نگرانی شدید رئیس بزرگ‌ترین بانک آمریکا از نرخ بهره منفی

جیمی دیمون هشدار داد که نرخ های بهره منفی در طولانی مدت دارای عواقبی خواهند بود که حتی قابل درک نیستند.

نگرانی شدید رئیس بزرگ‌ترین بانک آمریکا از نرخ بهره منفی

مدیرعامل بانک "جی پی مورگان" در مصاحبه با سی ان بی سی اعلام کرد که کاهش نرخ بهره تعیین کننده سرنوشت بازی نیست و نمی تواند تغییر چشم گیری در افزایش رشد اقتصادی ایجاد کند. وی با اشاره به اتخاذ سیاست نرخ بهره منفی در مناطق مختلف جهان گفت: به عنوان یک سیاست دائمی، نرخ بهره منفی واقعا ایده بدی خواهد بود چون پیامدهایی دارد که ما حتی از درک کامل آن ها نیز عاجز هستیم.

در شرایطی که برخی از بانک های مرکزی در نقاط مختلف جهان از جمله در اروپا و ژاپن نرخ بهره را به سطح منفی رسانده‌اند، بسیاری از بانکداران ارشد در آمریکا از فدرال رزرو خواسته اند تا به این جریان نپیوندد. دیمون از مقامات آمریکایی خواست تا به جای بازی با نرخ بهره، از طریق تغییر در سیاست گذاری ها به تقویت رشد اقتصادی کمک کنند.

مدیر عامل بانک جی پی مورگان در ادامه سخنان خود گفت که نرخ بهره چیزی نیست که بیش‌تر از همه او را نگران می کند بلکه کاهش اطمینان فعالان تجاری به محیط کسب و کار که در نتیجه جنگ تجاری و اتفاقات ژئوپلتیکی تشدید شده است، مایه نگرانی بسیار بزرگ تری خواهد بود.

پیش تر صندوق بین المللی پول نیز در گزارش خود با هشدار نسبت به پیامدهای سیاست نرخ بهره منفی اعلام کرده بود که تشویق به وام های ارزان می تواند منجر به پیدایش یک کوه بدهی دیگر شود که بار سنگینی بر سر رشد در گام های بعد خواهد بود.

انتظار می‌رود که با تداوم روند نزولی رشد اقتصادی در کشورهای مختلف، نرخ های بهره کماکان در سطح پایینی باقی بمانند. در حال حاضر نرخ بهره در سوئیس، ژاپن، منطقه یورو و سوئد منفی است و بانک مرکزی آمریکا نیز از جانب دولت و رئیس جمهور این کشور تحت فشار زیادی برای کاهش نرخ بهره قرار دارد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها