عصبانیت نمایشگاه‌داران از کاهش قیمت‌ خودروهای خارجی

بازار پر زرق‌ و برق خودرو مدتی است که حال مناسبی ندارد و خریدار آن را «گران» و فروشنده آن را «افتضاح» توصیف می‌کند.

عصبانیت نمایشگاه‌داران از کاهش قیمت‌ خودروهای خارجی

به گزارش مشهد فوری ، جمعه بازار خودروی مشهد یکی از بازارهای پرطرفدار برای خریداران و فروشندگان اتومبیل است. بازاری که از حدود 9 صبح آغاز به کار می‌کند و تا عصر روز جمعه ادامه می‌یابد.

این بازار پیش از آشفتگی‌های بازار خودرو رونق فراوانی داشت اما بعد از آن دیگگر رونق سابقش را ندارد.

خریداران این بازار عمدتا عنوان می‌کنند که قیمت‌ها در اینجا دل‌بخواهی است و افراد صرفا برای گذران زمان‌شان به اینجا می‌آیند و هدف اصلی آن‌ها فروش خودرو نیست.

خانم و آقایی که قصد خرید اتومبیل را دارند به ایسنا می‌گویند: بعضی از فروشندگان ظهر جمعه به اینجا می‌آیند و یک قیمت نجومی برای خودرو خود در نظر می‌گیرند و اگر خریداری پیدا شد که شد و اگر هم پیدا نشد، چایی‌شان را می‌خورند و جمعه هفته دیگر دوباره اوضاع به همین منوال ادامه می‌یابد...

دو برادر جوان هم که برای خرید خودرو آمده‌اند همین مطلب را می‌گویند؛ «متاسفانه قیمت‌ها کاملا دلبخواهی است و هیچگونه منطق و نظارتی وجود ندارد. مثلا همین 405 را فروشنده‌ی این ردیف میگوید 58 میلیون تومان و فروشنده ی دیگر میگوید 65 میلیون تومان.»

حوالی ساعت 12 ظهر جمعیت خریداران و فروشندگان افزایش می‌یابد و بازار شلوغ‌تر می‌شود اما تعداد معامله‌ها تغییری نمی‌کند، کارشناس این بازار می‌گوید تعداد خرید و فروش‌ها بسیار کاهش یافته است و همچنین بسیاری از افراد پس از آشنایی در این بازار، در بنگاه‌های خارج از اینجا معامله‌ی خود را ثبت می‌کنند.

با گردش در بازار و گفت‌وگو با افراد متوجه می‌شویم که بسیاری از خریداران، افراد دلال و دارندگان نمایشگاه اتومبیل در شهرستان‌ها و دیگر بازارها هستند.

محسن به همراه همسرش که در یکی از شهرستان‌های اطراف مشهد نمایشگاه اتومبیل دارد عنوان می‌کند: علاوه بر قیمت‌ها، آنچه به نظر من رسیده این است که خودروهای اینجا اکثرا بی‌کیفیت است و خودروهای خوب خیلی، کم یافت می‌شوند. از قیمت‌ها هم که بگذارید چیزی نگویم.

اما درباره قیمت‌ها بیشتر پرس‌وجو کردیم؛

سه خانم که برای خرید خودرو در ردیف پژوها آمده بودند گفتند: قیمت‌ها در نرم افزار دیوار مناسب‌تر و اینجا قیمت‌ها بالاتر است.

حرفی که البته سه خریدار دیگر همین ردیف هم تایید کردند، اما ماجرا در ردیف پرایدها متفاوت بود، خریداران این بخش بیان کردند که تفاوتی بین قیمت‌های نرم افزار دیوار و اینجا وجود ندارد.

«قیمت‌ها به طور کلی بالاست اما احساس می‌شود در بنگاه‌های داخل شهر قیمت‌ها از جمعه بازار بهتر است»، «من یک ماه است که دنبال خودرو هستم و هیچگونه افت قیمتی را شاهد نبودم»،«قیمت‌ها با کیفیت کالاها همخوانی ندارد و نامتعارف است»، «هر کس هر چه دلش می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند»؛ اینها نظراتی بود که خریداران نسبت به جمعه بازار خودرو مشهد و قیمت‌ها در آن ابراز می‌کردند.

آنچه مشخص بود، عرضه‌ی خودروها با خواسته خریداران همخوانی ندارد. پس از گفت‌وگو با خریداران خودرو، سراغ فروشندگان رفتیم؛ از علی که خودروی پژو پارس برای فروش آورده بود پرسیدیم که خریداران می‌گویند قیمت‌ها دلبخواهی است، آیا موافقید؟

او ضمن پذیرش این مطلب گفت: به هر حال زمانی که کارخانه به طور مناسب خودرو ارائه نکند، قیمت‌ها متغیر خواهد بود و قیمت مشخصی وجود نخواهد داشت.

آرمین یکی دیگر از فروشندگان بیان کرد: در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال قیمت خودرو بسیار بالا بود و افراد بسیاری همانند من خودروهایشان را گران و با قیمت بسیار بالا خریداری کردند و حالا به قیمت های پایین‌تر نمی‌دهند، مگر مجبور به فروش شوند.

محمد که خودروی پراید برای فروش داشت، گفت: خواسته خریداران و فروشندگان با یکدیگر همخوانی ندارد.

فروشنده دیگری اظهار کرد: قیمت مشخصی برای مدل‌های مختلف وجود ندارد و قیمت‌ها متغیر هستند. حدود نیم ساعت قبل خودرویی در اینجا بود که فقط به دلیل این که رینگ اسپرت برای خودرو انداخته بود، شش میلیون تومان روی قیمتش آورده بود.

او گفت: قیمت‌های کارخانه هم سرسام آور است. کارخانه پژو پارس را با قیمت 88 میلیون می‌فروشد؛ آیا این قیمت منطقی است. همچنین خودروی کمی به بازار وارد می‌شود و به همین دلیل است که قیمت بازار را دلال‌ها تعیین می‌کنند.

پس از گفت‌وگو با خریداران و فروشندگان خودروهای داخلی به بخش خودروهای خارجی‌ رفتیم، بنا به گفته‌ی افراد این ردیف، کاهش قیمت‌ها در این قسمت کاملا محسوس بوده است.

سعید که خودروی برند چِری برای فروش آورده بود و اتفاقا از نمایشگاه‌داران اتومبیل هم بود، گفت: بنظر من قیمت‌ها از این پایین‌تر نخواهد آمد. همین خودرو طی ماه های اخیر 80 میلیون تومان افت قیمت داشته است.

خریدار دیگری نیز گفت: اگر چه قیمت‌ها پایین آمده اما به سطح مورد نظر نرسیده و قبل از آن خیلی بالا رفته بود و الان فقط اندکی پایین آمده است.

حدود ساعت 15 بازار خودرو را ترک کردیم. البته از ساعت یک و نیم ظهر کم کم خودروها از بازار خارج می‌شدند و بازار رو به تعطیلی می‌رفت. آن چه از صحبت با خریداران و فروشندگان برداشت شد این بود که بازار دل‌بخواهی اداره می‌شود و قیمت مشخصی برای کالاها وجود ندارد.

روز شنبه را با رفتن به سراغ نمایشگاه‌داران اتومبیل در مشهد آغاز کردیم تا نظرات آن‌ها را درباره بازار خودرو جویا شویم.

کاهش قیمت خودروهای خارجی

مسئول فروش نمایندگی خودروی Toyota گفت: متاسفانه چندین ماه است که ثبت سفارش‌ها بسته شده و هیچگونه سفارش خودرویی ثبت نمی‌شود. اکثر برندهای خارجی همین‌گونه است. قیمت ها در بازار توسط فروشندگان و بنگاه‌داران تعیین می‌شود.

مسئول فروش نمایندگی خودروی MVM گفت: ثبت سفارش برای ما بسته نیست و به همین دلیل قیمت‌های بازار از قیمت نمایندگی حتی مقداری پایین‌تر است. طی ماه‌های اخیر کاهش قیمت داشته‌ایم و بعنوان مثال خودروی x33 از 240 میلیون تومان به 205 رسیده است. دلال‌ها و خریدارانِ عمده در زمان گرانی خودروها را خریداری کردند و الان به دلیل این که خودروهایشان فروخته شود، زیر قیمت نمایندگی مجبور به فروش شده‌اند.

سعید فرزانه افزود: بازار خودرو اکنون کاملا راکد است. چرا که قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر روند کاهشی داشته و زمانی که بازار روند کاهشی دارد، چون مردم در انتظار قیمت پایین‌تر هستند، بازار راکد می‌شود. ما همان خودروی X33 را حتی به قیمت 236 میلیون تومان هم فروخته‌ایم اما الان کسی با 200 میلیون تومان هم نمی‌خرد.

مدیر یک نمایشگاه اتومبیل‌های لوکس در پاسخ به وضعیت بازار خودرو صرفا به دو عبارت که همراه با عصبانیت هم گفته شد اکتفا کرد: بازار خراب است و افتضاح.

یک مدیر دیگر بنگاه اتومبیل‌های لوکس هم پاسخی مشابه داشت؛ سمندری گفت: وضعیت افتضاح است. با این روند چندماه دیگر همه‌ی ما باید جمع کنیم.

رضایی که در حوزه خودروهای هیوندا و کیا فعالیت می‌کرد، گفت: بازار روند کاهشی دارد و راکد است و هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود، طی ماه‌های اخیر حتی 20 معامله هم نداشته ایم. خودروی اپتیما از 400 میلیون تومان به 900 رسید و ما در قیمت‌های 850 هم فروش داشتیم اما الان که 600 میلیون شده هیچ خریداری وجود ندارد.

افتخاری دیگر نمایشگاه دار اتومبیل عنوان کرد: قیمت خودروهای داخلی تغییرات چندانی طی دو ماه اخیر نداشته است. تمام این گرانی‌ها هم که از سال گذشته آغاز شد، بازی خود کارخانه داران و افراد سطح بالای بازار خودرو بود. پراید را از 20 میلیون تومان، پژوها را از 40 میلیون تومان به ترتیب به قیمت‌های 40 و 80 میلیون تومان افزایش دادند و به ازای تاخیر در ارائه خودرو به مردم نهایتا رقمی حدود یک میلیون تومان جریمه به افرادی که خودرو ثبت‌نام کرده بودند پرداخت کردند.

وی افزود: پارس از 40 به حدود 90 میلیون تومان رسیده؛ پژو 207 حتی تا 180 میلیون هم رفت. تمام این‌ها بازی افزایش قیمت افراد کلان بازار خودرو بود. همچنین در بازار خارجی هم سودجویان تعیین کننده هستند؛ چرا خودروهای گمرک‌ها ترخیص نمی‌شود و نگه داشته شده‌اند؟ منتظر چه اتفاقی برای ترخیص هستند؟ به دلیل این‌که قیمت خودروهای خارجی کاهش بیشتری داشته است، آن‌ها را ترخیص نمی‌کنند.

محمد که نمایشگاه اتومبیل داشت، بیان کرد: متاسفانه واردکنندگان و سودجویانی که از واردات کالای چینی سود می‌کردند خیانت بزرگی به کشور کردند. قطعه‌سازهای داخلی قطعه ای را با قیمت 12 هزارتومان برای کارخانه‌های خودروسازی کشور تولید می‌کردند، اما واردکنندگان وارد بازار شدند و به کارخانه‌ها گفتند بجای 12 هزار تومان این قطعه را به قیمت 10 هزار و 500 تومان از چین برای شما وارد می‌کنیم. شما در نظر بگیرید این تفاوت هزار و 500 تومانی در تیراژ بالا برای کارخانه چه رقمی خواهد شد. اما کارخانه داران فقط نوک بینی خود را می‌دیدند و دوراندیشی نداشتند که با این کار کارخانه‌های ایران تعطیل می‌شوند و کارگران و پرسنل بیکار آن‌ها می‌شوند و اگر زمانی واردات به مشکل بخورد چه مشکلاتی پیش می‌آید.

وی تصریح کرد: این‌چنین شد که الان خودروهای کارخانه نیازمند قطعات است و قطعه‌ای وجود ندارد. چون کارخانه‌های قطعه سازی تعطیل و ورشکسته شدند؛ و زمانی هم که خودرو به بازار ارائه نشود قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

همچنین به سراغ یکی از نمایندگی‌های فروش ایران خودرو رفتیم؛ متصدی فروش عنوان کرد که چهارشنبه‌ها سایت باز می‌شود و روز قبلش یعنی سه شنبه اعلام خواهد شد که چه خودرویی در روز چهارشنبه عرضه خواهد شد.

وی درخصوص قیمت‌ها عنوان کرد: دنا پلاس به صورت 100 میلیون تومان نقد و 14 میلیون و 200 چک، پژو پارس 77 میلیون و 100 هزار تومان نقد و 10 میلیون و 550 چک، پژو 405 به صورت 62 میلیون تومان نقد و هشت میلیون و 700 هزار تومان چک ارائه می‌شوند. این خودروها تحویل یک ماهه هستند اما دو هفته‌ای تحویل داده می‌شوند.

وی ادامه داد: البته این خودروهای با قیمت حاشیه بازار است و اگر از کسانی باشید که از قبل با قیمت‌های قدیم ثبت نام کرده باشید مشخص نیست کی تحویل داده می‌شود.

مسئول فروش یک برند خارجی هم بیان کرد: ثبت سفارش‌های ما بسته است و تنها خودروهای چینی و ایرانی سایت‌هایشان گاهی اوقات باز می‌شود.

بنابراین شاید بتوان بازار خودرو را آرام و راکد و گران، به معنای سرکش بودنش تعبیر کرد. بازاری که این روزها نه نیاز خریدار را مرتفع می‌کند و نه فروشنده را، بازاری که نیازمند نگاه کلان و کوتاه کردن دست سودجویان است.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها