگوهایی را به کار ببرند که هرگز از آنها استفاده نکرده بودند تا در نهایت به جایزه برسند.

در پایان آزمایش به نظر می‌رسید که رانندگی به آرامش موش‌ها کمک کرده است. پژوهشگران نتیجه کار را با بررسی سطح دو هورمون کورتیزول و "دی‌هیدرواپی‌آندروسترون"(DHEA) که با استرس مرتبط هستند، مورد ارزیابی قرار دادند.

این ارزیابی نشان داد که سطح استرس موش‌ها پس از انجام دادن کارهای دشوار و دریافت جایزه، کاهش می‌یابد.

لمبرت گفت: به نظر می‌رسید نتیجه مثبت کار، حس رضایت را به موش‌ها هدیه می‌کند. این احساس در انسان‌ها، با نام "خودکارآمدی" شناخته می‌شود.

پژوهشگران با این آزمایش دریافتند موش‌هایی که رانندگی می‌کنند، نسبت به موش‌هایی که به عنوان مسافر در خودرو حضور دارند، استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

پژوهشگران قصد دارند آزمایش‌های بیشتری را انجام دهند تا درک بهتری از نحوه یادگیری رانندگی توسط موش‌ها و تاثیر آن در کاهش استرس داشته باشند.

این پژوهش، در مجله "Behavioural Brain Research" به چاپ رسید

منبع: ایسنا

24

حجم ویدیو: 1.61M | مدت زمان ویدیو: 00:00:19 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها