معاون وزیر بهداشت:

همه زائران اربعین هنگام بازگشت در مرز کنترل بهداشتی می شوند

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ماموران وزارت بهداشت در تمام گیت های ورودی در مرزهای چهارگانه عراق حضور دارند و همه زائران بدون استثنا در مرز از نظر بیماری و تب کنترل می شوند.

همه زائران اربعین هنگام بازگشت در مرز کنترل بهداشتی می شوند

علیرضا رئیسی روز یکشنبه معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: طبق آمار سالهای قبل بیشترین مشکل بهداشتی بروز موارد آنفلوانزا بین زائران است و بعد از آن اسهال و استفراغ است که البته میزان آن کمتر است، خستگی نیز از جمله مهمترین مشکلاتی است که زائران هنگام بازگشت به کشور به خاطر آن به مراکز بهداشتی- درمانی مراجعه می کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: هنوز گزارشی از شیوع بیماری واگیر در بین زائران عراق نداریم، البته سیستم مراقبت سندرومیک در حال اجراست و اگر علایم بیماری زیاد شود حتما مراقبت های تکرارپذیر اجرا می شود.

وی اضافه کرد: بیشتر مشکلات بهداشتی هنگام بازگشت زائران مشاهده می شود البته در بدو ورود به کشور همه زائران بدون استثنا کنترل می شوند و هنگام عبور از مرز هر کس که علامت بیماری و تب داشته باشد جدا می شود و هر کس که علامت بیماری نداشته باشد می رود. ماموران وزارت بهداشت در همه گیت های ورودی حضور دارند و باید یک تب سنج ساده همه زائران را از نظر ابتلا به بیماری کنترل می کنند.

رئیسی گفت: پارسال حدود ۱۲۳ هزار نفر از زائران هنگام بازگشت در مرز علایم بیماری یا تب داشتند از این تعداد حدود ۶ هزار نفر به درمان نیاز داشتند که تعدادی از آنها در مراکز درمانی مرزی تحت درمان قرار گرفتند و عده دیگر به مراکز درمانی شهرها ارجاع شدند و اطلاعات همه بیماران نیز در سامانه وزارت بهداشت ثبت می شود.

وی به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری ها به زائران اشاره کرد و گفت: زائران به جد از دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز کنند و به کسانی که علائم سرمایه خوردگی دارند توجه داشته باشند، توصیه ما این است که زائران حتما در فواصل مسیر حرکت هر جا که امکانش هست دستان و صورتشان را با آب و صابون بشویند. موقع وضو گرفتن نیز حتما دست و صورت را کامل بشویند و در نهایت اگر علایمی از بیماری یا کسالت داشتند به سرعت به پایگاه های بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تدارکات لازم برای تامین بهداشت زائران فراهم است با این حال زائران باید یکسری اصول بهداشتی و هشدارهایی را مورد توجه قرار دهند تا دچار بیماری نشوند از جمله اینکه در استفاده از غذای گرم مراقب باشند که غذا مانده نباشد. از نگهداشتن غذای گرم بیش از چهار ساعت به شدت پرهیز کنند، پیشنهاد ما این است که غذای گرم حداکثر زیر یک ساعت مصرف شود چون هنوز در عراق هوا گرم است و امکان فاسد شدن غذا وجود دارد. اینکه غذای گرم برای شش ساعت بعد یا روز بعد نگهداری شود بسیار کار خطرناکی است و موجب مسمومیت می شود.

رئیسی افزود: همچنین تا جایی که امکان دارد از آب بطری بسته بندی شده برای آشامیدن استفاده کنند و اگر این آب فراهم نبود از محل های ثابتی که مطمئن هستند تحت نظارت مسئولان بهداشتی است و قابل شرب است استفاده کنند. این محل ها نشانه گذاری،پلاک گذاری و برچسب گذاری شده اند و کلرزنی مناسب انجام شده است، یکی از ماموریت های اصلی نیروهای وزارت بهداشت که به عراق رفته اند نظارت بر ایمنی و سلامت آب زائران است و این ماموران در کنار نیروهای هلال احمر مشغول فعالیت هستند. در کنار موکب هایی که شناسایی شده اند نیز آب آشامیدنی سالم تعبیه شده است.

وی گفت: سفر اربعین یک سفر معنوی و بزرگ است که در اوج دسیسه ها و آشوب آفرینی های دشمنان نظام و مردم ایران انجام می دهند اما خوشبختانه کشور عزیزمان با تمام قوا امنیت لازم را فراهم کرده و میلیون ها زائر با آرامش خیال برای زیارت به عراق می روند و این یک ارزش بزرگ است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در داخل کشور تمام تمهیدات بهداشتی فراهم شده است من خودم تمام مرزها را بازدید کردم، تدارکات و امکانات بهداشتی خیلی بهتر از سالهای قبل است و البته برای رعایت اصول بهداشتی توصیه های لازم به زائران داده شده است. زائرانی که امسال در مراسم اربعین شرکت می کنند اطلاعاتشان از سه یا چهار سال پیش خیلی بیشتر است و برای رعایت اصول بهداشت فردی و رعایت اصول بهداشت غذا و تغذیه و کارهایی که باید در مواجهه با محیط های غیر بهداشتی انجام دهند اطلاعات لازم را دارند.

رئیسی اضافه کرد: تفاهمنامه همکاری بهداشت با عراق امضا شده است و با همکاری نیروهای عراقی و ماموران وزارت بهداشت با همکاری نیروهای هلال احمر در عراق گشت های مشترک بهداشتی داریم و همه مسائل را رصد می کنیم.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها