درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک با طب سنتی

یک متخصص طب سنتی گفت: سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بر اثر غلبه سردی و تری بر بدن به ویژه تخمدان‌ها ایجاد می‌شود که با رعایت راهکار‌هایی می‌توان این عارضه را درمان کرد.

درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک با طب سنتی

عفت جعفری دهکردی متخصص طب سنتی درباره علت بروز (PCOS) اظهار کرد: این عارضه از دیدگاه طب سنتی بر اثر غلبه سردی و تری بر بدن به ویژه تخمدان‌ها ایجاد می‌شود.

درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک با طب سنتی

او بیان کرد: مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باید از استعمال دخانیات پرهیز کنند و در معرض هوای آلوده و آلودگی‌های محیطی قرار نگیرند.این اشخاص باید در ساعات مشخصی غذا بخورند به طوری که بین شام تا خواب آنها حداقل ۲ ساعت فاصله باشد. اشخاص دچار این عارضه باید از نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، هنگام ورزش و پس از آن، پس از مصرف میوه‌های آبدار و پس از استحمام خودداری کنند.

جعفری دهکردی افزود: مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک در صورت دچار بودن به اضافه وزن باید ۲۰ درصد از وزن خود را در طول ۶ ماه کاهش دهند که برای این منظور می‌توانند ورزش در جا زدن یا پیاده‌روی را حداقل پنج روز در هفته و هر روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام دهند. این اشخاص باید زمان خواب و بیداری خود را تنظیم کنند و در ابتدای شب بخوابند تا هورمون‌های آنها تنظیم شود. رفع یبوست و کنترل حالات روانی و استرس‌های عصبی هم از دیگر مواردی است که مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باید رعایت کنند.

پرهیزهای غذایی برای مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: افراد دچار سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باید از مصرف مواد شیرین و قند‌های ساده پرهیز کنند و خوراکی‌هایی مانند مویز، کشمش، توت و انجیر خشک را جایگزین این مواد کنند. مبتلایان به این عارضه نباید محصولات حاوی مواد نگهدارنده را بخورند. این اشخاص همچنین باید از مصرف مایعات، سالاد و ماست همراه غذا خودداری کنند.

درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک با طب سنتی
او تصریح کرد: مصرف غذا‌ها و میوه‌های با طبع سرد و‌ تر یا بلغم‌زا مانند ماست، دوغ، ماهی، خیار، کدو، اسفناج، گوجه سبز، میوه‌های ترش و کال، هندوانه، زردآلو، سرکه، ترشی، برنج و سیب زمینی برای مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک ممنوع است. این اشخاص همچنین باید از مصرف غذا‌های برشته و دودی شده و مواد غذا‌یی غلیظ و دیر هضم مانند لازانیا، پیتزا، گوشت گاو، ماکارونی، حلیم، کله پاچه، سالاد الویه، بادنجان، عدس، قارچ، سیب زمینی سرخ شده، آش رشته، نان‌های خمیری و انواع رشته‌ها و فست فود‌ها پرهیز کنند.

درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک با طب سنتی

مواد غذایی مفید برای مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

جعفری دهکردی گفت: مصرف آب نخود، سبزی‌های تازه، غلات کامل مانند گندم و جو، گوشت سینه مرغ و بوقلمون، آجیل‌ها یا مغز‌های بدون نمک، سیب، زرده تخم‌مرغ، نان سبوس‌دار، روغن زیتون و کنجد برای مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک مفید است. این اشخاص همچنین می‌توانند شربت سکنجبین را جایگزین آب کنند.

درمان سندروم تخمدان پلی‌کیستیک با طب سنتی

طرز تهیه نخودآب

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: برای تهیه آب نخود افراد باید یک فنجان نخود را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس و سپس آب آن را جدا کنند و نخود‌ها را با آب و چند تکه چوب دارچین، کمی میخک، هل و زعفران بپزند تا نخود‌ها به طور کامل پخته شوند. نخودآب را می‌توان با گوشت یا بدون گوشت پخت.

او بیان کرد: مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌توانند آب نخود را ۲ تا سه شب در هفته در وعده شام میل کنند یا به مدت ۲ هفته هر شب آن را بخورند، سپس هفته‌ای یکبار نخودآب را مصرف کنند.

جعفری دهکردی افزود: افراد دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک باید غذا‌های با طبع سرد و‌ تر یا بلغم‌زا را با ادویه‌های مصلح آنها مانند عسل، زعفران، زیره، زنجبیل، سیاه‌دانه، هل، دارچین، نعناع، آویشن و زنیان مصرف کنند. این افراد در صورت تمایل به مصرف برنج می‌توانند متناسب با وزن و کالری مورد نیاز روزانه‌ خود، برنج ایرانی آبکش شده را همراه با زیره یا شوید بخورند.

او یادآوری کرد: مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک باید هنگام راه رفتن روی سرامیک از پاپوش یا دمپایی استفاده کنند تا سرما از اندام‌ها به رحم آنها منتقل نشود. این افراد همچنین باید از ناف تا نوک پا‌های خود را با لباس مناسب بپوشانند و موقع شستن ظروف از پیش‌بند استفاده کنند تا شکم و رحم آنها خیس نشود. ماساژ دور ناف و زیر شکم با روغن‌های گرم مانند بابونه و سیاه‌دانه هم به افراد دچار این عارضه پیشنهاد می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها