فوتبال اینگونه جان افراد را می‌گیرد!

فوتبال یکی از دیدنی‌‎ترین و سرگرم‌کننده‎‌ترین ورزش‎های دنیاست. اما باید مراقب باشیم. این فوتبال می‎تواند آدم هم بکشد و یا باعث بستری شدن در بیمارستان شود!

فوتبال اینگونه جان افراد را می‌گیرد!

یکی از غم انگیزترین اتفاقات مربوط به فوتبال شاید زمانی است که در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل وقتی تیم ملی فوتبال سرزمین قهوه به عنوان میزبان با هفت گل مقابل آلمان شکست خورد، یک مرد ایرانی از شدت غم و اندوه باخت سنگین برزیل جان سپرد.

واقعیت این است که فوتبال در تمام سال‎های اخیر جان افرادی را گرفته است که از فرط هیجان دچار ایست قلبی شده‌‏اند یا افرادی که به دلیل هیجان‌های روحی با سکته مغزی مواجه شده‎اند.

هر هواداری بابت اینکه تیم مورد علاقه‎اش می‎بازد غمگین می‎شود و شاید اصلا قلبش بشکند، به خصوص اگر قرار باشد پای بازی‎های حیثیتی و بسیار حساس در میان باشد. در طول سال ده‎ها و اصلا صدها مسابقه فوتبال مهم برگزار می‎شود.

اکنون محققان به این نتیجه رسیده ‎اند که استرس ناشی از دیدن شکست‎های مسابقه فوتبال برای یک هوادار می‎تواند به قلب و عروق او آسیب وارد کند و حتی باعث مرگ او شود. بر اساس این مطالعات جدید، هوادارانی که تیم مورد علاقه‎شان می‎بازد ۲۹ درصد بیشتر از هواداران تیمِ برنده ممکن است به حملات مرگبار قلبی عروقی دچار شوند حملاتی مثل قلبی، آنژین، سندرم حاد عروق کرونر یا سکته مغزی. این عارضه‎ها در روز مسابقه نسبت به زمان‎های دیگر بیشتر است چرا که در آن زمان استرس ناشی از مسابقه به اوج می‎رسد.

از سویی دیگر همین تحقیقات نشان می‎دهد که هواداران تیم برنده ۲۰ درصد کمتر از هواداران تیم بازنده به عارضه‎های قلبی و مغزی در روز مسابقه دچار می‎شوند. در واقع این هواداران تیم بازنده هستند که قربانیان اصلی لقب می‎گیرند.

از آنجا که جنبه‌های منفیِ شکست مهم‌تر از اثرات مثبت برنده شدن است، تماشاگران در حالت عادی ۶ درصد بیشتر از سایر روزها در معرض حملات قلبی عروقی قرار دارند.

نکته مهم این است که مردان در این زمینه بیشتر از زنان آسیب پذیرتر هستند. در واقع حملات عروقی قلبی برای مردان چه کشنده باشد و یا نباشد در روز یک مسابقه مهم برای مردان بیشتر از زنان است. تنها دلیل این موضوع هم این است که مردان نسبت به زنان اهمیت بسیار بیشتری به فوتبال می دهند.

این تحقیقات که در مجله علم ورزشی (Journal of Sports Sciences) منتشر شده است نتیجه گیری می‌کند که عارضه‎های قلبی و عروقی با فشار روحی و تحریک عاطفی زیاد در رابطه با مسابقات فوتبال تحریک می‌شوند.

همچنین بر اساس مستندات این گزارش افزایش استفاده از الکل و تنباکو و سیگار در روز برگزاری یک مسابقه مهم که به منظور کاهش نگرانی و استرس است در واقع اثری منفی و اصلا برعکس می‌گذارد و بروز حملات قلبی عروقی را افزایش می‎دهد.

هر هوادار پر و پاقرص فوتبال می‎داند که تحمل ۹۰ دقیقه استرس فوتبال بسیار سخت است اما هر هواداری هم باید این را به خاطر بسپارد که این فقط یک مسابقه فوتبال است. فوتبال ارزش مرگ ندارد.

منبع: دیلی‌میل

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها