کاهش آتش سوزی در جنگل های گیلان / نیازمند بالگرد اطفا هستیم

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه نیمه اول امسال ۶۶ فقره آتش سوزی در جنگل ها به مساحت ۵۹ هکتار داشتیم، گفت: در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۸ فقره آتش سوزی به مساحت ۲۴۷ هکتار داشتیم.

کاهش آتش سوزی در جنگل های گیلان / نیازمند بالگرد اطفا هستیم

سرهنگ محمد قربانی لرد مهار آتش سوزی در جنگل های شمال کشور را سخت دانست و اظهار کرد: آتش سوزی در جنگل ها از حیث شرایط توپوگرافی و نوع بافت و ترکیبات به گونه ای است که اگر آتش به بدنه یا تاج درختان سرایت کند مهار آن سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی ورود به موقع به عرصه قبل از سرایت آتش به تاج درختان است، افزود: جنگل های پهن برگ بومی استان هستند و در برابر حریق های پاییزی مقاومت بیشتری دارند، اما جنگل های سوزنی برگ به دلیل بافت آتش زا(رزین) در تمام فصول سال در معرض آتش سوزی هستند و ۸۰ درصد آتش سوزی ها در جنگل ها در سوزنی برگان رخ میدهد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان رویکرد یگان حفاظت را پیشگیری از وقوع حریق دانست و یادآور شد: نیمه اول امسال ۶۶ فقره آتش سوزی در جنگل ها به مساحت ۵۹ هکتار داشتیم و بیشترین تعداد مربوط به شهرستان های رودبار و سیاهکل است.

قربانی لرد با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۸ فقره آتش سوزی به مساحت ۲۴۷ هکتار داشتیم، گفت: امسال شاهد کاهش آتش سوزی جنگل ها بودیم.

وی اضافه کرد: یک پایگاه شبانه روزی اطفای حریق در مرکز استان داریم و دو پایگاه اطفای حریق در شرق و غرب استان در حال احداث است. البته امکانات و تجهیزات اطفای حریق در یگان های حفاظت ادارات شهرستانی منابع طبیعی وجود دارد.

این مقام مسئول عملیات اطفای حریق در جنگل ها را به واسطه صعب العبور بودن مناطق جنگلی دشوار دانست و گفت: ماشین آلات و نیروهای اطفا و تانکر نمی تواند از میان درختان عبور کند لذا آتش برهایی در سطح جنگل ها ایجاد کرده ایم که از پیشروی آتش جلوگیری می کند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه برای حفاظت از جنگل ها در برابر حریق به بالگرد اطفا نیاز داریم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان حضور سریع و به موقع در محل آتش سوزی است، اما رساندن نیروها به برخی از مناطق امکان پذیر نیست و بالگرد اطفا یکی از ضروریات است، زیرا حفاظت از حدود ۶۰۰ هزار هکتار جنگل کار آسانی نیست.

وی از جذب ۴۰۰ نیروی قرق بان طی امسال در یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان خبر داد و یادآور شد: جنگل سرمایه ملی محسوب می شود و یکی از ماموریت های یگان حفاظت منابع طبیعی جلوگیری از پدیده شوم قاچاق چوب آلات جنگلی است. طی ۶ ماهه امسال رتبه نخست تعداد و حجم کشفیات و تعداد عملیات های کشف محموله های چوب آلات قاچاق را در سطح کشور داریم.

قربانی لرد ادامه داد: طبق دستورالعمل تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی به صورت شبانه روزی و شیفتی در سطح عرصه ها عملیات حفاظت انجام می شود و ۱۶ پایگاه ویژه و ۳۷ واحد منابع طبیعی داریم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه در مدت مذکور ۴۶۸ فقره عملیات، ۱۹ هزار و ۵۵۲ اصله انواع چوب آلات جنگلی و ۴۶۷۶ مترمکعب چوب کشف و ضبط شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال سیاست دستگاه قضایی مبنی بر کاهش تعداد پرونده های قضایی و براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانونی در راستای رفع تصرفات اقدام کردیم و به دنبال تشکیل ۴۳۶ فقره پرونده، موفق به رفع تصرف از ۱۳۳ هزار هکتار شدیم که ۶۲ درصد افزایش رفع تصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۳۶۴ قاچاقچی و ۲۴۰ وسلیه نقلیه حمل قاچاق را توقیف کردیم، گفت: در مدت مشابه سال گذشته ۴۷ نفر و ۳۷ وسیل نقلیه را توقیف کرده بودیم که امسال رشد قابل توجهی داشتیم.

قربانی لرد از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه حریق و تعرض و تصرف اراضی ملی با شماره شبانه روزی ۱۵۰۴ تماس بگیرند و اظهار کرد: تلاش داریم با همکاری مردم محلی نسبت به حفاظت از عرصه ها اقدام کنیم.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها