خرچنگ‌ها می‌توانند مسیرهای پیچیده را به خاطر بسپارند!

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند که گونه‌ای از خرچنگ‌ها می‌توانند مسیرهای پر پیچ و خم را به خاطر بسپارند و مسیریابی را به درستی انجام دهند.

خرچنگ‌ها می‌توانند مسیرهای پیچیده را به خاطر بسپارند!

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند که گونه‌ای از خرچنگ‌ها می‌توانند یاد بگیرند که در پیچ و خم حرکت کنند و تا دو هفته بعد هنوز آن را به یاد داشته باشند.

این پژوهش نشان می‌دهد اگرچه مغز سخت‌پوستانی از جمله خرچنگ، شاه‌میگو و میگو، نسبت به حیوانات دیگر کوچک‌تر است اما این موجودات، قابلیت شناختی لازم برای یادگیری پیچیده را دارند.

"ادوارد پوپ"(Edward Pope)، پژوهشگر "دانشگاه سوانسی"(Swansea University) انگلستان گفت: مغز سخت‌پوستان، تقریباً ۱۰ برابر کوچکتر از مغز یک زنبور است.

پوپ و همکارانش، ۱۲ "خرچنگ سبز"(Carcinus maenas) را برای پیدا کردن مسیر در آکواریوم آموزش دادند و جایزه‌ای را برای آنها تعیین کردند. در این مسیر پر پیچ و خم، یک مسیر درست وجود داشت که خرچنگ‌ها برای رسیدن به آن باید پنج تغییر مسیر را پشت سر می‌گذاشتند.

خرچنگ‌ها در این آزمایش تلاش کردند مسیر پر پیچ و خم را به مدت چهار هفته و هفته‌ای یک بار، برای یافتن مسیر درست طی کنند. اگرچه خرچنگ‌ها توانستند کار خود را پس از آموزش، بهتر انجام دهند اما کار آنها بدون خطا هم نبود.

پژوهشگران در مرحله دوم آزمایش، جایزه را حذف کردند. همه خرچنگ‌ها توانستند آزمایش را طی هشت دقیقه به پایان برسانند اما گروهی از خرچنگ‌ها که آموزش ندیده بودند، آزمایش را طی ۳۹ دقیقه به پایان رساندند و در نهایت، هفت خرچنگ به مرحله پایانی رسیدند.

"نیل برگس"(Neil Burgess)، پژوهشگر "کالج دانشگاهی لندن"(UCL) گفت: برای ما جالب بود که خرچنگ‌ها توانستند مسیریابی را یاد بگیرند اما به نظر می‌رسید که یادگیری آنها نسبت به جوندگان یا پستانداران، آهسته‌تر صورت می‌گیرد.

پوپ اضافه کرد: ما قصد داریم تاثیر تغییر شرایط اقیانوس از جمله اسیدی شدن و افزایش دما را بر توانایی یادگیری خرچنگ‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

این پژوهش در مجله "Biology Letters" به چاپ رسید.

منبع: نیوساینتیست

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها