اُفت ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار/قیمت هر کیلو مرغ به ۱۳ هزار تومان رسید

حجت از اُفت ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تومان است.

اُفت ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار/قیمت هر کیلو مرغ به ۱۳ هزار تومان رسید

به گزارش خبر فوری ، عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار ، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.

به گفته وی، با توجه به خروج بیش از ۲ میلیون نفر زائر به عراق و نبود کشش بازار، قیمت مرغ زنده نسبت به ابتدای هفته ۲۵۰ تومان و مرغ گرم ۵۰۰ تومان افت داشته است.

حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه بیش از ۲ میلیون نفر از کشور خارج شدند، از این رو قیمت مرغ به سبب نبود تقاضا با روند نزولی در بازار روبرو شده است و پیش بینی می‌شود از هفته آینده قیمت مرغ به روند عادی خود در بازار برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام اربعین به سبب نذورات پیش بینی می‌شود که متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم به ۱۳ هزار تومان برسد، این در حالی است که هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی مهر در مقایسه با شهریور به سبب آزاد شدن صادرات جوجه و اختصاص بخشی از تولید به این سمت، ۵ درصد کاهش یافته است.

حجت آزاد سازی صادرات جوجه یکروزه و حذف برخی گله‌های با سن کم از فارم‌های تولید در ماه‌های اخیر را دلیل اصلی نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر هزار و ۳۵۰ و در انبار‌های استانی هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۴۵۰ و انبار‌های استانی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است که با احتساب کرایه حمل و نقل به مصرف کننده توزیع می‌شود ضمن آنکه قیمت ذرت در بازار آزاد به سبب مشکلات توزیع بسته به نوع ذرت اوکراین، روسیه و برزیل نسبت به نرخ مصوب ۵ تا ۱۰ درصد اختلاف دارد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت نهاده‌های دامی به نرخ ارز بستگی دارد، از یک طرف به سبب ثبات قیمت ارز و از طرف دیگر به سبب افزایش هزینه‌های انتقال بعید است که کاهش قیمت در بازار ذرت و گنجاله سویا اتفاق بیفتد.

حجت با اشاره به اینکه ذخایر ذرت در انبار‌های بنادر کافی است، بیان کرد: اگر مسئولان امر تدابیری بیندیشند تا توزیع ذرت در انبار‌های استانی انجام شود تا در فصل زمستان همانند سال گذشته مشکلات حمل و نقل در جاده‌ها منجر به نوسان قیمت در بازار نشود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار صادرات مرغ اظهار کرد: با توجه به آنکه روند با ثباتی در صادرات مرغ به سبب اتخاذ تصمیمات یک شبه مبنی بر افزایش تعرفه‌ها وجود ندارد، از این رو بازار‌های صادراتی را از دست داده‌ایم که ورود مجدد به آن‌ها به سبب اشباع شدن محصول توسط رقبا نیازمند پروسه زمانی است و تنها در ایام اربعین با ازدیاد سفر زوار ایرانی به کشور عراق ممکن است مقداری صادرات صورت گیرد.

وی با اشاره به دلایل قاچاق مرغ به بازار‌های هدف گفت: اخذ عوارض بالای صادرات مرغ و نبود صرفه اقتصادی برای صادر کنندگان و بی اعتمادی تجار بازار‌های هدف نسبت به قوانین صادراتی ما همگی دست به دست یکدیگر داده تا مقدار محدودی مرغ به صورت قاچاق به استان‌های شمال غرب و کردستان عراق صادر شود، اما آمار دقیقی از میزان در دسترس نیست.

حجت درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ افزود: در شرایطی که قیمت مرغ در بازار روند نزولی دارد، برخی استان‌های پر تولید اقدام به تحویل مرغ تولیدی به پشتیبانی امور دام می‌کنند که با این وجود دیگر نگران تداوم تولید نیستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت خرید تضمینی مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار همخوانی دارد، از این رو مرغداران در زمان ازدیاد عرضه به منظور جلوگیری از زیان اقدام به تحویل مرغ تولیدی خود به پشتیبانی امور دام می‌کنند که تداوم این طرح می‌تواند زیان تولید کنندگان را در بر داشته باشد چرا که پشتیبانی امور دام مرغ خریداری شده مرغداران را به صورت منجمد ذخیره می‌کند که در صورت نزدیک شدن به تاریخ انقضا اقدام به عرضه زیر قیمت خرید از مرغداران می‌کند که این امر می‌تواند بازار مرغ گرم را تحت تاثیر خود قرار دهد و از طرفی به سبب هزینه کرد دولت، فروش کمتر از نرخ خرید می‌تواند بر اقتصاد ملی ضربه بزند.

وی در پایان با تاکید بر خرید حداکثر ۵۰ هزار تن مرغ از تولیدکنندگان در طرح خرید تضمینی تصریح کرد: اگر پشتیبانی امور دام به منظور ذخایر استراتژیک تنها در حد ۵۰ هزار تن مرغ از مرغداران خرید تضمینی کند، دیگر با این وجود پشتیبانی امور دام نگران منقضی شدن مرغ‌های خریداری شده و تولیدکنندگان نگران افت قیمت مرغ همزمان با عرضه یکباره محصول در بازار نیستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها