جزئیات ارایه تسهیلات به کتابفروشی‌های سراسر کشور اعلام شد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید:‌ معاونت فرهنگی با استفاده از منابعی که از طریق مدیریت هزینه‌ها و بودجه‌ها ذخیره شده، به دنبال راه‌اندازی کتابفروشی در مناطق کمتر برخوردار و همچنین کمک به حفظ کتابفروشی‌های موجود که نیازمند ارتقا و بهبود ویترین خود هستند؛ است.

جزئیات ارایه تسهیلات به کتابفروشی‌های سراسر کشور اعلام شد

عباس صالحی در توضیح برنامه‌هایی که نیاز است این معاونت همزمان با ارائه تسهیلات ویژه برای راه‌اندازی و تجهیز کتابفروشی‌ها اعمال کند تا این کتابفروشی‌هایی که ملزم به پرداخت سود 8 درصد برای پرداخت تسهیلات دریافت‌شده هستند دچار مشکل اقتصادی نشوند، گفت: موضوع پرداخت تسهیلات به منظور راه‌اندازی، توسعه و تجهیز کتابفروشی‌ها و مراکز پخش یک برش از سند بهبود فضای کسب و کار حوزه نشر است. یکی از حوزه‌های نشر که در طول این چند سال با رکود مواجه شده بود و نگرانی‌هایی عمیقی درباره افزایش مشکلات بیشتر برای آن وجود داشت، کتابفروشی‌ها هستند. از آن‌جا که کتابفروشی‌ها در نبود یک شبکه توزیع فعال نقش‌آفرین شده‌اند و سعی دارند خلاء شبکه توزیع کشور را به نحوی پوشش بدهند، نیازمند توجه جدی‌تری هستند.

او ادامه داد: در سنوات گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی از کتابفروشی‌ها یا تغییر کاربری داده‌اند یا با مشکلات عدیده اقتصادی دست به گریبان هستند. در این فضا سند بهبود فضای کسب و کار نشر در معاونت فرهنگی تدوین شد و یکی از مفاد آن ارائه تسهیلات به کتابفروشی‌ها بود. در حال حاضر این سیاست تعقیب می‌شود تا معاونت فرهنگی با استفاده درست از منابعی که از طریق مدیریت هزینه‌ها و بودجه‌ها ذخیره شده، بتواند به راه‌اندازی کتابفروشی در مناطق کمتر برخوردار و همچنین کمک به حفظ کتابفروشی‌های موجود که نیازمند ارتقا و بهبود ویترین خود هستند کمک کند.

صالحی اطمینان داد که کتابفروشی‌هایی که با دریافت این تسهیلات راه‌اندازی می‌شوند به حال خود رها نخواهند شد. وی اظهار داشت: در کنار این تسهیلات و به موازات این سیاست تاسیسی، حمایت‌های دیگری ازجمله طرح‌هایی مثل عیدانه کتاب، پاییزه کتاب، کتابفروشی به وسعت ایران و ... هم در دستور کار قرار گرفته است و حتی سال 96 با دو برابر بودجه تخصیص داده شده در سال 95 اجرایی می‌شوند تا معاونت علاوه بر اجراى سیاست تاسیسی برای توانمندسازی اقتصادی کتابفروشی‌ها به رونق روز افزون این واحدهاى مهم نشر هم اطمینان داشته باشد. درواقع دو سیاست‌گذاری موازی در حوزه کتابفروشی‌ها دنبال می‌شود، یکی تخصیص تسهیلات برای راه‌اندازی و ارتقاء کتابفروشی‌ها و دیگری ارائه تخفیف 20 درصدی به مصرف‌کنندگان که از طریق مراجعه خریدار به کتابفروشی‌ها اعمال می‌شود. به نظر می‌رسد این دو پروژه همزمان کمک خوبی برای توانمند ساختن کتابفروشی‌های کشور باشد. مطمئمنا کتابفروشی‌هایی که با استفاده از این تسهیلات ساخته می‌شوند به حال خود رها نخواهند نشد و به واسطه طرح‌های مکملی که اشاره شد مورد حمایت مستمر قرار می‌گیرند.

به گزارش ایلنا، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در پاسخ به این پرسش که آیا تفکیکی برای حوزه کاری کتابفروشی‌هایی که قرار است با تسهیلات معاونت فرهنگی و بانک شهر راه‌اندازی شوند صورت گرفته یا تفاوتی بین کتابفروشی عرضه‌کننده کتاب عمومی با کتابفروشی که کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی می‌فروشد برای تخصیص این منابع وجود نخواهد داشت، بیان کرد: مسلما چنین تفکیک صورت گرفته و هدف دریافت تسهیلات ساخت و ارتقاء کتابفروشی‌ها برای کتابفروشی‌هایی خواهد بود که مبادرت به عرضه کتاب‌های عمومی داشته باشند، چون این طرح به دنبال تامین نیاز مخاطب عام است و نه مخاطب خاص. بالاخره فروش کتب کمک‌درسی و آموزشی از قدیم بوده و در این مسیر خیلی از کتابفروشی‌ها هم به سمت فروش منحصرا کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی پیش رفته‌اند، منتها این حمایت معاونت فرهنگی و تسهیلاتی که قرار است تخصیص داده شود ناظر بر تقویت منایع مکتوب در حوه دانش عمومی و کتاب‌های عمومی است.

او همچنین درباره راه‌کارهایی که تضمین بدهد این تسهیلات برای راه‌اندازی و ارتقای کتابفروشی‌ مصرف شود و اینکه اگر بعد از پایان مهلت 6 ماه آیین‌نامه برای آغاز احداث کتابفروشی، شاهد پیشرفتی در راه‌اندازی کتابفروشی نباشیم چه مسیری طی می‌شود، بیان کرد: دقت‌ و احتیاط‌ لازم به منظور هدایت این منابع و تسهیلات به سمت راه‌اندازی و تجیهز کتابفروشی‌ها در قالب تدوین آیین‌نامه‌های جامع درنظر گرفته شده است. در کنار آیین‌نامه تعهدات محضری که از دریافت‌کنندگان این تسهیلات اخذ می‌شود و همچنین ممنوعیت 10 ساله تغییر کاربری فروشگاه‌های کتابی که با این تسهیلات راه‌اندازی می‌شوند و همچنین تضمین‌های دیگری که براساس قوانین و مقررات بانکی کشور از متقاضیان و دریافت‌کنندگان این تسهیلات دریافت می‌شود مولفه‌های اطمینان‌بخشی برای استفاده آن در مسیر تعیین شده و هدف نهایی طرح هستند.

صالحی در پایان در پاسخ به این پرسش که در ارائه تسهیلات برای راه‌اندازی و ارتقای کتابفروشی‌ها آیا می‌توان امیدوار بود دست‌کم به همین کتابفروشی‌ها با نگاه فرهنگی و نه کاربری تجارى برای دریافت عوارض شهرداری برخورد شود، گفت: تلاش معاونت فرهنگى این است که با استفاده از ظرفیت‌های درون دولت و استفاده از همراهی مجلس شورای اسلامی اماکنی با کاربری کتابفروشی نیز مثل ناشران از امتیازات کاربری‌های فرهنگی بهره‌مند شوند. یعنی اماکن مسکونی و اداری هم بتوانند مجوز فعالیت کتابفروشی نیز داشته باشند و به کتابفروشی نیز با نگاه کاربری فرهنگی و نه نگاه تجاری برخورد شود. تلاش داریم این موضوع را به عنوان لایحه به مجلس ارائه دهیم و مسیر پیگیری برای تحقق کابری فرهنگی برای کتابفروشی‌ها دنبال شود و تمامی کتابفروشی‌ها ازجمله فروشگاه‌هایی که با استفاده از تسهیلات فوق راه‌اندازی می‌شوند؛ مشمول این قانون بشوند.

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها