نرخ تورم مهر امسال به ۲۸.۳ درصد رسید

حسین زاده گفت: تورم منتهی به مهر سال ۹۸ با افزایش ۱.۲ درصدی به ۲۸.۳ درصد رسیده است.

نرخ تورم مهر امسال به ۲۸.۳ درصد رسید

جواد حسین زاده رییس مرکز ملی آمار کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در روز ملی آمار و برنامه ریزی اظهار کرد: به جهت اهمیت جایگاه رسمی رسانه ها در فرهنگ سازی در تلاش برای ارتباط گسترده تر در بین رسانه ها هستیم. در کشور ۲ نوع استفاده کننده آمار وجود دارد.

او ادامه داد: مخاطبان عام آمار, بی شمار هستند که اهمیت بالایی هم دارند که به شکل غیر مستقیم آمار و رسانه ها را دریافت می کنند که در این مسیر نقش رسانه ها در گزارش آمار مشخص می شود.

حسین زاده در ادامه با اشاره اینکه ایجاد سو تفاهم در ارایه آمار منجر به اتفاقات ناخوشایندی خواهد شد, گفت: آمارها و داده ها باید بتوانند ثبات و سیاست گذاری ها مناسبی را در بر داشته باشد در غیرراین صورت می تواند آسیب زیادی به بدنه اقتصاد کشور وارد کند.

او بیان کرد: با تخصص و بیان تخصصی در رسانه ها برای ارایه گزارش ها رعایت شود به طور مثال زمانی که از آمار بیکاری گزارش می شود باید شاخه ها این نوع آمار به صورت دقیق و موشکافانه مرور شود.

رییس مرکز ملی آمار گفت: سواد آماری بسیار حایز اهمیت است چرا اطلاعات نادرست منجر به از بین رفتن سرمایه های اجتماعی خواهد شد. شعار امسال روز ملی آمار بر همگرایی استوار است.

این مقام مسوول ادامه داد: آمارگیری های سنتی دیگر متناسب با جهان امروزی نیست و همه دنیا به سمت آمارگیری ثبتی مبنا حرکت می کند. بسیاری از کشورها سرشماری های ثبتی مبنا را سرلوحه خود قرار داده اند. دستگاه های اجرایی به دلیل وظایف خود می توانند ریزداده ها و داده های اداری را جمع آوری می شود.

او بیان کرد: این داده ها به خودی خود آمار نیستند و باید با پردازش مرکز آمار به اطلاعات دقیق تبدیل شوند. داده ها استخراج شده از ادارات دولتی وبعضا غیردولتی در یک فرآیندی به نام ایران استارز باهم در تعامل قرار می گیرند و به آمار رسمی تبدیل می شوند.

رییس مرکز ملی آمار بیان کرد: تورم سالیانه برابر ۴۲ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه ۷ دهم درصد کاهش را تجربه کرده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه مهر امسال به ۲۸.۳ رسیده است که این رقم نسبت به ماه گذشته ۶ واحد کاهش پیدا کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها