حسن روحانی در نشست خبری:

آتش‌بس در یمن می‌تواند گره رابطه ایران و عربستان را باز کند/ ١٨میلیارد به باد نرفته است، به مردم داده ایم

رئیس جمهوری گفت: تورم نقطه به نقطه ما از 52درصد به 34 درصد رسیده است و پیش بینی ما این است که روند کاهشی ادامه دارد.

آتش‌بس در یمن می‌تواند گره رابطه ایران و عربستان را باز کند/ ١٨میلیارد به باد نرفته است، به مردم داده ایم

به گزارش خبر فوری ، حسن رو حانی در نشست خبری خود ابتدا به حضور مردم در مراسم اربعین اشاره کرد که نسبت به سال های پیش گسترده تر است. او از ستاد اربعین ایران و دولت و مردم عراق تشکر کرد . گفت: خوشحالم در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که یک موقعیت سخت را پشت سر گذاشتیم.

رئیس دولت دوازدهم بیان کرد: از آغاز دولت یازدهم تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص های سیاسی، امنیتی و منطقه ای و به ویژه اقتصادی مسیر درست و مثبت خود بود اما از دی ماه 96 وارد شرایط جدیدی شدیم، کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس از خارج زده شد. ما با شرایط سخت وارد سال 97 شدیم.

روحانی بیان کرد: پیش بینی اقتصادی بسیاری تحلیلگران داخلی و خارجی این بود که سال سختی داریم و سال 98 سخت تر خواهد شد. حتی برخی تحلیل گران بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند اما در این 18 ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این بحران عبور کنند

وی گفت: به طور قاطع اعلام می کنیم که ادعای آمریکا و صهیونیست و... برای آسیب زدن به نظام شکست خورده است و همه آنها اعلام می کنند که ما بحران را عبور کرده ایم.

روحانی با بیان اینکه از مرداد ماه روند عوض شده، اظهار کرد: تورم نقطه به نقطه ما از 52درصد به 34 درصد رسیده است و پیش بینی ما این است که روند کاهشی ادامه دارد.در تورم 12 ماهه روند کندتری داریم اما پیش بینی می شود رشد اقتصاد ما مثبت شود.
روحانی افزود: اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و ما در تابستان امسال نسبت به پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری ما از بالای ۱۲.۳ دهم به ۱۰.۵ درصدکاهش پیدا کرده یعنی یک و هشت دهم منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.
وی ادامه داد: در زمینه صادرات و واردات شرایط مناسب‌تر از سال گذشته داریم. هم صادرات ما رشد بیشتری دارد و هم تراز ما اگرچه مثبت در ۶ ماهه نیست اما نسبت به پارسال بهتر است. در ۶ ماهه پارسال ۱.۵ میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار بنابراین شرایط واردات و صادرات ما در مسیر درست قرار گرفته است.
رئیس جمهوری گفت: نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از سال گذشته نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است و طبق آمار بانک مرکزی در این یک‌سال گذشته از این مهرماه تا مهرماه سال قبل حدود ۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است.
وی افزود: همه آمارها و ارقام ها و شاخص‌های اقتصادی به ما می گوید که ما در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی ساختارها داشت که بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند.

روحانی با اشاره به سفر اخیر خود به نیویورک تصریح کرد:‌ از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی تر و مستحکمی دارد، در سازمان ملل کاملا برای ما روشن بود که همه کشورهای دنیا اذعان دارند که ایران 97 از ایران 98 قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت ایران را تحسین می‌کردند. البته 18 ماه سختی بر مردم ما گذشت به ویژه کسانی که دارای درآمد و حقوق ثابت بودند، با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را حس می کردیم، اما این کار دولت بود که توانست شاخص ها را علیرغم فشارها برگرداند که این کار سختی بوده و از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم.

روحانی با بیان اینکه مسئولین در این جنگ بزرگ روانی، سیاسی و اقتصادی نترسیدند، گفت: در این جنگ شکست نخوردیم و راه آینده را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد. تمام تلاش دولت این است که در دو سال باقی مانده آرامش و ثبات را به زندگی مردم برگرداند و از مردم تقاضای کمک می‌کنیم تا در این راه پیروز باشیم.

سوالات خبرنگاران از رئیس‌جمهور

- آقای رئیس‌جمهور سه کشور اروپایی با بیانیه اخیر خود در عمل نشان دادند که از آمریکا تبعیت می‌کنند و نمی‌توانند به عنوان شریک تجاری روی آنها حساب کرد. چشم انداز رابطه ایران با انگلیس و فرانسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روحانی: آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی و فشار رژیم صهیونیستی و عربستان که این دو،‌ اعتراف کردند که در موضوع خروج آمریکا از برجام همه تلاش خود را به کار گرفتند یک خطا و اشتباه بزرگی را آمریکا مرتکب شد. کار هوشمندانه نظام جمهوری اسلامی انجام داد چرا که آنها می‌خواستند ما از برجام خارج شویم و آمریکا بار تخلف خود را حمل نکند. ما اجازه ندادیم آمریکا در این زمینه بار را بر دوش ایران و دیگران بگذارد و همچنان بر دوش آمریکاست، امروز به جز دو سه کشور کوچک هیچ دولت و کشوری نیست که کار آمریکا را تایید کند و همه این را به نوعی محکوم می‌کنند. 5 کشور باقی مانده قرار شد خروج آمریکا را به نحوی جبران کنند.

البته من تعبیر شما را قبول ندارم. روابط ما با چین و روسیه خوب است اما سه کشور اروپایی به قول های خود نتوانستند عمل کنند. اقدامات ایران اتکا به ملت ایران و در قدم بعدی کاهش تعهداتش بوده است. از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را انجام دادیم. بعد آب سنگین را اعلام کردیم. در این دو ماه ضمن مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسیدیم، مرحله دوم را با افزایش غنی سازی آغاز کردیم و اعلام کردیم زمان‌بندی برجامی را انجام نمی دهیم.

شما ببینید IR2 و شش و هشت ما هم امروز کار می‌کند. آی آر هفت و نه ما هم کار می‌کند به زودی. به نظر من گام سوم اقدام خوبی است که ایران آغاز کرده است. اگر در این میان برگردند ما هم بر می گردیم به توافقات، اگر نه ما این روند را ادامه می‌دهیم.

- دولت قرار است بودجه سال 99 را بر اساس یک جراحی بزرگ تقدیم مجلس کند، آن جراحی هم کاهش اتکا به نفت است و قرار است درآمد فروش نفت صرف بودجه عمرانی و سرمایه‌گذاری شود چه میزان این رویای 40 ساله دولت‌ها برای کاهش به نفت بسترسازی‌ها برای آن انجام شده است؟ البته قرار است از طریق دریافت مالیات بحث بودجه جاری تامین شود چه میزان می‌توان امیدار بود تا در سال 99 دولت دچار کسری بودجه نشود؟

روحانی: ما فکر می‌کردیم پاسخ‌ها طولانی می‌شود انا گویا سوال‌ها هم طولانی است (با خنده). بله! به نکته درستی اشاره کردید. همه شاخص‌ها در سال 98 مثبت است اما در زمینه بودجه گرفتاری‌هایی داریم که باید ارقام آن را تامین کنیم. البته از لحاظ عمرانی امسال وضع بهتری داریم و بیش از 30 هزار میلیارد تومان تا کنون پرداخت شده است. بودجه جاری باید از درآمد نفتی جدا شود، اما این نیازمند جراحی دقیقی است و ما در حال انجام این کار هستیم. البته کار سختی است چراکه کشوری که تکیه به بودجه نفت داشته اگر بخواهد تکیه خود را بر مالیات و اوراق بگذارد، کاری سختی خواهد بود.

دولت و ستاد اقتصادی دولت در حال انجام اقداماتی است و شورای هماهنگی سه قوه هم موضوع را دستور کار قرار داده و تصمیماتی هم اتخاذ کرده. تا زمان تقدیم بودجه به مجلس در آذرماه این کار انشالله به نتیجه خواهد رسید.

- با توجه به تحرکات دیپلماتیک ایران در منطقه اخیراً عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران آمد و طرح میانجیگری بین ایران و عربستان را مطرح کرد. پاسخ ایران به این طرح چه بود؟ اخیراً نیز مطرح شده بود که هیئت بلندپایه‌ای از امارات به ریاست مشاور امنیت‌ملی این کشور به ایران آمده است آیا این موضوع را تائید می‌کنید؟روابط ایران و امارات به کجا رسیده است؟

روحانی: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان این بود که در زمینه مسائل و مشکلات منطقه با هم گفت‌وگو کنیم به دلیل این که نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه عازم عربستان است و او می‌خواست نکات مورد نظر ما را بشنود. خوشبختانه نخست وزیر پاکستان خدمت مقام معظم رهبری هم رسید و ایشان هم نکاتی را که لازم بود مطرح کردند. برای حل مسائل منطقه‌ای، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در آنجا به پایان جنگ منتهی شویم یکی از گره های منطقه از جمله در روابط ایران و عربستان باز خواهد شد.

ما هیچ وقت نخواستیم با همسایگان روابط بدی داشته باشیم و طرح بسیار مهمی را هم در سازمان ملل ارائه کردیم به نام ائتلاف امید و این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است. همچنین با سازمان ملل در حال گفت وگو هستیم و امیدواریم طرح ائتلاف امید بتواند مسائل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می کند حل کند و امیدواریم گوش شنوایی برای سخنان ما وجود داشته باشد. البته غیر از پاکستان کشورهای مانند عراق هم در این زمینه تلاش می‌کنند. ما مشکلی نداریم که از طریق گفت‌وگو مسائل را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل کنیم.

گرچه آنچه در دریای سرخ ( مورد هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی) واقع شد و کشتی ما هدف قرار داده شده بود مشکلاتی را ایجاد کرد و میزان تحقیقات ما به زودی به نتیجه برسد. آنچه مسلم است یک رژیمی با کمک برخی از کشورها این کار را انجام داده و ما داریم بررسی می کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

درباره رابطه با امارات هم بله برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند، روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.

- برخی از مردم و هواداران شما می‌پرسند آیا آقای روحانی بعد از انتخابات تغییر کرده است و به رای ملت پشت پا زده است؟ آیا شما تغییر کرده‌اید و بفرمایید در چه شرایطی وعده‌های داده شده عملیاتی نشده است؟

روحانی: در انتخابات با مردم وعده‌هایی داده شد و مردم هم خواست‌هایی داشتند که مطرح کردند. شرایط انتخابات در یک شرایط عادی بود و در منطقه آرامش نسبی بود، داعش شکست‌های سنگینی را متحمل شده بود؛ برجام باعث شده بود شرایط اقتصادی بسیار خوبی به وجود آید. در سالی که برجام اجرا شد، بالاترین رشد اقتصادی را در سال بعد داشتیم. آنچه به مردم وعده دادم که کوشش خواهم کرد که از طرف ایران برجام صدمه نبیند چراکه طرح آمریکایی‌ها این بود که ایران برجام را بشکند.

وعده دادیم شرایط اقتصادی را از طرف مردم پیش می‌بریم، اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم و پیش‌بینی نمیکردم که افرادی کم خرد حادثه ای را در مملکت به وجود بیاورند و ضد انقلاب از آن سوءاستفاده کنند و بعد از آن ترامپ روی آن سوار شود و شدیدترین تحریم‌ها را که هیچوقت شاهد آن نبودیم را علیه ایران وضع کنند. البته حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل را هم داشتیم. فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای اینقدر به دنبال شرارت باشند، همه اینها در این شرایط بوده و کاری که دولت رائه کرده نشان می‌دهد دولت خسته نیست و می‌تواند از سخت ترین شرایط بحران اقتصادی خارج شود، همانطور که در سال 96 هم ظرف پنج روز از بحران اجتماعی خارج شدیم.

در سفر سازمان ملل دو پیام رسا به دنیا دادیم، یکی پیام صلح ایران برای منطقه بود که پذیرفته شد و دیگری اینکه ما از مذاکره نمی‌ترسیم و حتی در این سفر آماده بودیم اجلاس سران 5+1 در سطح سران برگزار شود به شرطی که جلسه 5+1 باشد نه جلسه انتخاباتی برای ترامپ. به سران اروپایی هم گفتم که هرگاه مطمئن شوم منافع ملت ایران در جلسه ای تامین می‌شود، در آن جلسه شرکت خواهم کرد ولو اینکه خود قربانی شوم و در آینده هم این کار را خواهم کرد و هرگاه احساس کنم ملاقات و یا جلسه‌ای منافع ملت را تامین می‌کند، من افتخار خواهم کرد که این فداکاری را بکنم.

- پس از افشای حقوق نجومی رهبر انقلاب بر مقابله با آن تاکید داشتند. نتیجه این موضوع این شد که در بند 29 قانون برنامه ششم به دولت تکلیف شد که سامانه‌ای برای اعلام حقوق مسئولان راه‌اندازی کند که متاسفانه تاکنون دولت که خود مجری است از اجرای این قانون در سند بالا دستی خودداری کرده است. از سوی دیگر یک پیشنهاد اینکه حالا که مجلس بدنامی اجرای شفاف سازی را برخورد پذیرفته است دولت خود به صورت داوطلبانه شفاف‌سازی را اجرا می‌کند؟

روحانی: اصل موضوع ، موضوع مهمی است. حقوق‌های نجومی که در سوال مطرح کردید، در اصل حقوق‌های ناعادلانه بود که به عنوان حقوق نجومی در شعارهای انتخاباتی مطرح شده بود؛ کلش را پس گرفتیم. دولت آغازگر شفافیت بود، آیین نامه شفافیت را در دولت ایجاد کردیم. دولت سه لایحه در دستور کارش دارد، لایحه شفافیت را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است. هر کسی برای مردم تصمیمی بگیرید در هر شورا و جمعی باید معلوم باشد چه تصمیمی می گیرد و چه کسی چه رای و نظری دادند. لایحه مبارزه با مفاسد و سالم سازی اداری را هم داریم که ان شاءالله به زودی تقدیم مجلس می‌کنیم. این لایحه دوم را هنوز تقدیم نکردیم. لایحه تعارض منافع هم لایحه سوم در این حوزه است.

مبارزه با فساد کاری ضروری است، اما به صورت موردی و هیجانی ما را به هدف نمی رساند و باید ریشه فساد را از بین ببریم. آنچه مهم است از بین رفتن فساد است و راه حلش هم آن سه لایحه ای است که اعلام کردم. سامانه ها هم اعلام می شود و هر سه قوه باید با هم باشند.

- با توجه به اینکه طرح استیضاح ترامپ در آمریکا مطرح شده است که شاید منجر به تغییر رئیس‌جمهور آمریکا شود آیا شما تمایل به مذاکره با یک رئیس‌جمهور جدید دارید؟

روحانی: مشکل ما مواجه با رئیس‌جمهور آمریکا یا مذاکره نیست، این است که آیا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل‌شان تامین می شود یا نه. برای ما مهم نیست که رئیس‌جمهوری در آمریکا چه کسی باشد. البته ویژگی‌های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می‌کند و یک روز کسی را واسطه می‌کند و فردا می‌گوید من به او چیزی نگفته ام! یا توییت می‌کند و در آن چیز دیگری می‌گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفاً برای ما بلکه برای همه دنیا کار را سخت کرده است.

ما پیش از این هم گفتیم که هر وقت آمریکا تحت آن شرایطی که گفتیم اگر تحریم‌ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم.

- جنابعالی اخیراً صحبتی درباره برگزاری انتخابات پرشور در اسفندماه سال جاری داشتید که الزام آن را فضای بازتر و برداشتن برخی فیلترها دانستید.آیا جنابعالی و یا دستیارانتان با شورای نگهبان برای این رفع فیلترها رایزنی‌ها داشته‌اید؟ البته نگرانی‌هایی نیز درباره انتخابات اسفندماه وجود دارد؟ چرا لایحه جامعه انتخابات به این دوره از انتخابات نرسید؟

روحانی: برای لایحه جامع انتخاباتی زحمات زیادی کشیده شد. خیلی امید داشتیم وقتی به مجلس می‌رود در زمان خودش تصویب و امسال بر آن اساس انتخابات انجام گیرد. اینکه در انتخابات چه مد نظرمان است شکست دیگری برای آمریکا است. اگر بتوانیم برای مردم نشاط انتخاباتی ایجاد کنیم شکست امریکا رقم می‌خورد.

علی رغم تفسیرهایی که از حرف من کردند، همه نهادها قابل احترام هستند. با لایحه جامع انتخابات که عالی می‌شود، چون شورای نگهبان باید اعلام کند چه کسی رد شده و چرا و چه کسی تایید شده است. هرکسی نظام ما را قبول دارد حالا دارای هر سلیقه ای است باید بتواند در انتخابات شرکت کند. شورای نگهبان نهاد نظارت کننده است، دخالت کننده نیست. امیدواریم کارش را به خوبی انجام دهد. دولت مجری انتخابات است. همواره رابط ما وزیر کشور و گاهی معاون اول و برخی وزرای دیگر با شورای نگهبان بوده اند.

- به نظر شما حمله ترکیه به شمال سوریه چه میزان بر روند صلح آستانه تاثیر گذار خواهد بود و ایران چه تدابیری در این زمینه داشته است و چه پیشنهاداتی ارائه کرده است؟

روحانی: ما امروز با حادثه‌ای مواجه هستیم که خوشایند نیست. نه برای منطقه و نه برای مردم کرد سوریه و دولت آنجا. همه باید تلاش کنیم روند آستانه که تاکنون بهترین روند برای برقراری صلح در سوریه بوده حفظ شود. ترکیه نگرانی هایی در شمال سوریه دارد که ما در اصل این نگرانی با ترکیه مشکلی نداریم و آن را می پذیریم اما شیوه ای که آنان انتخاب کرده اند را نمی پذیریم. ترکیه دولت دوست ماست، اما شیوه های بهتری هم برای رسیدن به هدف وجود دارد.

بارها گفته‌ام که همه باید کمک کنیم که ارتش سوریه در این منطقه مستقر شود اما الان ترکیه وارد خاک سوریه شده است و ما نگران این وضع هستیم چراکه در آن عده‌ای مجدداً کشته می‌شوند و عده‌ای دیگر آواره می شوند و تاکنون خیری از این حرکت ندیده ایم. ترکیه زودتر باید این روند را پایان دهد که منافع منطقه در آن تامین شود و روند اصلی که بازگشت آوارگان، برقراری صلح و برگزاری انتخابات آزاد است انجام شود.

- در چند سال اخیر چه میزان مسکن اجتماعی، کارگری و امید ساخته شده است؟ دولت تنها مسکن‌های مهر را تکمیل کرده است؟

روحانی: مسئله مسکن موضوع مهمی برای مردم است. در ایران کسانی هستند که از زمان تشکیل خانواده به دنبال مسکن هستند و خدای ناکرده گاهی تا آخر عمر طول می کشد، ما باید این زمان را کوتاه کنیم. دولت وقتی آمد با دو مشکل رو به رو بود؛ یکی برای ساخت مسکن مهر43 هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی و مردم برداشته شده بود و تورم داشتیم. آن کار کار دقیق و درستی نبود. دوم آنکه این خانه ها نیمه بودند. کار اصلی تکمیل خانه های نیمه کاره بود. تا کنون بیش از یک میلیارد مسکن درست کردیم. این خانه ها نه آب و برق و نه پاسگاه و مدرسه داشت. پول عظیمی برای زیرساخت ها خرج شد. وزارت راه و شهرسازی در آن مقطع (دولت یازدهم) روی توسعه بندگاه‌ها و راه و جاده متمرکز بود. در این دولت روی مسکن کار کردیم. وزیر مسکن تکمیل 900 هزار مسکن را تا پایان این دولت قول داده است.

- اخیراً اعلام شده اتکای به نفت در بودجه سال 99 کاهش خواهد یافت و در این میان نگرانی‌های درباره افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در جامعه ایجاد شده است دولت برای اینکه فشاری بر دوش مردم تحمیل نشود و خلق پول هم نشود که باعث تورم شود چه برنامه‌ای دارد؟ از سوی دیگر برای مقابله با فرار مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی چه تدبیری اندیشیده شده است؟ چه راه‌کارهایی برای جلوگیری از خام‌فروشی اندیشیده شده است؟

روحانی: باید متکی به نفت نباشیم. در زمینه اوراق ما فرصت خوبی داریم و دولت فروش اوراق را هم به زودی شروع می‌کند. فروش سهام هم موضوع مهمی است که کارش شروع شده ولی باید سرعت بیشتری یابد. در مورد موضوع قیمت سوخت هم باید تصمیم گیری نهایی انجام شود، اما به این معنا نیست که بخواهیم به مردم فشار آوریم ما نمی خواهیم که قیمت سوخت را بالا ببریم. این کار نه برای مردم قابل قبول است، نه ما می خواهیم چنین کاری کنیم. اما هر مقدار پول هم که از قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد.

یعنی اگر ما هروقت هر مقدار به قیمت سوخت اضافه شود آن را به مردم باز می‌گردانیم و به بودجه برنمی گردد. همچنین ما باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، ما باید در این شرایط برای موضوع سوخت راه حل مناسب را پیدا کنیم که همکاری سه قوه را می طلبد هرچند که کار دولت است و در این زمینه نظرات سه قوه به رهبری اعلام شده و منتظر اعلام نظر ایشان هم هستیم. در مورد خام فروشی هم الان به حداقل رسیده این کار البته باید متوقف شود ولی نه به این معنا که حضور ما در بازار انرژی جهان تعطیل شود چراکه این نشان قدرت ما است ما نباید چاه های نفت مان را ببندیم و نفت را نفروشیم.

- جنابعالی در 2 دوره انتخابات شعار حقوق شهروندی دادید و منشور حقوق شهروندی در دولت شما تدوین شد، دست‌کم در 2 سال گذشته در این زمینه دولت منفعل بوده است؟ از این موارد نقض حقوق شهروندی درباره بازداشت فعالان محیط زیست، فعالان کارگری، خبرنگاران و بازداشت متهمان در ترور دانشمندان هسته‌ای گویا اتفاق افتاده است؟ جنابعالی یا وزیر اطلاعات نمی‌خواهید در این زمینه گزارشی به افکار عمومی ارائه کنید؟

روحانی: به پرونده‌هایی که در قوه قضاییه مطرح شده اشاره کردید. رئیس‌جمهور طبق اصل 113 قانون اساسی باید مداوم حواسش به قانون اساسی باشد. این موضع کجا فراموش شده است؟ برخی اصول را من در سخنرانی‌ها می‌گویم عده‌ای عصبانی می‌شوند. همه‌پرسی در همین قانون اساسی است؛ اگر بد است حذف کنید. اصل 113 را شورای نگهبان تفسیر کرده که عملا انگار این اصل را نداریم. به مجلس تذکر می‌دهم می‌گویند طبق تفسیر شورای نگهبان چنین است، به قوه قضاییه می‌گویم همین را می‌گویند. اصل 113 اصل مهمی است مردم به رئیس‌جمهور رای نمی‌دهند که فقط مسئول اجرای قانون باشد. مسئول نظارت هم هست. اگر می‌خواهیم تفسیری کنیم بگذاریم برای رئیس بعدی و از قبل به مردم این موضوع را بگوییم. تفسیری که می‌گوید هرجا مسئول مستقیمی ندارد رئیس‌جمهور باید باشد، پس این اصل را برای چه تصویب کردند. به نظرم اگر این اصل اجرا شود مکشلات بر طرف می‌شود.

دو نمونه اشاره کردید که وزارت اطلاعات ما کارهای خوبی کردند. وزیر اطلاعات از اول هم با من مشورت کرد و گفت عده‌ای را در دولت قبل دستگیر کردند اما ما در عمل به این نتیجه رسیدیم شواهد و قرائن کافی نیست. کسی را مامور کرد، بررسی کرد، گفتند اینها بی‌گناه هستند و باید خسارت پرداخت کنیم. رقم بزرگی هم گفت، من پذیرفتم. گفتم خسارت مردم را بدهید. این پیش می‌آید قاضی و ضابط ممکن است اشتباه کنند. مهم این است دولت شهامت پذیرفتن اشتباه را داشته باشد ولو اگر اشتباه برای دولت قبل باشد. کار بسیار عظیم و بزرگی وزارت اطلاعات انجام داد.

درباره پرونده محیط زیستی‌ها وزارت اطلاعات ما گزارش بسیار دقیقی تهیه کرده من دیدم و خوانده‌ام و امیدوارم قوه قضاییه هم به آن توجه کند.

- آیا مسبب اصلی حمله به نفتکش ایرانی مشخص شده است؟ واکنش ایران به تعرضات احتمالی در آینده چه خواهد بود؟ ضمن اینکه اخیراً بحث امنیت نفتکش‌ها مطرح شده است تدبیری برای عدم تکرار اینگونه اقدامات انجام شده است؟

روحانی: روز جمعه صبح در دریای سرخ شاهد آن بودیم که یک نفتکش ما دچار مشکل شد، البته ساعاتی بعد به ما گفتند دچار حمله شده و برای ما مشخص شد که این حمله از بیرون بوده و ناوچه‌ای یا قایقی به سوی آن راکتی یعنی چند راکت به سوی پرتاب کرده که لااقل 2 راکت به آن اصابت کرده است. برای ما مسجل شده به سوی این نفتکش راکت شلیک شده و این نفتکش مجهز به دوربین است. دوربین تصاویر را ضبط کرده و از طریق تصاویر کاملا مشخص است از چه جهتی این موشک دارد اصابت می‌کند. قطعات این موشک از داخل کشتی جمع آوری شده و فیلم آن قطعات ارسال شده و آن را دیده‌ایم.

در حال بررسی هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته، چراکه حتما دولتی در این کار دخالت داشته و کار تروریستی و گروهکی نیست. اما این دولت کدام است و چگونه بوده هنوز زود است و زمانی که به این اطلاعات دقیق رسیدیم به مردم اعلام خواهیم کرد. هرکشوری که مسبب آن باشد حتما به او پاسخ مناسب خواهیم داد.

- سال گذشته در اوج جنگ اقتصادی در مجموع 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی در قالب ارز 4200 تومانی بر باد رفت؟مسئولیت این کار با چه کسی است؟

روحانی: اولاً 18 میلیاردی که می‌گویند برباد رفته اینگونه است که 18 میلیارد را برای واردات کالا ثبت سفارش کردند. مثلا ما برای کالا امسال 19 میلیون به برخی افراد دادیم و آنها گفتند می‌خواهند این جنس وارد شود. البته اینها باید بررسی شود و اگر کسی پول گرفته و جنس را وارد نکرده و باید با آن برخورد شود. این حرف بسیار غلطی است که می گویند 18 میلیارد بر باد داده شده است این حرف نادرست است.

شما می‌دانید در سال 97 یک بحران در کشور ایجاد شد و قیمت ارزساعتی تغییر می‌کرد. شما می‌دانید در بازار چه خبر بود و چه نگرانی‌هایی ایجاد شد. در دولت درباره این که ما چه کنیم تقریباً همه اتفاق نظر داشتند که باید برای کالاها ارز را با نرخ واحد ایجاد کنیم.

البته بنده در آن جلسه با این اقدام موافق نبودم. گفتم اگر تمام افراد اقتصادی‌ دولت اتفاق نظر دارند بنده می‌پذیرم و چون همه به اتفاق نظر داشتند از آقای جهانگیری خواستم این را اعلام کند. این کار در آن زمان کار درستی بود و اولین روزنامه ای که از آن تعریف کرد هم کیهان بود، مقام معظم رهبری هم گفتند کار خوبی است. اصل تصمیم ایراد نداشت ولی باید به هر کس پولی داده می‌شد اعلام شود و اگر کسی پول گرفت و جنس مورد نظر را وارد نکرد با آن برخورد شود.

اعلام ارز 4200 تومانی علیرغم اینکه بنده مخالف بودم کار بسیار خوبی بود اما عده‌ای سوء استفاده کردند که حتما باید بررسی شود و کسی اگر تخلف کرده باید با آن برخورد شود.

- به اعتقاد برخی از اقتصاددانان نقدینگی غیر نقدی مخرب در جامعه وجود دارد که دولت را آزار می‌دهد و این نقدینگی به عنوان پول‌های کثیف در آستانه انتخابات احتمال ورودش به ساختار کشور وجود دارد.آیا جنابعالی وجود این نقدینگی مخرب را تائید می‌کنید؟

روحانی: خود نقدینگی به نظر من چیز بدی نیست اما منبع‌اش خیلی مهم است. اگر پایه آن پولی باشد خطرناک است. درست است که نقدینگی خودش پتانسیل تخریب بزرگ را دارد. اگر جای درست این نقدینگی استفاده شود مشکلی نیست، اما اگر به سمت دلار و سکه برود خطرناک است. خوشبختانه امروز بازار ما بازار پر نشاطی است. بورس ما بیش از 80 درصد رشد داشته است. ما همه حواسمان باید جمع باشد که نقدینگی درست هدایت شود.

- بعد از دو سال نشست خبری شما برگزار می‌شود،‌ اظهارات ابتدایی شما ظفرمندانه بوده است. در شرایط فعلی آیا دوران تنش و تهدید به پایان رسیده است؟ ایران به سمت تنش‌زدایی در روابط خود با آمریکا و عربستان حرکت می‌کند؟ گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی علیرغم تهدیدات اروپایی‌ها برداشته می‌شود؟خصوصیات آن چه خواهد بود؟

روحانی: البته دو سال نیست،‌ حدودا یک سال و نیم کمتر یا بیشتر از این بوده است... این موضوع دلیل سیاسی نداشت، بهمن 96 نشست خبری برگزار شد. حالا الان به زمان خوبی منتهی شد چون یک طوفان بزرگ از سر کشور گذشت و ما ترجیح می‌دهیم در زمان طوفان کار کنیم به جای حرف زدن.

ببینید امروز همه در دنیا مشتاق هستند با ایران مذاکره کنند. عمران خان گفت ترامپ گفته واسطه شو تا با فلانی در سازمان ملل دیدار کنم. هر کس می آمد همین را می‌گفت. با برخی از کشورهایی که گفتید مثل عربستان مشکلی برای گفت‌وگو نداریم. در شرایط فعلی امکان اینکه جنگ یمن متوقف شود از هر زمان دیگر بیشتر است. امروز ایران به عنوان یک کشور سرافراز مورد قبول همه است و بسیاری از رهبران دنیا به ما گفتند شما چگونه با این همه تحریم و فشار مقابله می کنید. البته آثار طوفان همچنان باقی است. ما آمادگی داریم با غرب و کشورهای منطقه مذاکره کنیم. اگر در پایان دیماه اقدامی را از سوی طرف مقابل در برجام مشاهده نکنیم در پایان زمان مقرر اقدام بعدی را انجام خواهیم داد.

- یکی از خواسته جامعه زنان حضور در ورزشگاه بود چه روندی طی شد تا بانوان در ورزشگاه حضور پیدا کنند؟ آیا جنابعالی این تصور را داشتید که این اتفاق رخ دهد؟

روحانی: حتما پیش بینی می‌کردم که این اتفاق رخ دهد. در واقع از دولت یازدهم من با دو وزیر کشور و ورزش صحبت کرده‌ام که راه را برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باز کنند و زمینه را در این باره فراهم سازند. حتی به خاطر دارم که افطاری با حضور پیشکسوتان ورزش برگزار شد و من آنجا از برخی ورزشکاران پیشکسوت پرسیدم آیا در رژیم گذشته که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها آزاد بود آنچه که امروز درباره وضعیت ورزشگاه‌ها مطرح می‌شود و می‌گویند سخنان نادرست و نامناسب در آن محیط بر زبان رانده می‌شود وجود داشت یا نه؟ اظهار می‌کردند که چنین اتفاقی نمی‌افتاد چون خانم‌ها در ورزشگاه بودند و مردان هم رعایت آنان را می‌کردند. من وقتی چنین حرفی را شنیدم بسیار خوشحال شدم و این موضوع را در جلسه هیات دولت هم مطرح کردم و گفتم بر خلاف آنچه که گفته می‌شود حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه تنها منجر به بی اخلاقی نمی‌شود، بلکه زمینه را برای بهتر شدن وضعیت اخلاقی هم فراهم می‌کند.

ما پیش از این هم تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده بودیم اما گاهی نیروی انتظامی در برابر این موضوع مخالفت‌هایی می‌کرد و مشکلاتی با انجامش داشت، این مخالفت‌ها به این دلیل بود که برخی مشکلات در این زمینه وجود داشت و آنان به خاطر این چنین موضوعی را مطرح می‌کردند، اما برخی از آن دلایل قابل قبول و شاید برخی هم چندان قابل قبول نبود. از طرفی یک عده‌ای هم نگران بودند که اگر زنان در ورزشگاه‌ها حاضر شوند چه اتفاقی قرار است بیفتد. من نمی‌گویم از جناح یا جریان خاصی بودند اما به هر حال ناراحتی‌های خود را ابراز می‌کردند اما خوشبختانه خوشحالیم که این اتفاق افتاد و مشکلی هم پیش نیامد و تلاش می‌کنیم که چنین روندی در آینده نیز ادامه یابد.

- اخیراً دکتر ظریف مذاکره برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا را مطرح کرده است آیا با میانجی یا بدون واسطه دراین باره با آمریکایی‌ها مذاکره شده است؟

روحانی:‌ همواره این بحث مطرح بوده است. در دولت قبل از آقای ترامپ بیشتر مطرح می‌شد تا حدی که یکبار به توافق منجر شد و دو طرف عده‌ای از زندانیان خود را آزاد کردند. در دوره آقای ترامپ هم مذاکراتی انجام شد اما یکبار به نتیجه نرسید و بار دوم شرایط آماده بود تا مذاکرات انجام شود اما آمریکایی‌ها پیش شرط‌هایی را مطرح کردند که مورد قبول ما نبود ولی معتقدیم که هنوز این موضوع روی میز است و می‌توان به آن پرداخت.

هر چند اتهام آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی هستند بیشتر امنیتی است و با اتهام زندانیان ما در آمریکا که تحریم‌ها را دور زده‌اند بسیار متفاوت است اما این گزینه روی میز قرار دارد. ما معتقدیم کسانی که در آمریکا به جرم دور زندن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند نه تنها کار بدی نکرده‌اند که کار خوبی هم انجام داده‌اند. چرا که این تحریم‌ها ضد انسانی و بر خلاف حقوق بین‌المللی بوده است اما به هر حال ما نمی‌خواهیم در این زمینه و در روند دادرسی موضوع در ایران و آمریکا خدشه‌ای وارد شود اما هر گاه که شرایط آماده باشد ما حاضریم این موضوع را پیگیری کنیم.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • عباسعلی
    0

    تورم و ولش برو دلجویی و دور و بر بیچاره زم!!!خخخخخ

  • حاجی
    0

    به خدای احدواحد قسم که همه حرفات دروغ .دروغ. تو حتی نام فامیلی خودت را هم دروغ گفتی تحریم امریکا هیچ ربطی به وضعیت ناجوری که برای مردم درست کردی نداره ,فقط بخاطر عدم مدیریت شماها هست

  • آزاده
    0

    جناب آقای رئیس جمهور حالا که شهامت بخرج دادی دروغ ترور شهدای هسته ای را بیان کردید تو رو به جان هرکه خودت می پرستی بیا شهامت داشته باش فقط یک مورد ، گرانی دلار را که خودت و معاون اول نازنینت باعث آن شدید و ملت ایران خصوصا طبقات پایین جامعه سوختند و همچنان دارند می سوزند بیان کن و از ملت ایران عذرخواهی کن بلکه کمی از درد مردم کاسته شود ، البته خوشا به حال سرمایه دارا که بیشترین سرمایه داران کشور ما نیز از مسئولان کشور ما هستند چه قبلی چه فعلی یا خودشون سرمایه دارن یا فک و فامیل شون میگی نه.. سند این حرف تو کشور نمایان است این گوی این میدان بررسی کنید

  • کاربر ناشناس
    0

    آ قای‌روحانی‌حرف‌هایی‌درستی‌زدند‌امید‌وارم‌همین‌طور‌باشه

  • کاربر ناشناس
    0

    همش‌دروغه‌شما‌وعده‌های علکی‌دادی‌وقتی‌نمی‌توانسی چرا‌وعده‌الکی‌دادی‌متسفم‌خواهش‌می‌کنم‌ عوضا‌رو‌روبه راه‌کنید

  • پاكستان
    0

    روحاني راست ميگويد ،١٨ ميليارد دلار را داده به مردم ،حالا مردم كجا ،،،،، حوثي ها ،عراق ،سوريه ،حزب الله ،وفلسطين ،نيجريه ،نصف ديگر را هم به اقا زاده ها ،كه حسابشان كم نباشد

  • مردم
    0

    چه کسی آن همه ارز به بازار ریخت که وضع کشور به این جا رسیده بی ارزشی و بی اعتباری پول ملی نسبت به همه کشورها آقای روحانی۱۸ میلیارد راه به مردم ندادی رفت جیب کسانی که شما قادر نیستید پسش بگیرید اگر شما قادر به پس گرفتن بودید آنها دست به چنین کاری نمی زدند مسببین دولتی آزادانه دارند میگردند

  • دلسوز
    0

    روی درغگو سیاه ما که جز بدبختی وتورم۵۰۰درصدی برای مردم ندیدیم شایدآن۱۸میلیارد دلار و۶۰ تن طلارا که میگویندبه مردم داده اندبشود نزد اطرافیان برادران فریدون وجهانگیری بنمایندگی ازمردم پیدا کرد ولی مطمئنم احمدی نژاد واطرافیانش نبرده اند

  • دلسوز
    0

    روی درغگو سیاه ما که جز بدبختی وتورم۵۰۰درصدی برای مردم ندیدیم شایدآن۱۸میلیارد دلار و۶۰ تن طلارا که میگویندبه مردم داده اندبشود نزد اطرافیان برادران فریدون وجهانگیری بنمایندگی ازمردم پیدا کرد ولی مطمئنم احمدی نژاد واطرافیانش نبرده اند

  • M
    0

    هجده میلیارد دلارو با بی تدبیری به دلال دادی نه مردم کور که نیستیم داریم میبینیم دیگه

  • ایرانی
    0

    روحانی امروز بخاطر شنیدن خبر دستگیری یکی از بازوهای تبلیغاتیش حال خوبی نداشت و نمی شه بهش خرده گرفت

  • حسینی
    0

    آقای رئیس جمهور! ۱۸ میلیارد را به کدام مردم دادید؟ با اجازه و کدام مصوبه دادید؟

  • Hasanii
    0

    خوشم میاد از رو نمیره این بشر

  • اریو
    0

    ی مرد پیدا شه وضعیت اقتصادی زندگی روحانی رو قبل سال 57 و بداز اون تا الان رو رسانه ای کنه وهم چنین وضعیت شغلی و اقامت و ثروت فرزندان وداماداش و نزدیکانش رو هم ب افکار عمومی اعلام کنه تا ببینیم ک اقای روحانی طفلک چ سرمایه جانی و مالی عظیمی رو درراه انقلاب خرج کرده و چطور ملت رو قربانی خودش و دروغاش،کرد (از کی تا حالا ثروت اندوزی و... اسمش شده قربانی شدن) اگ قربانی شدن اینجوریه کل ملت ایران داوطلب قربانی شدن هستن

  • ملت
    0

    مگر این چهل ساله روحانی همه کاره بوده همه مسولین چهل ساله بعداز رهبری دزدی و غارت و چپاول و اختلاس و حقوق نجومی گرفتن همین میدان گازی رو اگر بفروشن به ملت بدن همه در رفاه کامل زندگی میکنن فقط یک میدان گازی کشف شده ولی همشون چون سیستم بفکر خودشون بودع انقلابی کردن نمیخوان ملت سیر بشن بنابه گفته ایرانی رو باید گشنه نگهداشت هرچند بین اونا که شهید شدن اونا که فقیر و فقیرتر شدن بامسولین دزدو اختلاسگر و غارت گر خدا باید حکم کنه چون هرکی حرف بزنه اعدامه حق نداریم اعتراض کنیم چرا فلان مسول حقوقش اینقدرچرا خونواده فلانی امریکاس چرا پسردختر مسول همه کاره شد ملت هم نفهمن چون باز اعتماد میکنن و رای میدن

    نظرات شما -
    • ج ی
      0

      جون مردم به لب رسیده ۱۸میلیاردوحتمابه برادرت حسین فریدون رشوه دادی یا به آقا زاده هاتاکی دروغ میگی بسه دیگه برو کنار استراحت کن بزاراونایی که کاربلدندویاواقعا عرضهشودارن بیان رو اون صندلی بنشینند

  • ایرانم
    0

    بااین وضعیتی که ایجادکردین خیلیارو بیکارکردین ،خیلیارو ورشکسته کردین،خیلیا20سال زحمت کشیدن پول درآوردن تاصاحب یه خونه نقلی بشن ولی بااین جهش قیمت بااون پول حتی نمیتونن خونه رهن کنندرفتن خودکشی کردن!،فقیرفقیرترشدآقازاده هاومسئولان پروارتر!!! آه خیلیاپشت سرتون هست یه روزی بدتاوان پس میدین به خودتون بیایین یه دستتون تو خرخره ویه دستتون توجیب مردم بدبخت! کلام آخر:یکم بفکرمردم باشین ماایرانیا اعصاب نداریم یهومیفهمین دیرشده ها!!

  • مهدی مهدوی
    0

    فقط هر چه زودتر بزن به چاک، ما را به خیر شما امیدی نیست ...

  • بی نام و نشان
    0

    آقای روحانی!!! تنها آتش بس در یمن هیچ دردی را دوا نمی کند --- آقای روحانی رئیس محترم ج.ا.ا تنها آتش بس در یمن تا بحال دردی را در زمینه فراهم سازی مذاکره با خاندان آل سعود دوا نکرده است. لازم است خاندان آل سعود اگر خواستار تامین و تضمین امنیت مرزهای عربستان با کشور یمن است برای مذاکر با مردم یمن و ج.ا.ا زمینه ی توقف جنک و یران گر نامشروع خود در یمن و صلح با مردم مظلوم این کشور را ، با توقف جنگ با بهانه ی دروغ دفاع از مشروعیت عبد الهادی منصور رئیس جمهور فراری یمن ، فراهم سازد. آل سعود برای رهایی از فتنه های نامشروع ویرانگری که خود در منطقه به پا کرده باید ادامه ی نسل کشی و ویرانگری علیه مردم منطقه را متوقف کند. این خاندان خرد گریز باید از خر چلاق ادعای ابر قدرتی پوچ منطقه بنفع مردم عربستان پیاده شود و داراییهای مردم محروم کشور خود را در فتنه گری و جنگ افروزی هدر ندهد و جهان عرب و جهان اسلام را با جنگ افروزیهای ضد بشری پیوسته ی خود بیش از این بنفع چپاولگریهای استعمار گران غرب و صهیونیستهای غاصب تضعیف نکند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟