اظهارات جنجالی وزیر خارجه در جمع فعالان فضای مجازی:

اگر می‌خواستم برند ظریف را حفظ کنم، برنده صلح نوبل بودم / نباید از جیب مردم هزینه بدهیم / جان کری پاسوز من شد! / دوست داشتید دختر اوباما را گروگان بگیرم؟!

محمدجواد ظریف امروز در جمع فعالان فضای مجازی به تندی از برخی رفتارها در حوزه سیاست خارجه انتقاد کرد.

اگر می‌خواستم برند ظریف را حفظ کنم، برنده صلح نوبل بودم / نباید از جیب مردم هزینه بدهیم / جان کری پاسوز من شد! / دوست داشتید دختر اوباما را گروگان بگیرم؟!

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، وزیر امور خارجه کشورمان در این اظهارات به بازداشت خبرنگار روس در روزهای اخیر به اتهام جاسوسی اشاره کرد و گفت: خبرنگار روس را از اول نباید می‌گرفتند، مثل خیلی‌های دیگر.

وی ادامه داد: اگر ما خودمان‌ انتخاب نکرده بودیم سرمان را بالا نگه داریم، کسی از آزادی او تعجب نمی‌کرد. آیا اگر این‌اتفاق در کشورهای همسایه ما بیفتد، برای آنها هم سوال نمی‌شود؟

ظریف ادامه داد: ما اشتباه زیاد کردیم و هزینه زیادی به مردم تحمیل کردیم و نباید این کار بشود، ما نباید از جیب مردم هزینه بدهیم. آنچه امروز به عنوان امر بدیهی تلقی می‌کنیم، به هیچ وجه امر بدیهی نیست.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: اگر ایران بگوید با فلان کشور رابطه نداریم چون آمریکا گفته، یک امر اختصاصی برای جمهوری اسلامی است. به صراحت می‌گویند مجبوریم چون حساب‌هایمان در آمریکاست و تنها کشور دیگری که همین رویه را دارند، آمریکاست.

او یادآورشد: اگر سر کلاس حقوق بشر من باشید، نظر مرا می‌دانید، اما آن سر کلاس است. اما در خارجه من نماینده ظریف نیستم، نماینده جمهوری اسلامی هستم و حتی مجبورم از عملکرد کسانی دفاع کنم که به وزارت خارجه حمله می کنند، باید حتی از گاندو دفاع کنم.

ظریف افزود: در سال ۲۰۱۴ من به عنوان ریسک‌پذیرترین فرد در دنیا انتخاب شدم.
وزیر خارجه صحبت‌هایش را با دفاع از توافق هسته‌ای ادامه داد و گفت: ۱۰سال دیگر به برجام نگاه کنید، یقین دارم یکی از مهمترین دستاوردها در جمهوری اسلامی است. من باید از منافع جمهوری اسلامی دفاع کنم و نه از منافع برجام. اگر بخواهم از برجام دفاع کنم باید امتیاز بدهم.
وظیفه من حفظ برند ایران است و نه حفظ برند ظریف.

سکاندار دستگاه سیاست خارجی کشور در پاسخ به پرسش‌ها درباره استعفایش در ماه‌های کذشته هم توضیح داد: می پرسند چرا استعفا دادم، چون احساس کردم دیگر برند ایران نیستم. من اگر می‌خواستم برند ظریف را حفظ کنم، جایزه صلح نوبل می‌گرفتم. دو سال متوالی، بیشترین امتیاز را بنده داشتم و آقای کری، آن بنده خدا هم پاسوز ما شد. خانم موگرینی هم پاسوز ما شد!

وی افزود: آن شب من تبدیل به یک فرد شده بودم و دیگر برند جمهوری اسلامی نبودم و استعفا دادم. البته آن شب عصبانی نبودم، دلخور بودم.

ظریف: شش سال پیش گفتم برای قربانی شدن آمدم و نه برای قهرمان شدن

وزیر امور خارجه ادامه داد: من قطعا در سیاست داخلی نظر و انتقاد دارم اما معتقدم سیاست خارجی نباید ورود کند اما متاسفانه ما را وارد کردند. در حالی که سیاست خارجی نباید وجه المصاحه جناح‌ها باشند.

او اظهار کرد: اگر بگوییم برجام شکست خورده، مردم از اقتصاد ناامید می‌شوند. چرا در شرایطی که دنیا نگاه دیگری به ما دارد، ما به مردم خودمان ناامیدی تزریق کنیم؟

ظریف گفت: چرا وقتی ترامپ می‌گوید ۷تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کردیم تیتر می‌شود و می گویند نتیجه مقاومت بوده -که بوده- اما وقتی می‌گوید من دو دقیقه سخنرانی ظریف را گوش کردم فهمیدم کری از پس او برنمی‌آید، می‌گوییم ترامپ برای سیاست داخلی آمریکا حرفی زده است؟

او بیان کرد: یک جا سند بیاورید که من گفتم امضای کری سند است؟ خودتان گفتید و خودتان جنجال درست کردید.

وی درباره نسبت قدرت نرم و سخت ایران هم گفت: فکر می کنید ابزار نظامی کشور ما را حفظ کرده؟ نخیر، فرهنگ ایثار و شهادت ما را نگه داشته است.

ظریف در پاسخ به یک فعال توییتری که منتقد او بود، گفت: وظیفه وزارت امور خارجه دفاع از وزارت امور خارجه نیست، وظیفه آن دفاع از ایران است. اگر جایی دفاع از وزارت امور خارجه در مغایرت با دفاع از ایران باشد، امکان ندارد از این وزارتخانه دفاع کنم، نه خودم و نه همکارانم.

او سپس به نقدهای مطرح شده درباره روابطش با دولت قبلی آمریکا اشاره کرد و گفت: هیچ اقدامی را انجام ندادیم قبل اینکه آمریکا به تعهداتش عمل کند
ما چه کار می‌توانستیم عقلا و منطقا بکنیم که نکردیم؟ دختر اوباما را گروگان می‌گرفتم؟

وی افزود: شما خیال می‌کنید من دلم لک زده با آمریکایی صحبت کنم؟ دلم لک زده با یک بنده خدایی در خیابان راه بروم؟

وی در پاسخ به انتقاد از فعال نبودن معاونت اقتصادی وزارت خارجه گفت: این معاونت بسیار فعال است، ۸۰هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری اقتصادی بعد از برجام به داخل ایران آوردیم، من چه کار کنم جذب نشد؟ اما فقط ۵ میلیارد دلار جذب شد. اگر همه آن محقق شده بود، ترامپ که هیچی پدر جد ترامپ هم نمی‌توانست ما را تحریم کند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • ف.ص
    1

    فقط میدونم که شخصا به آقای ظریف ارادت دارم وبهشون افتخار میکنم.از هر جهت. یک ایرانی مودب مهربان و خوشرو بسیار باسواد سخنور و باهوش صبور دیپلمات به معنای واقعی .کسیکه شبیهشونم نداریم چه برسد به معادلشون.

    نظرات شما -
    • یک ایرانی
      1

      باشه دلت رو همین جوری خوش کن

    • مهدی
      1

      به همین حرفایه قشنگ قشنگ دلتونو خوش کنید!!!!

    • کاربر ناشناس
      0

      ظریف قهرمان کشورماست دوستت داریم

  • رضا
    1

    ظریف‌قهرمان‌ملی‌است

    نظرات شما -
    • تورج
      1

      افراد مثل آقای ظریف کم داریم باید از آنها مواظبت کامل شود که از نظام اسلامی دلخور نشوند

    • کاربر ناشناس
      1

      اقای ظریف بهترین وزیر خارجه بعد از انقلاب دورد برشرفش

    • مهمان
      0

      مگه داره

  • ایرانی
    1

    آقای ظریف ..خیلی آدم عجیب و مرموزی هستی. دلم برای کشورم میسوزه که چند سالی گیر بازی شما بود . ولی هر چی بود عمرتان به سر اومد واگذارتون میکنم به خدا

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      اسم کاربریت رو عوض کن حداقل چرا که بدجور با گفته هات تناقض داره

    • کاربر ناشناس
      0

      سلام

  • مهدی مهدوی
    1

    در زمان تصویب برجام در مجلس جلسه ی در کمیسیون مربوط به برجام تشکیل شده بود که اقای ظربف و اقای جلیلی حضور داشتن ، در جلسه اقای جلیلی سوالی از اقای ظریف کردن اما اقای ظریف به اقای جلیلی بی احترامی کردن و پاسخ ندادن ، من با دیدن این صحنه دلیل برکناری اقای ظریف توسط اقای احمدی نژاد برام روشن شد حق با اقای احمدی نژاد بود.

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      آقای جلیلی و احمدی نژاد احیانا همون افراد با کفایتی نیستن که باعث تصویب شش قطعنامه سازمان ملل علیه کشورمون شدن!؟ و موج ایران هراسی تو دنیا به خاطر گفته ها و عملکرد عالیجنابان بود!

  • متین
    0

    یک چهره میانه رو برای ریاست جمهوری دور بعد

  • محبوبی
    0

    سلام وزیر عزیزمان روزگار سخت میگذرد ولی مردان سخت میمانند

  • رضا
    1

    امیدوارم دو سال دیگه محاکمه تو ورئیست شروع بشه که چه خیانتهایی به این مردم کردین.سکه هایی رو که گرفتی بر گردان به بیت المال.

  • مهدی
    1

    مردم دارن برایه نون شب دست و پا میزنن، اون وقت تو به فکر مدالی!!! خدایش خیلی نامردی!!!!

  • مهدی بیژن
    1

    بغضها ها واقعا"خر تشریف دارن.ضریف و همفکرانش همه گندی زدن،حالا دارند مظلوم نمایی میکنند

    نظرات شما -
    • مجتبی
      1

      اینطور که شما فکر میکند باید گفت که از سال ۵۷ تا الان هر کس سر هر کاری بوده گند زده چه گندی

  • مهدی بیژن
    0

    ضریف و همفکرانش هیچ کاری نکردند. در عرصه سیاسی و بین المللی هیچ کار مفیدی نمی بینم احساسم میگه اینها نیرو های نفوذی هستند و الان وظیفه دارند مظلوم نمایی کنند. من از دوستان میخوام که به وجدان خود دروغ نگن،این آقا شخصیت مرموزی است. حالا که همه خاکی بر سر مردم ریختند،باید مظلوم نمایی کنند. یه عده،همفکر و انسان های ساده به خاطر کارهای انجام نشده،به اینها مدال شجاعت میدن

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      به این میگند کاسه داغ تر از آش . همه دل زدگی جوانها از خیلی مقدسات تقصیر این قشر جامعه هست

  • طاهری
    0

    من نه ظریف ونه عملکردها و حرفهایش را قبول ندارم

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      تو کی هستی .؟

  • محمد
    1

    ظریف‌ دوستت داریم

  • دادخواه
    0

    صد هاسکه ای که از بیت المال بابت خیانت هسته ای گرفتید حرامتان باشد .

  • ایرانی
    1

    از ابتدای انقلاب تا الان فردی قویتر و باسوادترو داناتر از ظریف در وزارت خارجه ما نیامده.خسته نباشید میگم به دکتر ظریف و تشکر میکنم که دلسوزانه برای سربلندی ایران زحمت میکشند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      فقط نمیفهمیم چرا امثال شما بازنشسته نمیشید . بابا جاتونو با بقیه عوض کنید انها هم مثل شما وامثال شما لباسشون جیب داره . تورا به خدا برین جاتونو به جوونا بدین . بسه دیگه اینقدر ابروی مملکتو بردن .

  • محمد تاجیک
    0

    مرد شریف و مقتدر،وباشهامت،دوستت داریم

  • امین
    0

    آقای ظریف، مردم با حرف باد هوا قضاوت نمیکنن، با دیدن عملکرد شما و دولت شما قضاوت میکنن ۱.نگرفتن تضمین های عملی در برجام علی رغم تاکید های رهبری ۲.همه چیز را یکجا دادن در مقابل وعده های نسیه، چرا مرحله مرحله اجرا نکردید؟ نطنز در مقابل اینقدر پول، فوردو در مقابل برداشتن تحریم سویفت، فلان در برابر فلان، مگه مال پدرتون بود یکجا دادید رفت؟ ۳. نبودن سازوکار روشن و سفت سخت در برابر خروج آمریکا از نظر حقوق بین المللی، الان ما میتونیم خارج بشیم؟ قطعنامه ها برنمیکرده؟ ۴.تمام موقعیت ها و امکانات اقتصادی دست دولت هست، فقط با یک فقره ارز ۴۲۰۰ از ۲۵ تا ۱۸ میلیارد دلار رو حروم کردین، تو جیب دلال .. ارزش پول ملی رو یک چهارم کردین، اینم کار آمریکاست؟ تولید نقدینگی بدون پشتوانه، از ۴۶۰ به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان، چرا ؟ مگه تولیدی داشتید در این ۶ سال؟ هم خلق پول هم توقف تولید! کسی میخواست از قصد ضربه بزنه به این خوشگلی نمی تونست

  • ابوالقاسم
    0

    سلام عدد 80 هزار میلیارد دلار احتمالا اشتباه تایپ است عدد د صحیحی نیست

  • مصطفی رجبی
    1

    آقای ظریف امیر کبیر حال حاضر ایران است اما در پست وزارت خارجه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها