واکنش‌ها به پیشنهاد رفراندوم روحانی؛ از تفسیر کیهان تا پیشنهاد زیباکلام

حسن روحانی رییس جمهور روز گذشته در دانشگاه تهران برای چندمین بار درخواست برگزاری همه پرسی را تکرار کرد.

واکنش‌ها به پیشنهاد رفراندوم روحانی؛ از تفسیر کیهان تا پیشنهاد زیباکلام

حسن روحانی در جمع دانشگاهیان صریح‌تر درباره "همه پرسی" سخن گفت. او تا پیش از این کمتر به این صراحت درباره اختلاف اصلی موجود در میان مقامات کشور سخن می‌گفت. روحانی درباره یک اختلاف استراتژیک حرف زد.

او گفت: «۴۱ سال است هنوز به جواب روشن و قاطع نرسیدیم؛ عده‌ای می‌گویند تعامل سازنده با دنیا و عده‌ای هم می‌گویند تقابل مداوم؛ عده‌ای می‌گویند دشمن را باید بشکنیم و عده‌ای هم می‌گویند می‌شود بسیاری مشکلات را حل کرد؛ اما اینکه استراتژی تعامل باشد یا تقابل؛ این مساله است.»

روحانی در ادامه با اشاره به اختلافات بر سر برجام گفت: "دعوا سر برجام نیست چراکه برجام جای دعوا ندارد بلکه دعوا سر مسئله بزرگ‌تر و مسئله بالاتری است."

رییس جمهور این مسئله بزرگ را اینگونه توضیح داد «یک عده‌ای می‌گویند که وقت تلف می‌کنید با خارجی‌ها حرف می‌زنید، عمر شریف را تلف می‌کنید. ما باید قوی باشیم و خارج را تهدید کنیم و روزی خارجی‌ها در برابر ما تواضع می‌کنند و به زانو درمی‌آیند و دستمان را می‌بوسند و تمام می‌شود. عده‌ای می‌گویند این راه نیست و با جنگ مدام به نتیجه نمی‌رسیم.»

این برای اولین بار است که روحانی اینگونه صریح درباره درخواستش برای برگزاری همه پرسی سخن می‌گوید. این اظهارات تفسیر‌های مختلفی را در پی داشته و انتقادات زیادی را بر انگیخته است.
واکنش‌ها به پیشنهاد رفراندوم روحانی؛ دو قطبی انتخاباتی در کار است؟تیتر کیهان در نقد سخنان رییس جمهور
منظور روحانی از همه پرسی مذاکره با آمریکاست؟
امروز روزنامه کیهان درخواست "همه پرسی" روحانی را اینگونه ارزیابی کرد: «رئیس‌جمهور که ۷ آبان ۹۶ مذاکره با آمریکا را دیوانگی خوانده بود، دیروز پیشنهاد کرد این موضوع به رفراندوم گذاشته شود!»

حسین شریعتمداری مدیرمسئول این روزنامه نیز در یادداشتی تحلیلی به سخنان روحانی پاسخ داد و با استفاده از این برداشت که منظور روحانی همه پرسی برای مذاکره با آمریکاست آن را نقد کرد.

شریعتمداری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا نوشت: «خب، نتیجه چه بود؟ اگر بفرمایید نتیجه «هیچ» بود! جفا کرده و از بیان واقعیت دور شده‌اید، چرا که صنعت هسته‌ای کشور را از بین بردید، ده‌ها امتیاز نقد به حریف دادید، بسیاری از امکانات و ظرفیت‌های کشور را هزینه کردید، به جای لغو تحریم‌ها که هدف اصلی مذاکره بود، تحریم‌های فراوان دیگری را هم به ملت تحمیل کردید و ...»

او تاکید کرد: «بنابراین آنچه به دست آوردید فقط «هیچ» نبود! بلکه ده‌ها پله پائین‌تر از هیچ بود.»

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز با اشاره به خلوت بودن مراسم آغاز سال تحصیلی و صندلی‌های خالی سخنرانی روحانی از پیشنهاد رفراندوم در این مراسم انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت: "فعالان سیاسی به پیشنهاد رفراندوم روحانی واکنش نشان دادند و گفتند در مقابل صندلی‌های خالی و در خلوت‌ترین افتتاحیه‌های ۴۰ سال اخیر دانشگاه‌ها چگونه از همه‌پرسی برای «چیز‌هایی که ۴۰ سال است درباره آن بحث می‌کنیم»‌سخن می‌گویید؟!"

این روزنامه همچنین در تفسیری بر سخنان روحانی نوشت: «پرداختن به حاشیه‌ها و عبور از متن مشکلات کشور و مردم گویی به رفتار ثابت رؤسای دولت‌ها طی سال‌های اخیر تبدیل شده است آن‌ها با درک این واقعیت که دیگر قرار نیست در معرض رأی ملت قرار گیرند و از سویی پاسخی برای عملکرد غیرقابل دفاع خود مقابل ملت ندارند، کوتاه‌ترین راه ممکن را برای فرار از ناکارآمدی‌های اجرایی انتخاب می‌کنند؛ «حاشیه‌پردازی برای مشغول سازی و تصویر دوقطبی‌های کاذب.»

روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد نیز سخنان روحانی را "تکرار" خواند و با عنوان "عکس یادگاری با قانون اساسی" از آن یاد کرد.
واکنش‌ها به پیشنهاد رفراندوم روحانی؛ دو قطبی انتخاباتی در کار است؟سالن خالی سخنرانی رییس جمهور بازتاب گسترده ای داشت
دو قطبی انتخاباتی
خبرگزاری اصولگرای مهر سخنان روحانی را در راستای انتخابات اسفند ماه تحلیل کرد. این خبرگزاری نوشت "سخنرانی امروز روحانی در دانشگاه تهران نشان داد که باید تا روز برگزاری انتخابات در اسفندماه ۹۸ منتظر دوقطبی‌های جدید از سوی رئیس‌جمهور و جریان سیاسی و رسانه‌ای حامی او باشیم."

ظاهراً آقای روحانی این ناسازگاری را به عمد فریاد زده است تا نشان دهد که او و دولتش در پی دستیابی به توافق تازه‌ای با اروپا و آمریکا هستند، اما جناح دیگر ادامۀ مقابله‌جویی را در دستور کار خود دارد

به نوشته این خبرگزاری روحانی از دوگانه «تعامل سازنده/تقابل مستمر» رونمایی کرده است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود و در حال حاضر اصلاح طلبان و میانه رو‌ها در وضعیت نامناسبی برای موفقیت در این انتخابات به سر می‌برند. بسیاری از ناظران معتقدند با تداوم روند کنونی اصولگرایان دست بالا را در انتخابات خواهند داشت.

تحلیل انتخاباتی سخنان روحانی فقط از سوی اصولگرایان مطرح نیست. بلکه احمد زیدآبادی تحلیلگر مستقل مسائل سیاسی نیز برداشت‌هایی انتخاباتی از سخنان روحانی دارد.

زیدآبادی در کانال تلگرام خود با اشاره به سخنان شفاف رییس دولت درباره وجود اختلاف در حکومت بر سر نوع برخورد با کشور‌های غربی نوشت: "ظاهراً آقای روحانی این ناسازگاری را به عمد فریاد زده است تا نشان دهد که او و دولتش در پی دستیابی به توافق تازه‌ای با اروپا و آمریکا هستند، اما جناح دیگر ادامۀ مقابله‌جویی را در دستور کار خود دارد."

زید آبادی با اشاره به اینکه "روحانی در مقام ریاست جمهوری، اختیار لازم را برای تصمیم‌گیری در امور استراتژیک و تعیین‌کننده ندارد"، نوشته است: "شاید با آگاهی از همین واقعیت، روحانی بحث مراجعه به آراء عمومی و برگزاری رفراندوم را برای تعیین تکلیف سیاست خارجی پیش کشیده است." اما به عقیده زید آبادی این راه پر پیچ و خم است که "حتی نزدیک شدن به آن نیز واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد."

احمد زید آبادی در ادامه برداشت دیگری ارائه می‌کند و می‌گوید: «روحانی احتمالاً موضوع رفراندوم را به این دلیل مطرح کرده است که آن را به مطالبه‌ای عمومی تبدیل کند؛ مطالبه‌ای که در انتخابات مجلس آینده، شعار اصلی کاندیدا‌های حامی دولت و عامل پیروزی آن‌ها شود.»

با این حال این تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که مشکل اصلی روحانی این است «سخنانش پژواک لازم را در جامعه پیدا نمی‌کند. گرچه به نظر می‌رسد طیف وسیعی از مردم با محتوای این نوع سخنان موافق باشند، ولی آن‌ها دیگر روحانی را به عنوان سیاستمداری که قادر به عمل به وعده‌هایش باشد، به رسمیت نمی‌شناسند.»
به جای رفراندم نظرسنجی کنید!
رسانه‌ها و تحلیلگران اصلاح طلب سخنان رییس جمهور را به شکل ویژه‌ای پوشش داده اند، اما کمتر به بررسی ابعاد آن پرداخته اند.

صادق زیباکلام پیشنهاد متفاوتی به حسن روحانی داده است. او با اشاره به سخنان رییس جمهور در جمع دانشگاهیان در توئیتی نوشت: «جناب روحانی بزرگوار، خودتان هم نیک میدانید که برگزاری رفراندم برسر سیاست خارجی یک طنز تلخ بیشتر نیست. نه اقلیت انقلابی چنین اجازه ایی میدهد و نه شما خیلی اهل ایستادن بر روی آن هستید. بجای آن یک نظر سنجی ساده برگزار نماییدکه درآن از مردم پرسیده شود آیا "موافق آمریکا ستیزی هستند یا نه؟ "»

با وجود اینکه ناظران امید زیادی به پیشبرد پیشنهاد "رفراندوم" از سوی روحانی ندارند، اما حسام الدین آشنا مشاور روحانی در این باره در توئیتی نوشت: «سخنان دیروز روحانی در دانشگاه تهران در مورد مسائل راهبردی، مجملی بود از مباحث مفصلی که قابل طرح در مجامع علمی و رسانه ملی است.»

بعید است این سخنان آنگونه که آشنا می‌گوید در رسانه ملی و مجامع علمی بررسی شود. در واکنش به سخنان آشنا، وحید یامین پور از مجریان تلویزیون و فعالان رسانه‌ای اصولگرا خطاب به آشنا نوشت: «آقای دکتر ایشان همان حرف‌هایی را تکرار کرد که پانزده سال پیش با کمک امثال سریع‌القلم در نشریات لاکچری و رانتی مرکز تحقیقات زده بود. حرف جدیدی نبود. صد البته ما راضی‌تر بودیم که ایشان به عنوان یک آکادمیسین تا ابد فقط حرف می‌زد و فقط مقاله منتشر می‌کرد.»

منبع: فرارو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ارسلان
    0

    با سلام : سیر از گرسنه خبر نداره وسواره از پیاده !!! هیچکس در نظرسنجی شرکت نمیکنند ورفراندوم که هیچ! بیکاری ورکود وتورم .....

  • دیوانه
    0

    تودست خودت وملت رانمیبوسی یانمیتونی ببوسی امریکا میاد دست تورامیبوسه ،یه جاراست میگی عراق لبنان سوریه افقان اونم شاید

  • آنا
    0

    بحث امریکا ستیزی نیست. امریکا با اسلام مشکلی ندارن چون با تمام کشورهای مسلمان رابطه دارن. بحث استکبار ستیزی ست که از مکتب حسین بلند میشه و مخصوص شیعه ست. اگه قبول کنیم که نباید جلوی استکبار بایستیم پس باید قبول کنیم که امام حسین هم نباید جلوی یزید می ایستاد و باید صلح برقرار میکرد. یزید چکار میکرد که امام حسین جلوش وایساد؟ یعنی ترامپ از یزید بهتره؟ رابطه با امریکا و قبول استکبار یعنی رد کردن قیام امام حسین. مشکل همه ما اینه که با دو مثقال مغزمون فکر میکنیم خیلی میفهمیم، صادق زیباکلام شده عقل کل حل مشکلات ایران. بحث دیگه اینکه تسلیم شدن در برابر امریکا خیلی راحت تر از مقاومت هست و ما چون ایمانمون سست شده راحت طلبی رو به مقاومت ترجیح میدیم. توی راحتی کی عطش فرج امام زمان رو داره یا نکنه این موضوع رو فقط برای سرگرمی مطرح میکنیم و اصلا نیازی به امام نداریم یا این حرفا همش الکیه؟ ما هر کدوم اگه هنر بکنیم میتونیم توی یک رشته تخصص پیدا کنیم پس خیلییییی ناقصیم باید یکی باشه امام باشه عقل کل واقعی باشه که نجاتمون بده. ان شااله.

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      دمت گرم . کاملا درست و حرف حساب رو زدی .

  • بی نام‌
    0

    دین رو از سیاست جدا کنین همه چیز درست میشه ...همه چیز ...کسی به اندازه ژاپن از امریکا بدی دیده ؟؟ ولی الآن رو میز رییس جمهور امریکا تلفن ساخت ژاپنه ...بیایید یه جور دیگه اسلام رو معرفی کنین با این روش آخرش جنگ و فساد و بدبختیه ...ادامه ندین

  • کاربر ناشناس
    0

    اون آقائی که پیشنهاد آمریکا ستیزی بله یا خیر آیا تاریخ میداند که در زمان یک ملعون کاپیتولاسیون چه به سر ملت ایران آورد که چنین سوالی را مبنای نظرسنجی قرار میدهد، و بعد آقاي روحانی زمانی که وزیر انتخاب کرد(سرمایه دارانی که همگی متناسب حرفه شخصی )به رای مردم خیانت کرد

  • امین
    0

    این بنده خدا چی بگه چی داره که بگه برای سرگرمی مردم و البته خودش بایدم این حرفها رو بزنه آقای محترم ایران رفراندوم نمیخواد میدونی چرا چون بعضی آقایون کاری کردند که مردم از انقلاب بیزار شوند از مالی بگیر تا حاشیه هایی که درست میکردند و امریکا هم به خیال خودش فکر میکرد دیگه مردم میریزند کف خیابون و انقلاب از بین میرود ولی مردم عزیز و شجاع و فهمیده ی سرزمینم ایران خیلی هوشمندانه عمل کردند و پشت ولایت ایستادند درود بر شرف و غیرتمندان ایرانی بله این رفراندوم واقعیست

  • پیمان
    0

    در ادبیات امروز به این حرکت میگن فرار رو به جلو برای پرت کردن حواس مردم از ناکارآمدی خود

  • ناشناس
    0

    معمر قذافی تاسیسات هسته ای کاملا باز کرد و تحویل داد سپس موشک ها را با اصرار ناتو در کشتی ها تحویل داد آنان بعوض رفع تحریم ها حمله نظامی را شروع کردند. اکنون لیبی گرفتار شده ست.

  • قاسم
    0

    ژاپن اصلا الگوی خوبی نیست. اینکه کسی برا شیطان تروریسم دولتی تلفن تولید بنماید کمک در ظلم کرده ست سیاست در اسلام همان دیانت در ا سلام ست.

  • محمد
    0

    زیباکلام وماادراک مازیباکلام $$$$$$$$€€€€€€££££££££ مردم ایران اصلا امریکا ستیز به زعم شمانیستند ولی بادولت قلدر امریکا هیچ وقت باج نخواهند داد

  • ناشناس
    0

    مردم‌دیگه به دولت شما اعتمادندارند نه برای تقابل ونه برای تعامل ،شما زحمت بکشید بخاطر خدا تشریفتون را ببرید!!جنابعالی نمی تونستیدچندتا مدیرکارآمد انتخاب کنید درواقع هرچی اختلاس دولتی ورانت وپرداختهای نجومی وقاچاق هست نتیجه بی عرضگی دولت ومدیرانش درسطوح مختلف می باشد افزایش وحشتناک قیمت ارزو تورم وکاهش دردآور پول ملی ،واگذاری مساله داروتعطیل کارخانجات وشرکت های دولتی ،توزیع نادرست سکه، بهم ریختگی بازارخودرو ،انجام تعهدات یکجا ویک طرفه برجام توسط دولت وامثالهم همه درکارنامه مردودی دولت تدبیر وامید ثبت شده،مردم خواهان برکناری شما هستنددراینباره پیشنهاد رفراندوم بفرمایید نه ادامه راهی که ملت را به این روز انداخته ،تعامل یا تقابل ،یک دولت دوراندیش ،کارآمد وکهنه کاربین المللی می خواهد که متاسفانه کارنامه‌عملکرد دولت تدبیر وامید خلاف آنرا ثابت کرده است. همین تعهدات ایران دربرجام اگر گام به گام‌انجام‌می‌گرفت شاید اصلا آمریکا ازبرجام‌خارج نمی شد وامروز وضع ما خیلی بهتربودواینطور ا زاینجا مانده وازآنجا رانده نمیشدیم هم هسته ای خود را تقریبا تعطیل کردیم هم بجای رفع تحریم ها تحریم باران شدیم.

  • محسن علوی
    0

    ما باید به درجه ای از بلوغ و شجاعت برسیم و به مرحله ای از رشد در فهم دموکراسی و مردم سالاری برسیم که هر آنچه در قانون اساسی ذکر شده به آن اعتماد کنیم و منطبق بر آن عمل نماییم.قانون اساسی ایران نباید یک کتاب نمادین و بلااستفاده باشد و فقط چند بند خاص آن اجرا شود.قانون اساسی ،حاصل رشادت ها و زحمات میلیونها ایرانی است و برای اینکه بتوانیم به چنین قانونی برسیم خونهای بسیاری ریخته شده است و برای تمام بندهای آن ساعتها فکر و بحث شده است.رفراندوم یکی از بندهای قانون اساسی است و هیچ ربطی به روحانی و امثالهم ندارد.روحانی یکی از بندهای قانون اساسی را متذکر شده است و اتفاقا کاملا صحیح گفته.ایشان عنوان کرده که اگر در امری خاص در بین سران اختلاف یا دوگانگی بود و یا امر بسیار مهم و حیاتی بود آن را به رفراندوم بگذاریم و از رفراندوم نترسیم و هراس نداشته باشیم‌.ما بعد از چهل سال باید بلوغ سیاسی کامل داشته باشیم و از تک گویی و تک صدایی و تصمیمات فردی دوری کنیم.انقلاب و نفس آن و هدفش برای برچیده شدن همین تک صدایی و مراجعه به آرا مردم ایجاد شد وگرنه اگر قرار بود میلیونها انسان امری را با تلاش و زحمت محقق کنند ولی پس از چندی، همان شیوه های پیشین ادامه یابد انقلاب مفهومی نداشت.الان کشور ما در وضعیت بغرنجی به سر می برد.این وضعیت تحریم ها و فشار بر مردم تا کی باید ادامه پیدا کند؟آیا اخلاق و عقل ایجاب نمی کند که به نظر مردم مراجعه کنیم و رفراندومی برگزار کنیم و نظر مردم را در مورد ادامه این وضعیت یا عدم ادامه آن جویا شویم؟مردم چه گناهی کرده اند که باید فشار بسیار شدید تحریم ها و گرانی و تورم را تحمل کنند به صرف اینکه چهل سال قبل پدران شان انقلابی کرده اند و الان باید فرزندان تاوان دیدگاه و نظر پدران خود را بدهند.از کجا معلوم که نسل امروز دید و نگاه پدران خود را قبول داشته باشند؟آیا امری به جز رفراندوم این مساله را آشکار میکند؟ عقل و منطق حکم میکند که به این وضعیت و بن بست تحریم و فشار بر مردم پایان داده شود.نمیشود که دهه ها مردم در فشار و سختی باشند.باید یک موعدی برای پایان این وضعیت تعیین شود.این مساله فقط و فقط با رفراندوم و مراجعه به آرا مردم مشخص میشود و چاره ای دیگر برای آن نیست.نمیشود با تک گویی و تک صدایی کارها رو جلو برد و این حق اولیه مردم است که نظرشان در مورد ادامه این وضعیت نابسامان یا عدم ادامه این وضع پرسیده شود.

  • ایرانی
    0

    اقای روخاتی واقعا خحالت اور ه تواین موقعیت به جای وحدت ومیروی از رهبری که همیشه افکار واستراتژیشون راه گشابوده به طبل تفرقه بگوبید وجامعه رو دوقطبی کنید ساده لوحی هم حدی داره

  • بینام
    0

    اقای روحانی واقعا که شورشو دراوردید زمانیکه کشتی اوریان مارو دستگیرکردن ایا باتامل جنابتان میشدان را ازاد کرد یاباقاطعیت ودستگیری کشتی انگلیسی این امر میسر شد زمانیکه دائماازسایه جنگ کلام میزدیدایاسرنگونی پهبادامریکایی سایه جنگ راازما دور کرد یاتامل بی محتوای جنابعالی درمقابل زور وسلطه راهی جز مقاومت ونگاه به توان داخلی راه دیگری وجودنداره شما باتاملتان چه گلی به سراین ملت گذاشتیدکه هنوزم حاضربه پذیرفتن اشتباهت تان وعذرخواهی ازمردم شریف ایران تیستید

  • رزمنده
    0

    تازنده ایم رزمنده ایم تاکورشودهرانکه نتواند دید اقای روحانی طوری صحبت میکنه که انگار بااین تاملش خیلی ازمشکلات مردم بیچاره رو حل کرده که حالاهمه مشکلات حل شدن با تامل ایشون حالا هم توقع داره سرتعظیم درمقابل غرب فرودبیاریم تامشکلاتمون حل بشه یعنی شمابعداز این همه اشتباه وخراب کردن برنامه هسته ای هنوز متوجه نیستید که ماهرچی ملایمت نشون بدیم غربیها وقیح تر وبی شرمتر میشن چطور روتون میشه از تامل باغرب حرف به میان بیارید واقعا که......

  • یک ایرانی
    0

    درجواب اقای علوی دوست عزیز اینهمه مرقوم فرمودید وبالا وپایین کردید که به رفراندوم برسید اخه این چه تحلیلی هست مردم عادی که شناخت سیاسی از مسایل منطقه ندارند واکثرا به دنبال بهبود وضع اقتصادی هستن معلومه فکر میکنن باسازش ومذاکره مشکلاتشون حل میشه ولی سیربودن شکم به چه قیمت ذلت ؟ اونها نمیدونن که شاید باوطن فروشی چندروزی وضع اقتصادیشون بهتره شه ولی درمقابل تسلیم خواسته های شیاطین شدن ودرشایه ذلت روز به روز مستعمره تر خواهند شد ولی شما ها باید جواب خدا روبدید بااین بلوغ سیاسیتون که باحرفای به ظاهر دیپلماتیک تیشه به ریشه ملت میزنید امام حسین هم میتونست ذلت رو بپذیره راهشو کج کنه درظاهر بیعت یزیدم قبول کنه وجان سالم به در ببره ولی گفت هیهات من الذله

  • ازمردم
    0

    اقای روحانی ببخشید دوباره انتخابات نزدیک شد حرفای دوپهلو هم شروع شد اخه تاکی ملت شریف وصبور ماباید چوب ندانم کاری وجناح بازیهای سیاسی رو بخوره ازشمادیگه بعیده اگراین حرفا توسالهای قبل از ریاست شماگفته میشد توجیه داشت ولی شماکه 6سال تمام مملکت رو تعطیل کردید تمام تولیدنابود شد وهمه چیز روبه تامل باغرب گره زدید اقتصادمملکت به ورطه نابودی باتورم بالی 40درصد رسید پس دیگه چه تاملی ؟چه گفتگویی باغرب مونده ؟مگرکاری دیگه مونده که شماباغربیها انجام بدید تمام راههارو رفتید وبه جای پیشرف پس رفت کردید دیگه چه رفراندومی برسزچه چیزی ؟شایدمنظورتان تامل برنقطه قوت مایعنی برجام موشکی ومنطقه ای مونده؟خیر به نظر ملت فهیم ایران تصمیم رهبری معظم فصل الخطاب به همه ی جناح های سیاسی میباشد ولسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها