روزانه ۴۰ زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

قائم مقام مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان است که روزانه حدود ۴۰ نفر در ایران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

روزانه ۴۰ زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

کاظم زنده‌دل درباره پنجمین پویش ملی سرطان سینه اظهار کرد: این نوع برنامه نقش مؤثری در آگاهی‌بخشی درباره سرطان سینه به تمام افراد جامعه دارد، سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایران و تمام دنیاست.

او بیان کرد: یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها، سرطان تهاجمی مجاری سینه (مجاری شیری) است به طوری که امروزه بیش از ۹۰ درصد زنان به آن مبتلا می‌شوند. سالیانه ۱۴ هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند یعنی روزانه ۴۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

زنده‌دل گفت: سالیانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر به دلیل سرطان سینه جان خود را از دست می‌دهند که به عبارتی روزانه ۱۰ نفر می‌شوند. اگر این نوع بیماری به موقع تشخیص و درمان شود، بیماران می‌توانند به طور کامل بهبود پیدا کنند.

مهم‌ترین علائم سرطان سینه

معاون پژوهشی انستیتو سرطان افزود: تمام افراد زنان و مردان به این نوع همایش‌ها احتیاج دارند تا اطلاعات کافی درباره سرطان سینه به دست آورند، زیرا نه تنها زنان بلکه آقایان هم باید در این باره اطلاعات کافی داشته باشند، عواملی مانند: ژنتیک، سابقه فامیلی، فرزند دار نشدن، سن، استعمال دخانیات تأثیر مستقیم در ابتلا به این بیماری دارند، زنانی که فعالیت بدنی کمی دارند هم ممکن است به این عارضه مبتلا شوند.

او تأکید کرد: بهتر است قبل از مراجعه به پزشک زنان، افراد درباره علائم سرطان سینه اطلاعات کافی داشته باشند اگر تغییر رنگ، زخم، ترشح بدون علت یا برآمدگی مانند توده احساس کردند یا هر عامل غیر طبیعی را دیدند بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

زنده‌دل یاد آوری کرد: زنان از سن ۳۰ سالگی به بعد به طور منظم هر دو سال یکبار برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.

او در پایان گفت: امروزه اطلاعات مردم ایران درباره سرطان سینه حدود ۳۰ درصد کمتر از کشور‌های غربی است؛ علاوه بر این اطلاعات آقایان نسبت به زنان کمتر بوده که بهتر است آقایان هم در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    سلام امیدوارم بخداوندبزرگ متخصسین ودانشمندان ما دونیا بتوانند دارویی برا این سرتان خطرناک پیدا کنند امیدخدا حضرت عیسبن مریم امامزمان مهدیه موعود. یاخداوندتوانا کمک کن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها