حراج شهاب‌سنگ صدها کیلویی در فرانسه

یک شهاب‌سنگ به وزن ۳۶۴ کیلوگرم که در فرانسه به حراج گذاشته شده بود، به قیمت پیش‌بینی شده به فروش نرسید.

حراج شهاب‌سنگ صدها کیلویی در فرانسه

قیمت پیش‌بینی شده برای این شئ فضایی که در اواخر قرن نوزدهم در منطقه «مون‌دیو» در شمال فرانسه به زمین سقوط کرده بود، بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار یورو برآورد شده بود، اما روز دوشنبه ۲۹ مهر در حراج لوسین کسی حاضر نشد آن را به این قیمت بخرد.

شهاب‌سنگ مون‌دیو که فردی به نام «ژان لوک بیار» آن را در سال ۲۰۱۰ میلادی به کمک دستگاه فلزیاب پیدا کرده، سومین شهاب‌سنگ بزرگی است که تاکنون در فرانسه کشف شده است. این شهاب سنگ با ترکیبی از آهن، نیکل و سولفور از یک ستاره جدا شده است. شهاب‌سنگ مون‌دیو با بهای پایه ۴۰ هزار یورو به حراج گذاشته شد و در نهایت به قیمت ۵۱ هزار یورو به فروش رفت.

مالک این شهاب‌سنگ از این فروش چندان خرسند نبود زیرا مالکیت آن را با دعوایی حقوقی به دست آورده بود. دولت با این استدلال که یابنده این شئ آسمانی آن را نه در ملک خصوصی خودش، بلکه در زمینی بایر و متعلق به دولت یافته، ادعای مالکیت آن را داشت و آن را در آسمان‌نمای شهر بلفور نگه داشته بود.

اما با شکایت یابنده این سنگ ارزشمند فضایی، دادگاه با این استدلال که این شئ پیش از یافت شدن «بدون مالک» بوده، پس از ۴ سال دعوای حقوقی بالاخره مالکیت اختصاصی آن را به فرد یابنده داد.

در حراجی لوسین در روز دوشنبه قطعه‌ای از یک شهاب‌سنگ دیگر به وزن ۱۵۷ کیلوگرم نیز به فروش رفت. این قطعه سنگ فضایی که از ماه جدا شده و در «سنتوبن» فرانسه سقوط کرده در سال ۱۹۶۸ کشف شد و در حراجی دیروز به قیمت ۳۵ هزار و ۴۰۰ یورو به فروش رسید. کارشناسان قیمت نهایی فروش آن را اندکی پایین‌تر پیش‌بینی کرده بودند.

منبع: یورونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها