عضویت ونزوئلا در شورای حقوق بشر سازمان ملل

ونزوئلا در رقابت برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیروز شد و در رای‌گیری محرمانه مجمع عمومی با ۱۰۵ رای توانست کاستاریکا با ۹۶ رای را شکست دهد.

عضویت ونزوئلا در شورای حقوق بشر سازمان ملل

در کاراکاس، خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا این رای‌گیری را "تصمیمی تاریخی" دانست و گفت با وجود "کمپین شدید و بیرحمانه به رهبری ایالات متحده و کشورهای متحد تابع آن" چنین تحولی پیروزی است.

با این حال، کسب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از سوی ونزوئلا با واکنش حقوق بشری‌ها مواجه شد. آن‌ها گفتند، چنین اتفاقی مانند این است که "متهم در دادگاه در جایگاه هیئت منصفه" هم بنشیند. کلی کرافت، سفیر آمریکا هم آن را "مایه خجالت سازمان ملل و تراژدی برای مردم ونزوئلا" توصیف کرد.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که شورای حقوق بشر کمیته‌ای برای کشف حقایق درباره نقض حقوق بشر ادعایی در ونزوئلا منصوب کرده است. به‌رغم اعتراض آمریکا، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا این پیروزی را دستاورد دانسته است.

انتخاب ونزوئلا در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر ژنو بود و ونزوئلا یکی از ۱۴ کرسی حوزه آمریکای لاتین را به دست آورد تا یکی از اعضای شورای حقوق بشر با ۴۷ عضو شود. دولت ونزوئلا هم این عضویت را "دستاوردی بزرگ" توصیف کرده است.

علاوه بر آمریکا، اغلب کشورها در آمریکای لاتین و بیش از ۵۰ کشور دیگر چون انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا در کنار اتحادیه اروپا نیکولاس مادورو را دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسند و در عوض خوان گوآیدو، رئیس مجلس ملی این کشور و رهبر مخالفان را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت" به رسمیت شناخته‌اند.

چین، کوبا و روسیه کشورهایی بودند که از عضویت ونزوئلا در شورای حقوق بشر حمایت کردند و هم‌زمان کشورهای دیگری چون مکزیک خواستار مذاکره میان دولت ونزوئلا و مخالفان شده است. در کنار ونزوئلا، برزیل هم موفق شد کرسی دیگری که در شورای حقوق بشر خالی مانده بود، به دست آورد.

انتخاب ونزوئلا در جلسه روز پنج‌شنبه در حالی رخ داد که دو روز پیش لوئیس چاربونیو، از مقام‌های دیده‌بان حقوق بشر از اعضای این نهاد بین‌المللی خواسته بود تا علیه ونزوئلا رای دهند. ماه سپتامبر گذشته هم شورای حقوق بشر اعلام کرده بود یک گروه حقیقت‌یاب را در ارتباط با موارد ادعایی نقض حقوق‌بشر در ونزوئلا به این کشور اعزام می‌کند.

منبع: سی‌ان‌ان

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها