نمایش عزاداری دوره قاجار در تهران

مسئول آلبوم‌خانه و امین اموال کاخ گلستان خبر داد: برای نخستین‌بار نمایشگاه عکس‌های قدیمی «با کاروان»، آیین‌های سوگواری و عزاداری دوره قاجار را به روایت آلبوم‌خانه کاخ گلستان به تصویر می‌کشد.

نمایش عزاداری دوره قاجار در تهران

هلن اسدیان با بیان این‌که این نمایشگاه از سه‌شنبه، ۲۳ مهر تا پنجم آبان‌ماه ۳۰ تصویر دیده‌نشده از تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی هنرمندان دوره قاجار برای شاهان آن دوره را برای نخستین‌بار در باغ‌موزه هنرهای ایرانی به تصویر می‌کشد، گفت: این نمایشگاه که همزمان با اربعین برپا می‌شود، مجموعه تصاویری از تعزیه یا شبیه‌خوانی به عنوان نمایشی آیینی - سنتی را شامل می‌شود که در آن‌ها از تکنیک فتوگرافی (نقش کردن با نور) استفاده شده است، همچنین در آن یک تصویر استرسکوپی نیز به چشم می‌خورد.

او با بیان این‌که در این عکس‌ها، تصاویری از تکیه‌های دولتی، اصناف و اشخاص نیز وجود دارد، ادامه داد: از تکیه‌های دولتی می‌توان به «تکیه دولت» و «صاحبقرانیه» و از تکیه اصناف نیز می‌توان به «تکیه سیف‌الدوله» اشاره کرد. همچنین تکیه‌های «مجدالدوله» و «مویدالدوله» در این تصاویر در فهرست تکیه‌های اشخاص قرار می‌گیرند.

نمایش عزاداری دوره قاجار در تهران

او با اشاره به این‌که برخی معتقدند معماری تکیه دولت الهام‌گرفته از سالن «آلبرت هال» در لندن است، افزود: این تصاویر توسط عکاسان قاجار مانند «ابراهیم»، «عبدالله»، «امیر قاجار» و «حسن قاجار» با نگاهی ویژه ثبت شده است.

اسدیان با تاکید بر این‌که ۳۰ تصویر به نمایش‌درآمده از آلبوم‌خانه کاخ گلستان به محدوده‌ زمانی ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۵ یعنی از دوره‌ ناصری تا مظفری مربوط می‌شود، اضافه کرد: همچنین در برخی از تصاویر دست‌خط «ناصرالدین شاه» دیده می‌شود.

نمایش عزاداری دوره قاجار در تهران

روی برخی از تصاویر، درباره‌ عکس‌ها این‌طور دست‌نویس شده است: «تکیه کامرانیه است که در حضور مبارک روحنا فداه تعزیه حضرت عباس علیه سلام می‌خوانند. شهر محرم سنه ۱۳۱۲»، «تکیه کامرانیه است که در حضور مبارک، تعزیه بازار شام می‌خوانند. شهر محرم سنه ۱۳۱۲»

۳۰ عکسِ دیده‌نشده از آیین‌های سوگواری و عزاداری دوره قاجار برای نخستین‌بار در قالب نمایشگاه «با کاروان» در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، خیابان شهید فیاضی، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دکتر حسابی، باغ‌موزه هنر ایرانی، نگارخانه پردیس به نمایش در می‌آید.

نمایش عزاداری دوره قاجار در تهران

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها