خصوصی داریم تا خصوصی/ عجب پديده‌اي!

انتقال فوتبال دولتی به بخش خصوصی يكي از بزرگ‌ترین چالش‌هاي سال‌های اخیرفوتبال ایران به حساب می آید، معضلی که حتی afc هم از پس آن برنیامده است.

خصوصی داریم تا خصوصی/ عجب پديده‌اي!

در این گذر زمانی اما باشگاههای خصوصی هم متولد شدند که در تقابل با بريزوبپاش دولتی ها راهی از پیش نبردند و به تاریخ پیوستند، یا تنها نامی از آنها باقی مانده؛ داماش ، استقلال خوزستان و راه آهن از این جمله اند.
در فصل جدید حضور باشگاههای خصوصی چهار تیم تراکتور، ماشين‌سازي، شهرخودرو و نساجی، فوتبال ایران را مجددا در معرض چالش این سووال که «آیا فوتبال ایران باید به سمت خصوصی سازی برود یا نه؟» قرارداده اند؛ باشگاه شهر خودرو با فرهاد حمیداوی جوان و البته فوتبالی، نقش و طرح جدیدی از فوتبال خصوصی را در حال اجراست ، چرا که حمیداوی توانسته با سیستم محور کردن باشگاهش نشان دهد معنی خصوصی سازی در فوتبال مالک محور بودن نیست ؛ کاری که در حال حاضر به شکل محسوسی در تراکتور، ماشين‌سازي و نساجی وجود دارد.
تراکتور با میلیاردها هزینه همچنان در پشت پرده تنها به زنوزی وابسته است و همه گوش به فرمان او هستند و در تعویض مربی و جذب بازیکن طی دوفصل اخیر این مساله را ثابت کرده است و يك نفر به جاي يك ساختار، تصميم‌گيرنده است.
از سوی دیگر نساجی با دومالکی سروکار دارد که جدا از اختلافاتشان همواره در بحران فنی و اداری والبته مالی به سر می برند. هرچند مديران مختلفي از سوي صنيعي‌فر و حداديان در راس اين باشگاه قرار گرفته‌اند اما در اين باشگاه نيز تصميمات مبتني بر فرد است و تقريبا همه مي‌دانند در نساجي صنيعي‌فر به جاي يك ساختار اصولي فرمانروايي مي‌كند.
طی دوفصل اخیر کمتر چنین مسائلی درباره شهرخودرو به گوش رسیده و حمیداوی کمتر ادعاهای واهی شبیه به آرزو مطرح کرده است. چندروز پیش کمیته مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال شهرخودرو را منظم ترین باشگاه در زمینه ارائه مدارک و دریافت مجوز حرفه ای معرفی کرد، این مساله و موفقیت در فصل نقل و انتقالات آنهم به صورت چراغ خاموش نشان داد حمیداوی اصول مدیریت درفوتبال خصوصی را بلد است و ثابت كرده در كنار موئلفه‌هایی چون امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، داشتن مالکی استاندارد و آشنا به اصول فوتبالی، به‌نوعي از همه این شاخصه‌ها واجب‌تر و تاثیرگذارتر است. براي اثبات اين ادعا فقط کافی است به ياد بياوريم گل محمدی تا پای امضای قرارداد با پرسپولیس رفت اما سرخپوشان پايتخت به‌رغم فشار همه‌جانبه موفق به جدايي او از پديده نشدند، یا فراموش نكنيم رحمتی و سروش چگونه بدون هيچ‌هیاهويي به مشهد آمدند.

منبع: بانک ورزش

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها