آیا جولیانی به دلیل لابی‌گری برای منافقین به مشکل بر می‌خورد؟ / وقتی که یک گروه تروریستی، بهانه ای برای پول شویی می شود

شبکه خبری ان بی سی در گزارشی با عنوان «همکاری جولیانی با گروه ایرانی که گذشته‌ای خونبار دارد، می‌توان منجر به مشکلات قانونی بیشتری شود» به حدود یک دهه رابطه جولیانی با مجاهدین خلق ایران پرداخته است.

آیا جولیانی به دلیل لابی‌گری برای منافقین به مشکل بر می‌خورد؟ / وقتی که یک گروه تروریستی، بهانه ای برای پول شویی می شود

این درست همان زمانی است که هنوز این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار داشت.

در این گزارش آمده است:

مایکل موکاسی، دادستان کل پیشین آمریکا در بهار سال ۲۰۱۷ با اعضای مجاهدین خلق (منافقین) که تا سال ۲۰۱۲ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا قرار داشت، دیدار کرد.

موکاسی در این دیدار تنها نبود بلکه یکی از چهره‌های برجسته سیاسی آمریکا یعنی رودی جولیانی او را در این دیدار همراهی می‌کرد.

نزدیک به یک دهه، این دو شریک حقوقی با انجام سخنرانی یا نوشتن مطلب در روزنامه‌ها اهداف و برنامه‌های مجاهدین خلق را به پیش می‌بردند و در ازای آن پول دریافت می‌کردند. آن‌ها در حالی از این گروه حمایت می‌کردند که مجاهدین خلق در دهه ۱۹۷۰ میلادی با مرگ شش آمریکایی مرتبط بود.

اما پس از یک دهه، موکاسی به تازگی اواخر ماه گذشته فعالیت خود را به‌عنوان یک عامل خارجی لابی‌گر و بازوی سیاسی مجاهدین خلق ثبت کرد. این در حالی است که هنوز جولیانی چنین اقدامی را انجام نداده است. برخی کارشناسان می‌گویند وزارت دادگستری آمریکا ممکن است تحقیقات از او را به‌خاطر لابی‌گری غیرقانونی آغاز کند.

جاش روزنشتاین، وکیل مستقر در واشنگتن فردی است که به مراجعه‌کنندگان خود درباره پایبندی به قوانین لابی‌گری فدرال مشاوره می‌دهد. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت: «این همان سناریویی است که معمولا آن‌ها را به سمت آغاز تحقیقات می‌کشاند.»

اقدام موکاسی در ثبت فعالیتش به‌عنوان عامل لابی‌گر مجاهدین در حالی اتفاق می‌افتد که جولیانی، شهردار اسبق نیویورک که اکنون وکیل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است، با خطرات قانونی رو به افزایش در ارتباط با فعالیت‌های تجاری بین‌المللی‌اش روبرو است.

فعالیت‌های تجاری بین‌المللی جولیانی به‌خصوص درباره اوکراین پس از اینکه دو نفر از دستیاران او هفته گذشته به اتهام مشارکت در طرحی برای انتقال پول از منابع خارجی به نامزدهای انتخابات ایالتی و فدرال بازداشت شدند، زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

طبق گزارشی که در نیویورک تایمز منتشر شده است، معاملات تجاری جولیانی در معرض تحقیقات فدرال قرار دارد و دادستان ممکن است او را به علت ثبت نکردن نامش به عنوان عامل لابی‌گر خارجی تحت پیگرد قرار بدهد.

کارشناسان حقوقی می‌گویند که فعالیت جولیانی از طرف مجاهدین خلق و به‌عنوان بازوی سیاسی این گروه همچنین می‌تواند سوال‌هایی را در مورد اینکه آیا وی از قانون ثبت افراد خارجی (فارا) تخطی کرده است مطرح کند. طبق این قانون، شهروندان آمریکا موظفند هر گونه کار روابط عمومی یا لابی‌گری به نیابت از نهاد خارجی را بدون توجه به اینکه آیا برای آن کار دستمزد می‌گیرند یا رایگان کار می‌کنند، به آگاهی وزارت دادگستری برسانند.

بررسی پرونده‌های دولتی این گروه [مجاهدین خلق] در آمریکا نشان می‌دهد که جولیانی حداقل از سال ۲۰۱۴ هر سال دست‌کم یک بار با مقام‌های مجاهدین خلق دیدار کرده است. طیف وسیعی از موضوعات از جمله «سلاح‌های هسته‌ای ایران و تروریسم ایران در منطقه شامل عراق و سوریه» در سال ۲۰۱۴ مورد بحث و بررسی آن‌ها قرار گرفت. مشکلاتی که اعضای این گروه در عراق داشتند در سال ۲۰۱۵ و اعتراضات ایران در سال ۲۰۱۸ از دیگر موضوعات مورد بحث بین جولیانی و مقام‌های مجاهدین خلق بوده است.

در این دوره زمانی، وی در برنامه‌های مرتبط با مجاهدین خلق در لهستان، آلبانی، پاریس و واشنگتن حضور داشته است. متخصصان قانون فارا می‌گویند که سخنرانی جولیانی در واشنگتن در تاریخ مه ۲۰۱۸ و نوشته‌های او در رسانه‌های آمریکایی در حمایت از مجاهدین خلق می‌تواند برای او دردسرساز شود.

متیو ساندرسون، وکیلی که در حوزه پرونده‌های لابی‌گری خارجی تخصص دارد می‌گوید: «وزارت دادگستری به احتمال زیاد سعی خواهد کرد با پیشبرد حقایق مشخص کند که آیا این تلاش‌ها برای تاثیرگذاری روی افکار عمومی در ایالات متحده آمریکا طبق درخواست یا هدایت مجاهدین خلق بوده است یا نه؟»

این وکیل تاکید می‌کند که این موضوع یک شرایط ویژه غیرمعمول است زیرا آقای جولیانی مشاور رئیس جمهور بوده و همزمان به ‌گونه‌ای عمل می‌کرده است که به نظر می‌رسد او برخی منافع خارجی مشخص را نیز نمایندگی می‌کند.

من کاری را که او [موکاسی] انجام می‌دهد انجام نمی‌دهم. او برای فعالیت‌های قبلی نامش را ثبت نکرده است. او نامش را ثبت کرده است چراکه درخواست ملاقات مشخص با دولت را دارد.

جولیانی در گفت‌وگو با ان بی سی نیوز گفت دلیلی ندارد که نامش را به‌عنوان عامل خارجی ثبت کند چراکه بر خلاف موکاسی او برنامه‌ای برای گفت‌وگو با مقامات دولت آمریکا درباره مجاهدین ندارد.

جولیانی گفت: «من کاری را که او انجام می‌دهد انجام نمی‌دهم. او برای فعالیت‌های قبلی نامش را ثبت نکرده است. او نامش را ثبت کرده است چراکه درخواست ملاقات مشخص با دولت را دارد.»

جولیانی درباره جلسه با دولت توضیح بیشتری نمی‌دهد و موکاسی نیز هر گونه اظهارنظر در اینباره را رد کرده است. مجاهدین خلق نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

مجاهدین خلق (منافقین) به قتل شش آمریکایی قبل از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ و ترور دیپلمات‌های ایرانی در سال‌های بعد متهم است.

این گروه در سال ۱۹۹۷ در فهرست سیاه تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفت. نام این سازمان در سال ۲۰۱۲ و با تصمیم هیلاری کلینتون، وزیر وقت امور خارجه از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارتخانه خارج شد.

دانیل بنجامین، هماهنگ کننده ضد تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ به‌طور گسترده بر روی شبکه‌ سیاستمداران آمریکایی که از مجاهدین خلق پول گرفته‌اند از جمله جولیانی و موکاسی کار کرده است.

بنجامین که هم اکنون استاد دانشگاه دارتموث است، گفت: «برایم بسیار ناخوشایند بود که آن‌ها برای تبلیع این گروه پول می‌گیرند حتی اگر از فهرست تروریستی خارج شده‌اند. این گروهی است که دستش به خون آمریکایی‌ها آلوده است و هرگز مسئولیت آن را قبول نکردند.» وی تاکید کرد که این گروه مدت‌هاست که تندروهای ضد ایرانی را جذب می‌کند.

وی تاکید می‌کند که این افراد اساسا دوستان خود را هم وارد معامله می‌کنند مخصوصا این موضوع در میان تندروهای مخالف ایران بسیار معمول است. بسیاری از این افراد وقتی جیب‌هایشان با پول مجاهدین پر می‌شد حتی تندروتر هم می‌شوند.

اما سوال بزرگ بنجامین این است که مجاهدین خلق این همه پول را از کجا می‌آورد؟

کریم سجادپور، مشاور ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، مجاهدین خلق (منافقین) را یک گروه حاشیه‌ای با حامیان مالی اسرارآمیز توصیف می‌کند که در کشور خود حمایت اندکی را جلب کرده‌اند.

با این وجود، فهرست آمریکایی‌های هوادار مجاهدین خلق شامل برخی از چهره‌های سرشناس می‌شود. لوئیز فریه، مدیر پیشین اف بی آی، هوارد دین و بیل ریچاردسون، فرمانداران سابق دموکرات‌ و نامزدهای پیشین انتخابات ریاست جمهوری ، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ و جیمز ال جونز، مشاور سابق باراک اوباما در این فهرست قرار می‌گیرند.

جولیانی و دیگر حامیان این گروه در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای تاکید می‌کنند که مجاهدین خلق اکنون یک «گروه مخالف دموکرات» است که می‌خواهد «رژیم آخوندی» در تهران را سرنگون کند. آن‌ها می‌گویند حمایت از این گروه نیز بر اساس انگیزه‌های بشردوستانه صورت می‌گیرد.

جولیانی دست‌کم از سال ۲۰۱۰ وکیل این سازمان است. در دسامبر آن سال، او و موکاسی در میان گروهی از چهره‌های برجسته جمهوریخواه برای شرکت در گردهمایی مجاهدین خلق به پاریس رفتند. در آن زمان آن‌ها در پاریس از دولت اوباما خواستند که این گروه را از فهرست گروه‌های خارجی تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا خارج کند.

طبق مطلبی که در سال ۲۰۱۰ در واشنگتن پست منتشر شد، جولیانی در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس اعلام کرد که «قرار دادن سازمان شما به‌عنوان یک سازمان تروریستی واقعا شرم آور است».

موکاسی نیز در آن زمان و طبق نوشته واشنگتن پست در بین هوادارن مجاهدین خلق، از کاخ سفید خواست تا تمام حمایت‌های فنی و پنهانی ممکن را برای کسانی که در راستای پایان دادن به «ظلم و ستم در ایران» مبارزه می‌کند فراهم آورد. وی اما با گلایه از دولت آمریکا، افزود: «آنچه انجام شده است و آنچه انجام می‌دهند چیزی غیر از شرمساری نیست.»

سال بعد، جولیانی و موکاسی به‌طور مشترک مقاله‌‌ای همراه با دو طرفدار سازمان مجاهدین خلق در مجله نشنال ریویو منتشر و از این سازمان دفاع کردند.

جولیانی و برخی دیگر در تلاش خود برای اعتراض به قرار دادن این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی در سال ۲۰۱۱ در مطلب دیگری با عنوان «مجاهدین خلق گروه تروریستی نیست» به افرادی که نسبت به حمایت آن‌ها از یک گروه تروریستی اعتراض داشتند پاسخ دادند. آن‌ها همچنین در مطلب خود تاکید کردند که مجاهدین خلق اطلاعات ارزشمندی را در زمینه برنامه‌های هسته‌ای ایران به ایالات متحده آمریکا ارائه داده است.

موکاسی در پرونده خود برای فارا به تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹ نوشت که هیچ دستمزدی برای مشاوره‌های حقوقی به مجاهدین خلق از این گروه دریافت نکرده است.

تاریخ توافق‌نامه با مجاهدین خلق در پرونده موکاسی در فارا ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ ذکر شده است.

ساندرسون وکیلی که در حوزه لابی‌گری دولتی متمرکز است تاکید می‌کند که ذکر این تاریخ می‌تواند مشکلاتی را برای موکاسی ایجاد کند اگر پیش از آن، کار لابی‌گری برای مجاهدین را شروع کرده‌ باشد.

وی افزود: «ثبت دیرهنگام پرونده مخصوصا اگر در توضیحات دقیق نباشید می‌تواند منجر به وارد کردن اتهام شود.»

این وکیل در عین حال می‌گوید ثبت دیرهنگام پرونده به‌عنوان عامل خارجی بهتر از تشکیل ندادن پرونده است: «اگر به دولت نزدیک شوید و به‌طور پیشگیرانه‌ای بگوید که نامتان را ثبت کرده‌اید حتی اگر دیر باشد خیلی بهتر از موقعیتی است که دولت سراغ شما بیاید.»

جولیانی علاقمند نیست که بگوید برای حضور در برنامه‌های این گروه چقدر به او پرداخت شده است. وی گفته است هیچ دلیلی وجود ندارد که وزارت دادگستری او را به خاطر فعالیتی که ده‌ها سیاستمدار سابق دیگر آمریکا و شخصیت‌های نظامی در آن شرکت کرده‌اند، هدف قرار دهد.

جولیانی گفت: «اگر مجبور شوم که نامم را ثبت کنم، سه فرمانده سابق ستاد مشترک، هشت چهره برجسته دموکرات و هشت چهره برجسته جمهوریخواه دیگر نیز باید چنین کاری را انجام دهند.»

جولیانی در گفت‌وگو با ان بی سی که در فوریه گذشته در ورشو، پایتخت لهستان انجام شد تصریح کرد که او تلاش کرده است تا مجاهدین خلق را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند چرا که هیچ مدرکی مبنی بر هیچ نوع فعالیت تروریستی در ۲۰ سال گذشته وجود ندارد.

وی افزود: «آن‌ها معتقد به دموکراسی، حقوق بشر و حقوق زنان هستند.»

وی در این گفت‌وگو از وکالت این گروه همزمان با فعالیت به‌عنوان وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دفاع کرد.

جولیانی تاکید کرد: «من یک وکیل خصوصی هستم و وکیل خصوصی موکلان خصوصی دارد. این گروه برای سال‌ها موکل من بوده‌ است.»

موکاسی در سال ۲۰۱۱ به نیویورک تایمز گفته بود که طبق استانداردهای معمول برای هر سخنرانی در برنامه‌های مجاهدین خلق بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار دریافت می‌کند. وی در عین حال می‌گوید دستمزدی به خاطر مشاوره‌های حقوقی که به این گروه می‌دهد نمی‌گیرد.

دادستان‌های فدرال طی سال‌ها پرونده‌های کمی را در ارتباط با قانون فارا به جریان انداختند اما این قانون در جریان تحقیقات در مورد مداخله احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

پل منافورت و ریک گیتس، دو نفر از کارکنان دولت دونالد ترامپ به دلیل اینکه نام خود را به عنوان عامل خارجی ثبت نکرده بودند متهم شدند.

جولیانی این تابستان نیز ارتباط‌های خود با مجاهدین خلق را ادامه داد به‌طوری که ماه ژوئیه برای دیدار با مریم رجوی راهی آلبانی شد.

طبق مقاله‌ای در وبسایت رسمی سازمان منافقین، جولیانی تاکید کرده است: «آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است و از مبارزات آن‌ها برای آزادی پشتیبانی می‌کند.»

منبع: یورونیوز

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها