گزینه‌های پاریس برای توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه

دستگاه دیپلماسی فرانسه به دنبال یافتن راه‌های دیگری برای کمک به شورای سوریه دموکراتیک در مناطق تحت مدیریت آن است و راهکارهای دیپلماتیک و سیاسی

گزینه‌های پاریس برای توقف عملیات ترکیه در شمال سوریه

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، پس از آن که آمریکا و روسیه با بیانیه مشترکی از سوی پنج عضو اروپایی شورای امنیت شامل فرانسه، انگلیس، آلمان، بلژیک و لهستان در محکومیت عملیات ترکیه و درخواست برای توقف آن مخالفت کردند، دستگاه دیپلماسی فرانسه به دنبال یافتن راه‌های دیگری برای کمک به شورای سوریه دموکراتیک در مناطق تحت مدیریت نیروهای سوریه دموکراتیک است.

این در حالیست که به گفته دیپلمات‌های اروپایی، پاریس خود می‌داند که پس از چراغ سبز آمریکا به رئیس‌جمهوری ترکیه و موضع‌گیری‌های متناقض، این کشور قدرت چندانی در تاثیرگذاری بر این تحولات ندارد.

منابع مطلع در این زمینه به دو نکته اشاره کردند؛ اول اینکه با وجودی که فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه پیش از آغاز عملیات ترکیه تاکید کرد حریم هوایی این منطقه به روی جنگنده‌های هیچ طرفی باز نیست، جنگنده‌های ترکیه در این منطقه فعال هستند؛ دوم اینکه آمریکا با بیانیه مشترک پنج کشور اروپایی برای درخواست از ترکیه جهت توقف عملیاتش مخالفت کرد.

این منابع افزودند: به نظر می‌رسد آمریکا تلاش می‌کند زمان کافی به نیروهای آنکارا بدهد تا در تحقق برخی نتایج میدانی موفقیت‌های را به دست آورند، سپس درخواست توقف عملیات را مطرح کند.

با این وجود پاریس به تلاش‌های خود در دو محور موازی اول در اروپا و دوم در ائتلاف ضد داعش ادامه می‌دهد. در محور اول املی دو مونچلن، وزیر امور اتحادیه اروپا در فرانسه درباره اعمال برخی تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه سخن گفت. او در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار کرد: این مسئله به‌زودی در شورای اروپا مطرح خواهد شد و قطعا یکی از موضوعات مورد بحث خواهد بود. هرگز در اتخاذ موضع‌گیری جدی درباره غیر نظامیان، نیروهای سوریه دموکراتیک و ثبات منطقه دست بسته نخواهیم ماند.

تلاش‌های پاریس به تحریم‌های اقتصادی محدود نخواهند بود. برخی منابع اروپایی اعلام کردند این موضوع شامل منع صادرات اسلحه و مهمات به ترکیه نیز خواهد بود و پاریس در این راستا در کنار سوئد قرار می‌گیرد که پارلمان آن از دولت خواست موضوع صادرات تجهیزات نظامی به آنکارا را جهت اعمال یک تحریم اروپایی دسته‌جمعی علیه آنکارا مطرح کند.

اما در سطح دوم، پاریس با وجود این که امکان حضور میدانی در کنار سوری‌ها را ندارد تمرکز خود را بر ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا گذاشته است که در آن نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند. در این راستا ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفتگو با شبکه دو تلویزیون کشورش خواستار نشست فوق‌العاده ائتلاف ضد داعش شد و گفت: لازم است امروز تعیین کنیم چه کاری انجام خواهیم داد و اینکه ترکیه دقیقا می‌خواهد چه راهی را در پیش بگیرد و ما چگونه می‌توانیم امنیت مناطقی که شبه‌نظامیان در آن جا گیر افتاده‌اند تضمین کنیم. همه این مسائل باید مطرح شوند تا درباره آن‌ها شفاف‌سازی شود.

پاریس نگرانی گسترده خود نسبت به از دست رفتن کنترل داعشی‌ها و بازگشت این گروه تروریستی به این میدان و نیز پیامدهای این امر برای امنیت فرانسه و اروپا را اعلام کرده و به دنبال آن است تاتمامی طرف‌ها در این زمینه مسئولیت خود را بپذیرند.

لودریان به صورت علنی رئیس‌جمهوری آمریکا را که به نظر می‌رسد با عملیات ترکیه مخالفتی نمی‌کند مسئول این عملیات دانست. در حال حاضر منابع مختلفی در اروپا سوالاتی را درباره منطق و هماهنگی پیشنهادات دولت آمریکا مطرح کرده‌اند. به گفته این منابع واشنگتن آتش شعله‌ور شده را رها می‌کند، سپس به دنبال خاموش کردن آتش است.

پاریس به دنبال توقف هر چه سریعتر عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز با شدیدترین لحن این عملیات را یک‌جانبه خوانده، آن را محکوم کرده و در ادامه آنکارا را مسئول بازگشت داعش دانست. فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز عصر پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود همین درخواست را تکرار کرد.

علاوه بر این‌ها سفیر ترکیه در پاریس عصر پنجشنبه به وزارت خارجه فرانسه احضار شد. پاریس تهدید رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای گشودن مرزها جهت سرازیر شدن میلیون‌ها سوری به کشورهای اروپایی را بدون جواب نگذاشت.

در این راستا لودریان آنکارا را به باج‌خواهی متهم کرد و گفت: این اولین باری نیست که آنکارا خطر ورود پناهجویان به مرزهای اروپا را مطرح می‌کند اما اتحادیه اروپا هرگز در برابر این باج‌خواهی تسلیم نخواهد شد.

به گفته منابع اروپایی، بیشتر از آن که اروپا به ترکیه نیاز داشته باشد این ترکیه است که به اروپا نیاز دارد و اروپا می‌تواند ترکیه را از نظر سیاسی و دیپلماتیک به انزوا کشانده و تحریم‌های تجاری، اقتصادی و مالی را علیه این کشور اعمال کند. همچنین اروپا می‌تواند صادرات اسلحه به این کشور را همانند نروژ ممنوع کرده و درهای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را ببندد. نخست‌وزیر ایتالیا هم اظهارات لودریان مبنی بر درخواست از اتحادیه اروپا برای بی توجهی نسبت به تهدیدات ترکیه را تایید کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها