زورآزمایی تازه‌وارد فرانسوی با کهنه‌کار کره‌ای

پژو 301فرانسوی یا هیوندای اکسنت کره‌ای، کدام سدان را بخریم؟

زورآزمایی تازه‌وارد فرانسوی با کهنه‌کار کره‌ای

سدان‌های کوچک (کامپکت) در ایران جایگاه خاصی ندارند و نسبت به سدان‌های متوسط و بزرگ کمتر در سطح جاده مشاهده می‌شوند. اما این بدان معنا نیست که فروش آنها کم بوده و یا از کیفیت پایینی برخوردار هستند. دلیل اصلی نداشتن جایگاه برای این خودرو‌ها آن است که ذائقه ایرانی‌ها با خودرو‌های سدان کوچک جور نیست و دلیل دیگر آن نیز در اولویت قرار گرفتن خانوارهای پرجمعیت در فرهنگ ما ایرانی‌هاست.

با مرور کارنامه خودروهای موجود در بازار ایران می‌توان پی برد که خودروهای هیوندای اکسنت، رنو سیمبل و پژو 301 ازجمله خودروهایی محسوب می‌شوند که یا به تعداد اندک راهی بازار شده و یا اینکه در آینده نه‌چندان دور به بازار عرضه می‌شوند؛ خودروهایی که در کلاس خود از بهترین‌ها محسوب می‌شوند. بررسی مشخصات هیوندای اکسنت و پژو 301نشان می‌دهد که کدام یک از این دو خودرو برای خرید مناسب‌تر است.

پژو 301

با آغاز همکاری‌های ایران خودرو و پژو در پسابرجام، پژو 508 و پژو 2008 نخستین گزینه‌های خودروهای فرانسوی برای عرضه به بازار ایران بود و مقرر شد تا بعد از این دو مدل خودرو، پژو 301 نیز به جمع خودروهای تازه وارد فرانسوی بپیوندد. حتی قبل از آنکه قرار باشد تا فیس‌لیفت جدید 301روی خط برود، نمونه‌های قبل از فیس‌لیفت این خودرو به بازار عرضه شده بود اما ایران‌خودرو قصد داشت نسخه به‌روز‌تر این خودرو را برای به‌دست‌آوردن سهم بیشتر وارد بازار کند. با نقض برجام توسط آمریکا و موج جدید تحریم‌های اقتصادی، پژو بار دیگر از ایران رفت تا پروژه تولید مشترک و داخلی‌سازی‌ پژو 301 روی هوا بماند. اما این بار ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا این خودرو را بدون مشارکت این شریک فرانسوی به مرحله پیش تولید برساند.

مشخصات فنی پژو 301

پژو 301 عملا همان نسخه کوچک‌شده پژو 508 است که از نظر طراحی بسیار زیبا تلقی می‌شود. پیشرانه 4سیلندر 6/1‌لیتری این خودرو 115‌اسب‌بخار قدرت و 150نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو را توسط جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی این خودرو منتقل می‌کند. با توجه به اینکه پژو 301 ساخت داخل هنوز به بازار عرضه نشده، نمی‌توان از جنبه استایل رانندگی، نظر خاصی در مورد این خودرو داد اما درصورتی که این خودرو همان روح 508 را در کالبد داشته باشد، می‌توان گفت که مشتریان این خودرو رانندگی کم‌دردسر و راحتی خواهند داشت. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز 301 در رده خوبی قرار می‌گیرد و با استفاده از پیشرانه اقتصادی، مصرف سوخت این خودرو نیز بسیار قابل توجه و مقرون به‌صرفه خواهد بود.

هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت سدان کامپکت ساخت شرکت خودروسازی هیوندای کره است که به‌صورت مونتاژ توسط کرمان موتور به بازار عرضه می‌شود. این خودرو با داشتن پیشرانه 4سیلندر 6/1 لیتری که توان تولید 122 اسب بخار قدرت و 156نیوتن متر گشتاور را دارد، رقیبی برای پژو 301 در بازار ایران خواهد بود. این نیرو توسط گیربکس 4سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به اینکه هیوندای اکسنت چند سالی می‌شود که در بازار ایران حضور دارد، می‌توان توفیق این خودرو در بازار را یک قدم جلو‌تر از پژو 301قلمداد کرد؛ چرا که این خودرو امتحان خود را به مشتریان و کارشناسان پس داده است. همچنین از نظر کیفیت ساخت، این خودرو با توجه به میزان کم داخلی‌سازی‌ آن، در رده خوبی قرار می گیرد.

مقایسه

شاید مقایسه 2 خودرویی که یکی از آنها هنوز به بازار عرضه نشده، کاری عجولانه به‌نظر برسد اما امکان مقایسه این دو خودرو بدون درنظر گرفتن شاخص تجربه رانندگی نیز وجود دارد. بر این اساس ابتدا این 2 خودرو را از نظر ابعاد کنار یکدیگر قرار داده و متوجه می‌شویم که پژو 301 در طول 72میلی‌متر، عرض 48میلی‌متر، ارتفاع 20میلی‌متر و در فاصله 2 محور 82میلی‌متر از اکسنت بزرگ‌تر است؛‌ شاخصی که نوید یک کابین راحت و جادار را به مشتریان می‌دهد. با توجه به این ابعاد، حجم صندوق عقب پژو 301 نیز از هیوندای اکسنت بیشتر است. با وجود این، از نظر امکانات رفاهی و ایمنی این هیوندایی اکسنت است که با تجهیزاتی چون 6کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، HAC و... برنده بی‌چون و چرای مقایسه در این بخش خواهد بود. همچنین مصرف سوخت اکسنت به لطف پیشرانه خوبی که در اختیار دارد تا حدودی کمتر از پژو 301 است. با این مشخصات اگر بخواهیم به‌طور خلاصه نظری کلی در مورد این دو خودرو به‌خصوص با توجه به برندهای تولید‌کننده و کشورهای سازنده آن بدهیم، خواهیم دید که کره‌ای‌ها عموما خودرو‌های بادوام‌تر و کم‌استهلاک‌تری نسبت به فرانسوی‌ها تولید می‌کنند و صرفه اقتصادی بیشتری در تامین لوازم یدکی دارند. در مورد بازار دسته دوم این خودروها نیز با توجه به عدم حضور نسل قبل پژو 301در ایران، می‌توان گفت که هیوندای اکسنت خودروی بهتری است که در بازار ایران راحت‌تر به فروش می‌رسد. جان کلام مقایسه این دو خودرو آن است که روی کاغذ همه مشخصات فنی و مصرف سوخت به جز ابعاد خارجی و داخلی این دو خودرو، به نفع هیوندای اکسنت است و می‌توان این خودروی کره‌ای را پیروز تقابل با پژو 301 به‌عنوان تازه وارد فرانسوی بازار ایران دانست.

نبض بازار

جان کلام مقایسه این دو خودرو آن است که روی کاغذ همه مشخصات فنی و مصرف سوخت به جز ابعاد خارجی و داخلی این دو خودرو، به نفع هیوندای اکسنت است و می‌توان این خودروی کره‌ای را پیروز تقابل با پژو 301 به‌عنوان تازه‌وارد فرانسوی بازار ایران دانست

شاخ به شاخ

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی این هیوندای اکسنت است که با تجهیزاتی چون 6کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، HAC و... برنده بی‌چون و چرای مقایسه در این بخش خواهد بود. همچنین مصرف سوخت اکسنت به لطف پیشرانه خوبی که در اختیار دارد تا حدودی کمتر از پژو 301 است

منبع: همشهری

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها