توافق آتش‌بس 5 روزه در شمال سوریه؛ کردها پذیرفتند، دمشق آن را مبهم دانست

نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند توافقنامه آتش‌بس منعقد شده بین ترکیه و آمریکا در شمال سوریه را که مدت آن پنج روز است پذیرفته‌اند. در حالی که بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، این توافق را مبهم خواند و سازمان ملل از هر تلاشی برای کاهش تنش استقبال کرد.

توافق آتش‌بس 5 روزه در شمال سوریه؛ کردها پذیرفتند، دمشق آن را مبهم دانست

مظلوم کوبانی، یکی از رهبران نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد، نیروهای کرد توافق با ترکیه را قبول کرده‌اند و هر آنچه لازم باشد برای به ثمر نشاندن آن انجام می‌دهند.

آلدار خلیل، یکی دیگر از رهبران برجسته کرد نیز در اظهارات تلویزیونی از توافق صورت گرفته و توقف درگیری‌ها استقبال کرد. اما در عین حال گفت، کردها در برابر هر حمله‌ای از خود دفاع خواهند کرد.

خلیل افزود، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه خواهان نفوذ تا عمق ۳۲ کیلومتری در سوریه است و ما قبلا این شروط را رد کردیم.

از سوی دیگر، بثینه شعبان مشاور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد، توافق اعلام شده بین ترکیه و آمریکا درباره آتش‌بس در شمال سوریه مبهم است.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت، دمشق امکان ندارد نمونه کردستان عراق در سوریه را بپذیرد.

رئیس شورای امنیت نیز در واکنش به توافق آتش‌بس در شمال سوریه آن را اگر عملا تحقق یابد امری مثبت خواند.

وی به خبرنگاران گفت، اعضای شورای امنیت منتظر جزئیات توافق دو طرف هستند.

بیانیه مشترک ترکیه و آمریکا درباره توافق دو کشور بر خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از شمال سوریه، پس از دیدار هیئت‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا منتشر شد.

جزئیات این توافق به این شرح است:

-آمریکا نگرانی امنیتی مشروع ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود را درک می‌کند.

- هر دو کشور بر لزوم همکاری بیشتر میدانی به‌ویژه در شمال شرق سوریه در راستای منافع مشترک تاکید می‌کنند.

- ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه هستند.

- ترکیه و آمریکا با شعار "یکی برای همه، همه برای یکی" به تعهدات خود جهت حفاظت از خاک ناتو و مردم‌های آن پایبند هستند.

- هر دو کشور بر تعهد خود در زمینه حفاظت از جان مردم، حقوق بشر و اقلیت‌های دینی و قومی تاکید می‌کنند.

- طرف ترک، متعهد است تا امنیت ساکنان مناطق امن تحت کنترل نیروهای ترکیه را تامین کند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهد.

- دو کشور موافق هستند که تنها عناصر تروریستی، مخفیگاه، پناهگاه، مواضع، سلاح و وسایل نقلیه متعلق به آنها مورد هدف عملیات‌های مبارزه با تروریسم قرار بگیرند.

مایک پنس در این رابطه اظهار کرد، کشورش و ترکیه روز پنج‌شنبه توافق کردند آتش‌بس در شمال سوریه ۱۲۰ ساعت یا به عبارتی پنج روز باشد. توقف عملیات نظامی ترکیه به کردها اجازه خواهد داد از مرزهای ترکیه به مسافت ۳۲ کیلومتر عقب بنشینند.

پنس افزود، واشنگتن تضمین‌هایی از یگان‌های مدافع خلق کرد درباره عقب‌نشینی منظم از منطقه دریافت کرده است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: توافق شامل همکاری در آینده درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه می‌شود تا امنیت ملی ترکیه تضمین شود.

در این راستا سخنگوی نیروهای "ارتش آزاد سوریه" وابسته به ترکیه اعلام کرد، با دید مثبت به این توافق نگریسته می‌شود و ارتش آزاد سوریه با طرف ترکیه‌ای درباره تعلیق اقدامات نظامی هماهنگ است.

منبع: سایت شبکه الجزیره

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    انشااله بسوزه بسرتان این سوریه یه کمی هم به فکر کشور خودمان باشید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      انشاله بسوزه کسی که نفهمه فقط فکر خوش گذرونی شکم پرستی هست

  • ناشناس
    0

    دردوران ۸سال جنگ تنها کشوری که بماکمک کرد سوریه بود وسوریه بود هالاهرکاری که ازدست مابیاد بکنیم کم هست مابادنیامی جنگیدیم از ۳۶کشور اسیرداشتیم وماشیعه هستیم بادستور دینما باید ازمظلم دفاکنیم خواهشن هرفایی که زدانقلاب میزنن نزنین بامیدروزس که هیچ مظلومی تعت زلم نباشد اینشاالاه

    نظرات شما -
    • اسلامی
      0

      با دفاع از مظلوم کاملا موافقم در هر کجای دنیا که هست

    • کاربر ناشناس
      0

      اردوغان قصد ندارد خاک سوریه را تصاحب کند، او می خواست کرد های ترکیه را سر جایشان بنشاند که کرد های سوری به آنها ملحق نشوند،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها