مضمونی برای انتخابات یازدهم

سعید شریعتی؛ فعال سیاسی اصلاح طلب

مضمونی برای انتخابات یازدهم

به گزارش خبر فوری ، حرف‌های روز چهارشنبه روحانی در دانشگاه تهران نقطه عزیمت خوبی برای «مضمون بخشی» به انتخابات آینده است.

طبق آخرین نظر سنجی‌ها نزدیک‌ به ۴ ماه مانده به انتخابات، برآوردها نشان از عدم تحرک سیاسی طبقه متوسط به عنوان حاملان اصلی رأی اصلاح‌طلبان می‌دهد.

تنها ۳۳ درصد در کلان‌شهر‌ها و ۲۸ درصد در تهران گفته‌اند که قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند. با تقاطع گرفتن این یافته با نتیجه گویه دیگر این نظرسنجی که حاکی از بالا بودن سهم طرفداران احمدی‌نژاد، رییسی و سلیمانی در کسانی که قطعا شرکت می‌کنند، به روشنی می‌توان دید که انتخابات مجلس هنوز جذابیت چندانی برای طبقه متوسط رو به بالای جامعه ندارد.

تجربه ادوار پیشین انتخابات مجلس نشان می‌دهد که طبقه متوسط بیش از آن که به دنبال «فهرست نامزدها» باشد در پی شکل‌گرفتن و فراگیر شدن «مضمون انتخابات» بسیج می‌شود.

در انتخابات سال ۹۴، مضمون انتخابات «انزوای افراطیون» بود. و طبقه متوسط به خوبی پشت سر این مضمون بسیج شد.
در چند هفته آینده اصلاح‌طلبان ناگزیرند که با هماهنگی و همصدایی در کمپینی فشرده به انتخابات ۹۸ مضمونی قابل درک و‌ بسیج‌گر منضم کنند.

حسن روحانی در سخنان روز گذشته خود اشارات روشنی داشت که فارغ از اینکه لزوما قصدی‌در این زمینه داشته باشد، می‌تواند نقطه عزیمت «مضمون‌بخشی» به انتخابات آتی باشد. «خروج مملکت از بلاتکلیفی‌های ۴۰ ساله» مضمون محوری صحبت‌های دیروز حسن روحانی بود.

این مضمون استعداد آن را دارد که یکبار دیگر جامعه و‌ خصوصا طبقه متوسط و پایگاه رای اصلاحات را تا حدود مطمئنی برای شکل‌گیری انتخاباتی نسبتا شورمند به میدان سیاست بکشاند.

لازم است فهرستی از مهمترین "بلاتکلیفی‌های ۴۰‌ساله" را به مواردی که روحانی گفته اضافه کنیم:
۱- ۴۰سال است که بین "تعامل" با دنیا یا "تقابل" با دنیا بلاتکلیفیم.
۲- ۴۰سال است که بین "انتخابات آزاد" یا "نظارت استصوابی" بلاتکلیفیم.
۳- ۴۰ سال است بین "آزادی بیان" و "سانسور و ممیزی" بلاتکلیفیم.
۴- ۴۰سال است بین "خودکفایی" یا "پیوستن به اقتصاد جهانی" بلاتکلیفیم.
۵- ۴۰ سال است بین "حقوق شهروندی" و "تحمیل سبک خاص زندگی" بلاتکلیفیم.
۶- ۴۰‌سال است در این بلاتکلیفی‌ها که تبدیل به شکاف‌ها و "نارضایتی"‌های عمیق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شده است به سر می‌بریم.

مجلس ما باید مجلسی باشد که به نمایندگی از ملت این بلاتکلیفی‌ها را رفع کند و اگر نشد همانطور که روحانی گفت به اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم. و تکلیف را با همه‌پرسی از مردم حل کنیم.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • صالح
    0

    آری این محورهایی که مطرح شده همان محورهایی است که غرب زدگان دوران مشروطه با همین شعارها در کشور دودستگی ایجاد کردند و زمینه های نفوذ ویرانگر غرب را در این کشور رقم زدند. داستان امروز هم همین است اما امروز مردم ما بیرارند و صداهای شیطانی غرب را از بان پیروان آنان نمی شنوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها