خودروهایی که فاکتور نمی‌شوند/ افزایش قیمت پژو۲۰۶، پراید و سمند

در شرایطی که بازار خودرو روزهای بی‌رمقی را پشت سر می‌گذارد و خریدوفروش در این بازار کم شده، فاکتور نشدن برخی خودروها از سوی شرکت‌های خودروساز باعث افزایش قیمت این محصولات در بازار شده است.

خودروهایی که فاکتور نمی‌شوند/ افزایش قیمت پژو۲۰۶، پراید و سمند

به گفته فعالان بازار، این روزها معاملات بازار خودرو کاهش یافته و خرید و فروش زیادی انجام نمی‌شود، تنها افرادی که احتیاج فوری به خودرو دارند نسبت به خرید اقدام می‌کنند.

* خودروسازان فاکتور نکردند، قیمت بالا رفت

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار داشت: طی هفته گذشته اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای چند مدل پژو 206 و همچنین گروه سمند افزایش یافته که به عرضه کم خودروسازان برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: گروه سایپا نیز این روزها برای تحویل سایپا 131 و سایپا 111 فاکتور صادر نمی‌کند که این مسئله نیز باعث افزایش قیمت این خودروها در بازار شده است.

مؤتمنی با بیان اینکه این اتفاق باعث افزایش 2 تا 5 میلیون تومانی قیمت خودروهای فاکتورنشده در بازار شده است، گفت: قیمت پژو 206 تیپ 2 تا 74 میلیون تومان پایین آمده بود که حالا به دلیل فاکتور نشدن از سوی کارخانه، در بازار به 77 میلیون تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: قیمت پژو 206 تیپ 2 فول نیز به 77 میلیون تومان رسیده بود که این روزها با قیمت 81.5 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، پژو 206 تیپ 5 نیز در روزهای گذشته در بازار با قیمت 89 میلیون تومان عرضه می‌شد، اما حالا قیمت این خودرو به 93 میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت سایپا 131 در بازار به 40 میلیون تومان رسیده بود، گفت: به دلیل فاکتور نشدن این خودرو از سوی کارخانه، قیمت آن در بازار با رشد 3 میلیون تومانی به 43 میلیون تومان رسیده است.

مؤتمنی تصریح کرد: در مورد سایپا 111 نیز قیمت در بازار به 46 میلیون تومان رسیده بود، ولی به دلیل فاکتور نشدن این خودرو توسط کارخانه، قیمت آن در بازار به 47 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در مقابل، عرضه تیبا از سوی سایپا بهتر شده و همین مسئله باعث شده تا قیمت تیبا در بازار از 51 میلیون تومان به 48.5 میلیون تومان برسد.

* ادامه روند کاهشی قیمتها در بازار و لزوم بازنگری در نرخ کارخانه

در حال حاضر پژو 405 مدل جی‌ال‌ایکس در بازار 73 میلیون تومان است و سمند ال‌ایکس نیز که تا 20 روز پیش با قیمت 73 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد، حالا با قیمت 76.5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت رانا نیز در بازار 77 میلیون تومان است. در مورد سراتو نیز باید به قیمت 281 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. قیمت جک‌S5 نیز در بازار 260 میلیون تومان است و هر دستگاه سمند EF7 نیز با قیمت 81 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت ام‌وی‌ام 315 هاچ‌بک نیز در بازار 123 میلیون تومان و ایکس‌22 اتومات 180 میلیون تومان است.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در صورت افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان، روند قیمت خودروها در بازار همچنان کاهشی باشد.

عادل امیراحمدی، فروشنده خودرو در این مورد گفت: با توجه به فرمولی که برای تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام شده، نرخ کارخانه باید 5 درصد زیر قیمت بازار باشد و اصطلاحاً خودرو در حاشیه بازار قیمت‌گذاری شود اما در حال حاضر شاهد اجرای این مصوبه نیستیم.

وی ادامه داد: خودروسازان حاضر نیستند قیمت محصولاتشان را با این روش تعیین کنند و وقتی قیمت‌ها در بازار کاهشی می‌شود عرضه تولیداتشان را طوری مدیریت می‌کنند که روند کاهشی ادامه‌دار نباشد.

وی معتقد است بالا بودن قیمت خودروها باعث کسادی بازار فروشندگان خودرو شده و در حال حاضر رکود بازار را شاهد هستیم.

منبع: فارس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کمال
    0

    تو و امثال تو فقط به فکر دلال های بیشرف هستید من خودرو از یه دختر نه ساله خریدم که ده تا ماشین به نامش هست اگه ایران خودرو و سایپا از سال پیش این فیلتر های خرید رو میذاشتن الان پراید ۲۰ تومانی ۴۵ تومان نبود ضمنا اقای متمنی .... بابات

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها