خبرفوری بررسی می‌کند

شباهت‌های بازداشت روح‌الله زم و عبدالمالک ریگی / سرکرده آمدنیوز در شیراز بازداشت شد؟

برخی خبرهای غیررسمی درباره نحوه بازداشت روح‌الله زم نشان می‌دهد که احتمالا او به شیوه‌ای شبیه به بازداشت عبدالمالک ریگی، بازداشت شده است.

شباهت‌های بازداشت روح‌الله زم و عبدالمالک ریگی / سرکرده آمدنیوز در شیراز بازداشت شد؟

برخی فعالان توییتری نزدیک به آمدنیوز، بازداشت روح الله زم را به خبر سفر یک مقام امنیتی امارات به تهران که دیروز منتشر شد، نسبت داده‌اند.

یک فعال توییتری در همین راستا نوشته است که زم در حال سفر به دوبی بوده که هواپیمای او در شیراز به زمین نشانده شده است.

پیش از این عبدالمالک ریگی سرکرده گروه تروریستی جندالله نیز به همین شیوه بازداشت شده بود.

بامداد سه شنبه، ۴ اسفند ۱۳۸۸، روابط عمومی وزارت اطلاعات گزارش کرد که مأموران این وزارتخانه عبدالمالک ریگی را بازداشت کرده‌اند.

مصطفی محمدنجار، وزیر کشور ایران خبر از دستگیری او در خارج از کشور و انتقال او به ایران را داد. همچنین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات اعلام نمود که ریگی توسط مأموران وزارت اطلاعات در خارج از کشور مدیریت شده و در داخل کشور دستگیر شده‌است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، ریگی با نام جعلی و گذرنامهٔ افغان در یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر دوبی به بیشکک در حال پرواز بوده‌است، که در آسمان ایران سه فروند جنگنده نهاجا که از پایگاه هوایی بندرعباس برخاسته بودند، هواپیما را مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس کردند.

گفته شد پدافند هوایی برای ترساندن هواپیما چند بار اقدام به شلیک هوایی نمود. بلافاصله پس از فرود هواپیما، نیروهای امنیتی ایران مستقیماً به سمت صندلی ریگی و همراهش رفته و آن‌ها را دستگیر کردند، و هواپیمای قرقیزی، پس از سه ساعت توقف و دریافت سوخت رایگان، ایران را ترک کرد.

وزارت امور خارجهٔ امارات، با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۲۶ فوریهٔ ۲۰۱۰ میلادی، اعلام کرد که ریگی دو ساعت در فرودگاه دبی و بدون استفاده از نام واقعی‌اش حضور داشته و وارد خاک دبی نشده بوده‌است.

این بیانیه می‌افزاید: «طبق مدارک موجود در فرودگاه بین‌المللی دبی، روادیدی به اسم عبدالمالک ریگی وجود ندارد، بلکه این شخص از کابل وارد فرودگاه دبی شده و پس از دو ساعت انتظار در سالن ترانزیت فرودگاه به طرف قرقیزستان پرواز کرده‌است».

معاون شرکت هواپیمایی ملی قرقیزستان در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد گفت که ایرانی‌ها هواپیمای قرقیزی را مجبور به فرود در فرودگاه بندرعباس کرده، پس از دستگیری دو مسافر و توقف ۳-۴ ساعته اجازهٔ پرواز را به آن دادند.

خبرگزاری بی بی سی در خبری ادعا کرد که وزارت امورخارجه قرقیزستان، تعقیب و متوقف کردن هواپیمای این کشور را در ایران تأیید کرده اما این که کسی از مسافران این هواپیما دستگیر و از هواپیما خارج شده باشد را تکذیب کرده است.

اما رادیو فردا در خبری به نقل از یکی از مقامات شرکت هواپیمایی ملی قرقیزستان این خبر که دو مسافر از هواپیمای به اجبار نشانده شده، پیاده شدند را تأیید کرد. پس از این رخداد دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه قرقیزستان مدعی شد مدت شریمکلف، سفیر قرقیزستان در تهران در دیدار با محمدرضا شیبانی، معاون وزیر خارجه ایران نسبت به اقدام طرف ایرانی که هواپیمای مسافربری قرقیزی را وادار به فرود کرده بود، اعتراض کرده و ایران نیز نسبت به این فرود اجباری ابراز عذرخواهی کرده‌است.

حیدر مصلحی در توضیحات دستگیری ریگی اظهار داشت که این عملیات بدون کمک سرویس‌های اطلاعاتی خارجی بوده‌است. درحالی‌که شبکه الجزیره به نقل از خبرنگارش در اسلام‌آباد اعلام نمود که ریگی هفته قبل از اعلام بازداشت در ایران؛ توسط مقامات پاکستانی بازداشت و تحویل مقامات ایرانی شده‌بود.

همچنین محمد عباسی سفیر پاکستان در تهران گفت که دستگیری ریگی بدون همکاری پاکستان نمی‌توانست انجام شود.

در ۸ فوریه، دو هفته قبل از دستگیری ریگی در دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان با وزیر خارجه ایران اعلام شد که پاکستان چندین عضو جندالله را دستگیر و به ایران تحویل داده‌است و مقامات امنیتی پاکستان در تلاش جدی برای دستگیری دیگر اعضای این گروهند. مقامات پاکستانی معتقدند ایران با استفاده از اعترافات این اعضا توانسته مکان ریگی در افغانستان را پیدا کند و وی را تا دوبی تعقیب کند.

ریگی تنها ۳۰ ساعت قبل از دستگیری افغانستان را به قصد دوبی ترک کرده بود تا به قرقیزستان سفر کند که این موضوع می‌تواند به معنای جستجوی مقری جدید و بیانگر احساس ناامنی وی در افغانستان باشد. استفان دودوانیو از پژوهشگران آشنا با گروه جندالله نیز قطع حمایت پاکستان از این گروه را تأیید می‌کند.

به‌گفتهٔ او «واضح است که اگر در طول این هشت سال، ریگی و حامیانش می‌توانستند از مزایای ورود به قلمرو پاکستان - گاهی اوقات به همراه خانواده‌های خود - بهره ببرند، پس از چند حمله پیاپی نباید چنین مزایایی لغو شود، مگر این‌که سرویس امنیتی پاکستان دیگر احساس کرده باشد که حمایت از این گروه منفعتی عاید کشورشان نخواهد کرد.».

وبگاه دیپلماسی ایرانی نیز از کمک پاکستان و آمریکا برای دستگیری ریگی خبر داده و آن را «نوعی همکاری میان دستگاه‌های اطلاعاتی ایران و پاکستان در سایه حمایت آمریکا» توصیف می‌کند.

با اینکه هنوز جزئیاتی از نحوه بازداشت روح‌الله زم منتشر نشده، اما به‌نظر می‌رسد شباهت‌هایی بین شیوه دستگیری او و ریگی وجود داشته و باید منتشر انتشار جزئیات بیشتری از قدرت‌نمایی امنیتی ایران بود.

تنها اطلاعاتی که درباره عملیات بازداشت سرکرده شبکه آمدنیوز منتشر شده، مربوط به گفتگوی مسئول طراحی و اجرای عملیات دستگیری زم در سازمان اطلاعات سپاه در با سایت نورنیوز است.

او در این گفتگو تصریح کرده، مهمترین ویژگی این عملیات،معماری دقیق و چند لایه اطلاعاتی است که طی آن وبا استفاده از روشهای نرم اطلاعاتی، سوژه مورد نظر از مجموعه سپرهای حفاظتی که از سوی سرویسهای جاسوسی بیگانه برای او فراهم شده بود جدا شد و وارد تور سازمان اطلاعات سپاه گردید.

وی افزود: صرف دستگیری یک فرد که با پوشش کار رسانه ای در حال دروغ پراکنی علیه نظام بود ،نمی تواند هدف اصلی طراحی واجرای این عملیات پرمخاطره باشد.

او تشریح کرد: روح الله زم،کانون تلاقی و تبادل پیام در شبکه تغذیه و پشتیبانی جریان آمد نیوز در داخل و خارج کشور بود و در اختیار گرفتن وی می تواند شناسایی و انهدام مجموعه این شبکه را بدنبال داشته باشد

این مقام امنیتی گفته، در جریان این عملیات ،شبکه پیچیده ای که برای جنگ ادراکی علیه جمهوری اسلامی طراحی شده بود با مجموعه ساختارها و بسترهای ارتباطی و اطلاعاتی آن در داخل و خارج از کشور مورد ضربه قرار گرفت که ابعاد و دستاوردهای آن به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • کریمی
    0

    ریگی یک جانی آدم کش بود و بحق باید دستگیر می شد و بعد از دستگیری یک شادی در بین ملت ایران راه افتاد ولی این آقا زم یک شبکه تلگرام داشته تبلیغ می کرده جرم این آقا یک هزارم جرم ریگی نبوده چرا اینقدر بزرگ نمایی می کنند این آقای زم در بین مردم یک فرد ناشناخته بود

    نظرات شما -
    • منتظرالمهدی
      0

      برای من وشما ناشناخته بوده دلاور! اونایی که این تصمیم گرفتن واجرا کردن یه ریزه بیشتر از ما میدونن... بهتره کار رو به کاردان بسپاریم وتمام.

    • مختار
      0

      ناشناخته ؟ چند کشور حامی او بودند . ریگی اگر آدم کش بود این یک حیوان پلید که قصد همه چیز کشور را کرده بود . آنهایی هم که می گویند چرا زود اعلام شد و چرا چرا . بدانند کسانیکه او را که در تصور هم نمی گنجید گرفتند بقیه امور را هم بلد هستند

    • منطقی
      0

      منتظرالمهدی جواب بده پس چرا فقط دسمنهای نظام براحتی و زود دستگیر میشن اما دشمنهای مردم ایران راست راست میچرخن و پست و مقام میگیرن؟؟؟؟ بهتر نیست بجای چاپلوسی یه کم از عقلت استفاده کنی؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • سیداحمدمجیدی درچه
    0

    فقط بایدگفت خداقوت ... دست مریزاد... ایول الله

  • حقوقدان
    0

    و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون... انّا من المجرمین منتقمون...

  • محمد
    0

    از امروز همدست هاش برای فرار از راه عراق و بهانه کربلا فرار میکنند بهتر نبود اطلاعات سپاه دیرتر ،دستگیریش رو اعلام میکرد؟

    نظرات شما -
    • کیوان
      0

      خودش که این همه ازش از همه سرویسهای اطلاعاتی فرانسه و ... حمایت میشد رو گرفتن بعد نگران گرفتن همدستاشی فقط من اعصابم از این خورد میشه کشور و سازمان اطلاعاتی ما با این همه کار امدی و قدرت حتی اگه ظاهری باشه چرا نمیتونن جلوی امثال خاوری و اختلاس گری و فسادو بگیرن ادم حالش خراب میشه هر چند وقت یه رقم چن ده هزار میلیارد دلاری اعلام میکنن بردن اخه واقعا چرا و یا چجوری ؟؟؟

  • رضا نظر روستایی
    0

    ایران اگه عرضه داره و راست میگن خاوری رو بیارن داخل ایران. یا چون زم بدبخت همشون رو لو می داد آوردنش داخل ایران یا مثلا پای خبر ها مثل من و تو لایک و دیس لایک بزاره یا مثل ایران اینتر نشنال نظر ها رو باز بزاره چون منم که توی ایرانم با نظر شفر کاملا موافقم و شب و روز نارضایتی نسبت به نظام رو از مردم جامعه میشنوم و میبینم. اگر واقعا 1 درصد فکر میکنید غیر از اینه یا نمایش بدین و یا.... سحر نزدیک است و ماه پشت ابر نمی ماند

    نظرات شما -
    • مختار پشوتن
      0

      شماها هم از تربیت شدگان آمد نیوز هستید که این دستگیری را زیر سوال می برید؟ ولی او دستگیر شده و ....

    • یه ایرانی
      0

      شما یه حرفی زدی به اختلاسگرها و جیره خورهاشون برخورده اومدن بهت تهمت بزنن!!!

  • رضا خ
    0

    خیلیها در داخل کشور هستن جرمشان کمتر از ریگی نیست اینقدر اختلاس کردن مگه باید فقط خارج باشی که دستگیرت کنن بعدش بزرگنمایی کنن اینایی که خون مردم کردن توشیشه روزی یه اپارتمان میخرن چی

  • آرین
    0

    احسنت برایرانی وغیرتش

  • ایرانی
    0

    خود این آقا زیاد اهمیت نداره اطلاعات ناب از افراد خائن داخلی و خارجی و کشورهایی که امنیت جمهوری اسلامی را هدف گرفتن اهمیت داره.

  • شاکی
    0

    علت تعجیل در اعلام دستگیری زم چه بود ؟ چرا با توجه به منابع خبری با نفوذی که زم داشته و قطعا هر کدامشان شاه کلید دیگری بوده، برنامه ای جهت رو شدن دست همکارمان او طراحی نشد؟!

  • مهدي مهري
    0

    دم بچه هاي سپاه گرم ، عشق كردم اين بچه پررو را خفه كردند. خسته نباشيد برادران گمنام زحمتكش. حيف كه خيلي ها قدر شما را نمي دونند.

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      اینقدر این بابا را گنده اش کردند که خودش هم باور نمیکنه . اگه یه زمانی آزاد بشه صاف میره توی کاخ سفید

  • بی نام
    0

    پس چرا زم ها وریگی های که مثل خوره افتادن به جان مال مردم دستگیر نمیشن اونهای که نور چشمی هستند دزدی اختلاس و غارتگری می‌کنند چند نفری با دادگاهی نمایشی که دراصل سرگرم کردن مردم است رو تبلیغ می‌کنند نتیجه اش چیست چه دردی از مردم دوا کرده ما که تو زندگی روزمره نتایج برخوردهای نمایشی احساس نکردیم الا تبلیغ دروغ اگه راست می‌گویند چرا با اصل کاریها که دارای حاشیه امن هستند برخوردی صورت نمی گیرد

    نظرات شما -
    • مختار
      0

      شما از دستگیری زم ناراحت هستی

    • رضا
      0

      اصل کاری ها از برادر حسن روحانی کله گنده تر؟ آسیاب به نوبت.

  • ناشناس
    0

    افرین برسربازان گمنام امام زمان(عج)

  • مختار
    0

    درود خدا بر این دلاوران . آنهایی هم که به بهانه هایی این قدرت اطلاعاتی را زیر سوال می برند خوششان نیامده از این دستگیری

    نظرات شما -
    • رضایی
      0

      هر کس از درد مردم بگه که وطن فروش نیست

  • نیما
    0

    درود خدا بر سربازان امنیت

  • سعید
    0

    دم سپاه گرم با اون اطلاعاتش

  • خسروی
    0

    برای افرا ی متاسفم که شخصیتی مثل زم که موقع صحبت مثلا بامردم ادب ونزاکت را کنار گذاشته وبا خوردن مشروب وکشیدن سیگاروباپوششی الواتگونه خودراروبروی دوربین میگذارد وبه اصطلاح خودش باطرفدارنش صحبت میکند برای آن طرفدارمتاسفم و خوشحالم که دیگر این بی شخصیت معتادازدایره بی اخلاقی حذف شده میبینم .مرسی به بچه های اطلاعات سپاه که نوعی بیلاخ ادبی به سرویس های اطلاعاتی بیگانه نشان دادند

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      ادب رو هم فقط تو یه نفر تشخیص میدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • احمد
    0

    دوست عزیز شما ناراحت نباش مطمئن باش قبل از اینکه اعلام بشه که دستگیرش کردن تخلیه اطلاعاتی شده و شاخه های اطلاعاتی که با ایشان در ارتباط بودن چه در داخل و چه در خارج شناسایی شدن و شاید هم اونا رو تا حالا گرفته باشن ناراحت اونش نباش بی گدار به آب نمیزنن

  • پ
    0

    بده بسون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟