هنرمندی که "چیت" را وارد زندگی آپارتمانی کرد

دستان هنرمند این بانوی ایلامی «چیت» این محصول ۸۰۰۰ ساله‌ی ایلامی را به داخل آپارتمان‌ها کشانده و زندگی امروزی را با این هنرصنعت سنتی پیوند داده است.

هنرمندی که "چیت" را وارد زندگی آپارتمانی کرد

او فارغ‌التخصیل رشته علوم اجتماعی است. اما دستان هنرمند مادر و تلاش‌های پدر او را به کار چیت‌بافی با کاربردهای امروزی کشاند. هنوز صدای بریدن نی‌ها در محدوده‌ی زندگی خود را به یاد دارد و صدای به هم خوردن سنگ‌های چیت‌بافی برای او زیباست چون صدای به هم خوردن سنگ‌ها یعنی ایجاد یک گره جدید و این گره‌ها است که می‌تواند گره‌های زندگی را از قبیل کار، شغل و درآمد باز کند و الگو باشد.

چیت در زندگی عشایری حفاظ و حصاری برای سیاه‌چادر است که آن را از باران و باد محافظت می‌کند. در فصل بهار و نیمه‌ی اول فرودین که مردم ایلام به دشت و دمن می‌زنند چیت نیز همنشین آنهاست.

«هلن جوانمرد» با حضور در ایسنا، اظهار کرد: از دوران کودکی به مادرم در چیت‌بافی کمک کردم . وقتی در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کردم ذائقه‌ی مشتریان کم‌کم دستم آمد و به این نتیجه رسیدم که باید دست به کارهای جدید بزنم. از جمله ساخت کیف، جانانی و سبد و ...

وی با بیان اینکه از جاهای مختلف کشور سفارش دارم، تصریح کرد: در برخی از روستاهای استان دختران روستایی علاقمند را شناسایی کرده‌ام و کارهای سفارش شده را به آنها می‌سپارم و آنان هم از این محل، منبع درآمد دارند.

جوانمرد که از پیشتیبانان طرح ملی مشاغل خانگی جهاددانشگاهی است و به عنوان پشتیبان ۷۰نفر از زنان روستایی فعالیت می‌کند، گفت: کاربردی کردن صنایع دستی بر اساس ذائقه‌ی مخاطبان امری ضروری است و دختران و زنان جامعه، مخصوصا آنانی که درمناطق روستایی استان زندگی می‌کنند باید به کسب و کارهای خانگی توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند برای خود منبع درآمدی کسب کنند.

وی با بیان اینکه برخی از کارآفرینان در این عرصه به تسهیلات نیاز دارند، گفت: منظور من از تسهیلات هم آسان کردن ساز و کارهای اداری از قبیل بیمه برای فعالان صنایع دستی است و هم وام‌های ارزان، چون بسیاری از وام‌ها خود به دردسرتبدیل می‌شوند و عملا مشکلی از مشکلات را حل نمی‌کنند.

هنرمندی که "چیت" را وارد زندگی آپارتمانی کرد

«نورالدین محسنی»، معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به احیاء هنر چیت بافی در استان گفت: در حال حاضر در استان ایلام ۱۰ کارگاه چیت‌بافی فعال است که از این تعداد، ۶ کارگاه در روستاهای استان و ۴ کارگاه نیز در شهرهای استان مشغول فعالیت و تولید چیت هستند.

هنرمندی که "چیت" را وارد زندگی آپارتمانی کرد

وی گفت: چیت ایلام که قدمتی ۸ هزار ساله دارد علاوه بر صادرات به کشور عراق، به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود و با توسعه و رونق این هنرصنعت قدیمی، می توان چیت ایلام را به دنیا معرفی کرد.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها