خبرفوری بررسی می‌کند؛

مرگ میلیون‌ها درخت برای انتشار روزنامه‌های بی‌مخاطب

نشست خبری رئیس‌جمهور که دیروز برگزار شد، فرصتی در اختیار خبرنگاران روزنامه‌ها قرار گرفت تا پرسش‌های خود را با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در میان بگذارند. اما آنها نماینده چه تعداد از مخاطبان بودند؟

مرگ میلیون‌ها درخت برای انتشار روزنامه‌های بی‌مخاطب

واقعیت این است که براساس آخرین آمارهای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، مجموع تیراژ مطبوعات بر روی هم کمتر از 800هزار نسخه است. این در نسبت با جمعیت 80میلیونی ایران یعنی آنکه مطبوعات امروز ما تنها یک دهم درصد از جمعیت کشورمان را پوشش داده و کمتر از تعداد ممبرهای یک کانال کوچک تلگرامی مخاطب دارند.

با این حال تفکر سنتی مسئولان در ایران باعث شده تا هنوز همین روزنامه‌های کم‌مخاطب و در عین حال شناخته شده، فضای رسمی خبری کشور را در اختیار داشته باشند.

نکته مهم در زمینه انتشار مطبوعات با وجود رانت های زیادی که به این نوع رسانه ها تخصیص داده می شود، این است که کاغذ استفاده شده برای مطبوعات کاغذی بسیار پرهزینه و زیان بار است.
براساس برآوردهای موجود، برای تولید یک تن کاغذ، باید 17 درخت تنومند قطع شود. این واقعیت در زمانه ای که جنبش های زیست محیطی به شدت درباره نابودی زمین هشدار می دهند، می تواند یک گزاره نگران کننده باشد.

همچنین آمارهای رسمی نشان می دهد که 10 درصد از حجم زباله‌ها را کاغذ تشکیل می‌دهد. بنابراین درخت های تنومند قطع شده برای تولید روزنامه، خیلی زود تبدیل به زباله های بی مصرفی می شود که جز آلودگی ثمری ندارند.

نکته تأسف‌بار آن است که سالانه بیش از 15میلیون درخت در ایران قطع می‌‌شود. بخش مهمی از درخت های قطع شده که یا به شیوه قاچاق و یا رسمی از بین می رود، برای تولید کاغذ مصرف می شود. کاغذی که در دنیای دیجیتال امروز صرف تولید روزنامه هایی می شود که از فرط بی مخاطبی، گاهی زودتر از آنچه باید، از بین می روند.

نظر شما درباره انتشار مطبوعات با پول شما و یارانه های میلیاردی دولت که به قیمت تخریب محیط زیست تمام می شود، چیست؟ آیا با ادامه روند قطع درختان موافق هستید؟ در ادامه این مطلب کامنت بگذارید و نظر بدهید.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محمد
    0

    اگر دولت سوبسید ندهد هیچکدام توان انتشار ندارند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دولت بهاب .برق بنزین و حتی به دزدها هم یارانه میدهد .. انتشار روز نامه یک کار فرهنگی واطلاع رسانی می باشد از آب برای یک ملت ضروری تراست اگر مخاطب ندارد مشکل سانسور و نبود فضای باز است کسانی که بدنبال تعطیلی نشریات هستند یا نمی فهمند یا خائن هستند اگر خیلی هنر دارند و دلسوز محیط زیست و پول کشور هستند بروند جلوی میلیاردها دلار دزدی شده را بگیرند ودر مورد آنها قلم بزند اگر شهامت دارندویا نام دونفر دزد را در همین خبر درج کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها