هشدار درباره حذف یک جناح در انتخابات از تریبون مجلس/ حواشی نطق نمایندگان

حمله موشکی به نفتکش ایرانی، طرح شفافیت آرای نظام تقنینی، انتخابات مجلس یازدهم، حمله ترکیه به شمال سوریه و سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران از موضوعاتی بود که در نطق میان دستور نمایندگان مجلس به آن پرداخته شد.

هشدار درباره حذف یک جناح در انتخابات از تریبون مجلس/ حواشی نطق نمایندگان

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام، معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر، علی اکبری نماینده مردم شیراز ، حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان و محمد فیضی زنگیر نماینده مردم اردبیل پنج نماینده‌ای بودند که امروز به ایراد نطق در مجلس شورای اسلامی پرداختند.

حذف یک جناح، سبد آرای جناح دیگر را تقویت نخواهد کرد

علی اکبری در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: ایران در چند سال گذشته همواره تهدید و تحریم شده و دشمنان در فضایی آلوده و بی‌رحم سیاسی رویاپردازی می‌کنند. ترامپ به هیچ اصول اخلاقی و سیاسی بین‌المللی پایبند نبوده و به پیمانهای دیگر نیز وفادار نخواهد بود. ترامپ همه چیز را می‌خواهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار کرد:‌ آنچه اثرات تحریم و تهدید را تشدید می کند خود تحریم نیست بلکه فرصت سوزی‌ها، تندروی‌ها، بداخلاقی‌ها، سرمایه سوزی‌ها، چالش‌های سیاسی داخلی، دامن زدن به بی اعتمادی‌ها، موازی کاری با دولت و رفتارهای یک جانبه‌ رسانه‌ ملی است.

اکبری در بخش دیگر از سخنان خود با بیان این که عده‌ای ماموریت دارند که مجلس و دولت را ناکارآمد نشان دهند، تصریح کرد:‌ سنجش‌های غیر منصفانه‌ای که بدون توجه به ضرورت همگرایی به دنبال حذف رقیب هستند، اوج گرفته است. رفتارهای گستاخانه‌ای که از میکروفون‌ها و تریبون ها اعلام می‌شود، دور از وفاق ملی است. شرایط به گونه‌ای است که حتی برای کسانی که در صف اول دیپلماسی کشور مسئولانه مبارزه می‌کنند سنگ پرتاب می‌کنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که دزدی‌های کوچک، قربانیان فقر و دزدی‌های بزرگ، ریشه‌های فقر است، گفت: عدالت حقیقی در ریشه کن کردن ریشه‌های فقر است نه به زنجیر کشیدن قربانیان فقر. برخورد با عوامل فساد در درون قوه قضاییه و مواخذه آنان که بی رحمانه خون جامعه را می‌مکند، امید بخش است. امیدوارم در این گیر و دار عدالت قربانی نشود و ریشه‌های فقر خشکانده شود.

اکبری ادامه داد:‌ در چنین شرایطی اصلاح ساختار و شفافیت، لازمه کار است به گونه‌ای که روزنامه نگاران بدون لکنت زبان و ترس از بازخواست با اطلاع رسانی از وقوع فساد پیشگیری کنند و شاکی و متشاکی به جای پیدا کردن رابط در نظام قضایی به دنبال وکیل خوب بگردند.

اصلاح ساختار و شفافیت، لازمه کار است به گونه‌ای که روزنامه نگاران بدون لکنت زبان و ترس از بازخواست با اطلاع رسانی از وقوع فساد پیشگیری کنند و شاکی و متشاکی به جای پیدا کردن رابط در نظام قضایی به دنبال وکیل خوب بگردند

نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه نطق خود اظهار کرد:‌ شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که نمایندگان و مدیران غالبا در بی عملی مانده‌اند. یا از رد صلاحیت می‌ترسند و یا از پاسخگویی فرار می‌کنند. در نتیجه نهادهایی قدرت موازی در برابر دولت ایجاد کرده و دامپینگ می‌کنند و عده‌ای نیز تندرو هستند و به تنش‌ها دامن می‌زنند. بخش رسانه‌ای نظام کارآمد نیست و با تولید برنامه‌های بی محتوا به بزرگ نمایی مشکلها و کمبودها می‌پردازد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به نزدیکی انتخابات تاکید کرد: مواظب باشید مردم را ناامید و آنها را از صحنه خارج نکنید. حذف یک جناح، سبد آرای جناح دیگر را تقویت نخواهد کرد. راه نجات ما همگرایی، حرکت یکپارچه رو به جلو و اصلاحات است.

گلایه از مشکلات آب شرب اصفهان

حسن کامران دستجردی نیز در نطق میان دستور خود گفت: از دولت و ملت عراق که با گرمی از زوار ایرانی پذیرایی می‌کنند تشکر می‌کنیم و به ستاد عتبات و دست‌اندرکاران تذکر می‌دهم که حال که روادید عراق حذف شده باید برای مسائل حوزه حمل و نقل زائرین برنامه‌ریزی لازم را می‌کردید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشکل استان ما آب است. وزارت نیرو در این حوزه آمایشی برخورد نکرده و بخشی فکر می‌کند. وقتی به حق‌آبه‌دار حق‌ش را نمی‌دهید چرا بارگذاری جدید انجام می‌دهید؟ باید بدانیم در این موضوع راه‌حل تجمع، برخورد نیست. وزیر نیرو باید محاکمه شود، وزیر کشور باید علیه وزیر نیرو شکایت کند. وزارت کشور هم باید بداند که هرگونه بارگذاری جدید با این شرایط سم است.

وی ادامه داد: ما در حوزه آب شرب هم مشکلاتی داریم، گاهی آب ۱۴ شهر قطع می‌شود وزیر هم یکبار با هلی‌کوپتر تشریف آوردند اما ننشستند با مردم صحبت کنند. از رییس قوه قضاییه می‌خواهم دو وزیر نیرو و کشور محاکمه شوند.

طرح شفافیت آرا سریع‌تر در دستور کار صحن قرار گیرد

محمد فیضی زنگیر دیگر نماینده‌ای بود که برای ایراد نطق سالیانه خود پشت تریبون رفت.

او گفت: طرح شفافیت آرای نهادهای تقنینی که طرحی جامع بوده و تمامی نهادهای قانون‌گذاری را ملزم به شفافیت در آری می‌کند به دلیل مطالبه عمومی و حواشی‌ پیش آمده در مجلس شورای اسلامی باید تصویب شود و در این رابطه از هیات رییسه انتظار می‌رود اقدامات لازم را جهت ارجاع سریع این طرح به صحن علنی انجام دهد.

به نوشته خانه ملت، فیضی خطاب به افرادی که در این خصوص بی‌محابا به مجلس شورای اسلامی توهین کردند خواست که به رای آوردن طرح شفافیت آرا در مجلس شورای اسلامی کمک کنند و در گفته‌های خود انصاف را مورد توجه قرار دهند و افزود: ای کاش روزی فرا رسد هر کس در مورد هر پدیده ای اطلاعات و سواد لازم را ندارد به هیچ وجه اظهارنظر نکند.

از حمایت رئیس‌جمهور دست نمی‌کشیم/ مردم مجلسیان را بهتر قضاوت کنند

معصومه آقاپور نیز در بخشی از نطق میان دستور خود در انتقاد از سرویس‌های ارزش افزوده خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باندهایی که با گردش مالی سالانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان و در طی سه سال ۷۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند به کجا وصل بوده‌اند؟ این شرکت‌ها ماهیت مشخصی ندارند و به دستگاه‌های نظارتی پاسخ نمی دهند. تا کی مردم باید فریاد بزنند که بدون اطلاعشان و با حُقه‌هایی مثل سفر زیارتی و یا برنده شدن در مسابقه ماهانه به اسم سرویس ارزش افزوده مبالغی از حسابشان کم شود؟

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی سران دولت احتمال حذف این سرویس‌ها را مطرح کردند بی‌سابقه‌ترین حملات رسانه ای آغاز شد تا جلوی تعطیلی این تجارت گرفته شود. پرسش این جاست که این ارزش افزوده به جیب چه کسانی رفته است؟ اگر می‌گویند به جیب شهروندان اضافه شده برای عده‌ای خاص بوده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: اکنون کمی پریشان هستیم اما از حمایتان دست نمی‌کشیم شما از تلاش خود در عرصه بین المل کم نکردید اما اختیارات محدود است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم ایران گفت: مجلسیان را بهتر قضاوت کنید ما را در لای چرخ دنده‌های معیوب اقتصاد که عوامل داخلی و عوامل خارجی تبهکارانه دارد، خرد نکنید. مطمئن باشید نمایندگان مردم مشروعیت خود را از رای مردم و مقام رهبری به دست آورده و خط قرمز آنها احقاق حقوق مردم است.

نماینده مردم شبستر در پایان نطق خود خطاب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پهپاد نظامی دشمن را سرنگون کردید از شما تشکر می‌کنیم اما باید همراه با سایر مسئولان چندین پهپاد داخلی را سرنگون کنید اول اختلاف و فتنه گری و دوم تحول در نظام اداری است.

حمله به نفتکش ایران با هدف افزایش تنش‌ها در منطقه است/ حمله اردوغان به کردهای سوری قابل توجیه نیست

جلال میرزایی نماینده اصلاح طلب هم در بخشی از نطق میان دستور خود گفت: همکاران و ملت شریف ایران در شرایطی که از آقای اردوغان انتظار می رفت به استقرار ثبات در سوریه کمک کند و با درس گرفتن حادثه کوبانی به بازنگری در راهبرد دولت در قبال مناطق کرد نشین سوریه مبادرت بورزد اما در اقدامی غیر قابل توجیه به حمله مجدد به این مناطق روی آورده است.

همکاران و ملت شریف ایران در شرایطی که از آقای اردوغان انتظار می رفت به استقرار ثبات در سوریه کمک کند و با درس گرفتن حادثه کوبانی به بازنگری در راهبرد دولت در قبال مناطق کرد نشین سوریه مبادرت بورزد اما در اقدامی غیر قابل توجیه به حمله مجدد به این مناطق روی آورده است

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس ادامه داد: این تهاجم نتیجه ای جز قتل، تخریب و آواره کردن کودکان و زنان در پی نداشته است کما اینکه تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از خانه خود آواره شده اند.

وی با تاکید براینکه در ماه های اخیر هیچگونه اقدام خاصی از ناحیه مناطق کرد نشین سوریه علیه امنیت ترکیه صورت نگرفته است بیان داشت: بنابراین حمله ترکیه قابل توجیه نیست و محکوم است چرا که به زیان همبستگی میان اقوام در منطقه است دولت ترکیه باید متوجه شود که ادامه این عملیات نه تنها به صلح و امنیت پایدار برای آن کشور نمی انجامد بلکه منجر به فعال شدن شکاف های قومی در منطقه می شود حتی زمینه برای تقویت داعش فراهم می سازد لذا از وزارت خارجه انتظار می رود جهت پایان دادن به این عملیات ورود کند و تنها به ارائه پیشنهاد میانجیگری اکتفا نکند.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: حمله به نفتکش ایران در دریای سرخ که چندمین حمله به نفتکش ایرانی در دو سه ماه اخیر است، با هدف افزایش تنش ها در منطقه صورت گرفته، هیات حاکمه عربستان باید متوجه باشد که این قبیل اقدامات توسط رژیم صهیونیستی و با هدف درگیر کردن دو کشور صورت گرفته، کما اینکه راهبرد این رژیم همواره درگیر کردن کشورهای مسلمان با یکدیگر به منظور تضعیف آنها بوده است.

جلال میرزایی در بخش دیگر نطق خود اظهارداشت: اخیرا تعداد ۶۰ نفر از همکاران با امضای نامه ای از شورای نگهبان خواسته اند مصوب مجلس در رابطه طرح انتزاع بازرگانی از وزارت صمت را رد کند، این نوع رفتار نه تنها کمکی به حفظ جایگاه مجلس و شأن نمایندگان نمی کند بلکه با اصول مردم سالاری مغایر است چرا که نمایندگان مخالف در جریان بحث پیرامون این موضوع فرصت ابراز مخالفت داشته اند و می دانند تفسیر قانون عادی به فرض مغایرت طرح با برنامه بر عهده مجلس است و شایسته آن بود به این شیوه نادرست متوسل نمی شدند و اگر نظری داشتند از طریق مجلس اقدام می کردند، در واقع این نوع اقدامات یعنی مخالفت مصوبات مجلس اگر از ناحیه انجمن ها، مجامع و احزاب صورت گیرد محل ایراد نیست اما از سوی نمایندگان درست نیست و باعث تضعیف جایگاه مجلس می شود.

وی با اشاره به شیوه مبارزه با فساد گفت: هر فردی که دل در گرو اعتلای این کشور داشته باشد باید با فساد مخالف باشد، از اقدامات رئیس قوه قضاییه استقبال می شود اما نحوه مبارزه با فساد نیازمند بازنگری جدی است لزومی ندارد به جای تمرکز بر روی اصل موضوع این همه روی تبلیغات در این زمینه تمرکز شود، تبلیغات و بزرگنمایی می تواند ضمن افزایش انتظارات مشکلاتی را به وجود آورد.

چه کسانی مشاور جورج سوروس را به تهران دعوت کردند؟

علیرضا سلیمی نماینده اصولگرا هم در جلسه علنی امروز به دعوت مشاور جورج سوروس به ایران اعتراض کرد.

او در تذکری گفت: افرادی مشاور جرج سوروس را برای سخنرانی در دانشگاه الزهرا (س) دعوت کردند. سوروس همان پدر انقلاب‌های رنگین است.

وی افزود: با وجود اینکه سخنرانی این فرد لغو شد ولی سوال این است چه کسانی این فرد را دعوت کرده‌اند. هیات رئیسه دستور پیگیری موضوع را صادر کند. باید مشخص شود این افراد به کجا وصل هستند و نفوذی‌ها در کشور ما چه می‌کنند؟

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها