کارشناس مسائل بین‌الملل:

گام چهارم باید بیشترین بازدارندگی را برای کشور ایجاد کند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گام چهارم ایران در شرایط موجود بیشترین بازدارندگی را برای کشور ایجاد می‌کند؛ باید صبر کرد و منتظر ماند تا توسط مسئولان اعلام شود.

گام چهارم باید بیشترین بازدارندگی را برای کشور ایجاد کند

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اقدامات اروپایی‌ها ذیل برجام، گفت: نظام اقتصادی و بانکی آمریکا بر سر اروپایی‌ها سایه انداخته و عملا باعث شده است که شرکت‌ها به حرف دولت‌ها گوش فرا ندهند. همین موضوع سبب شده است که شرکت‌های اروپایی با ایران همکاری نکنند.

وی افزود: شرکت‌های اروپایی به‌دلیل ترس از جریمه‌های هنگفتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا بارها علیه موسساتی که با ایران همکاری داشته‌اند وضع کرده،‌ از همکاری با ایران استنکاف کرده و همین موضوع سبب شده است که دولت‌های اروپایی قادر نباشند به تعهداتی که ذیل برجام داده‌اند،‌ عمل کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اختلافات موجود در موضوع هسته‌ای به یک دعوای میان ایران و آمریکا تبدیل شده و عملا در یکی دو سال اخیر مشاهده کردیم که اروپایی‌ها نشان داده‌اند کاری از دستشان برنمی‌آید.

بهشتی‌پور با اشاره به سخنان بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی که از آمادگی کشورمان برای برداشتن گام چهارم خبر داده بود نیز گفت: باید دید که ایران در گام چهارم چه اقدامی را انجام خواهد داد و بعد بر اساس آن تحلیل کرد، ولی این نکته را باید بگویم که آنچه تاکنون ایران انجام داده،‌ باعث تحرکاتی از سوی دولت‌های اروپایی شده تا دست به اقداماتی بزنند و در کنار آن ایران را تهدید به خروج از برجام کنند.

وی با تاکید بر این موضوع که بالا بردن ظرفیت غنی‌سازی و تغییر نوع سانتریفیوژها ابزارهای ایران برای گام چهارم هستند،‌ اضافه کرد: در گام سوم ایران نوع جدید سانتریفیوژ را که در مرحله تحقیق و توسعه بود در مدار تولید قرار داد و این موضوع که آنقدر مهم بود که تروئیکای اروپایی تهدید به خروج از برجام کرده‌اند. هرچند هنوز مقام رسمی این موضوع را تایید نکرده ولی در این مرحله هر اقدام ایران تاثیر خود را خواهد گذاشت و بازدارندگی ایجاد خواهد کرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: گام چهارم ایران چیزی خواهد بود که در شرایط موجود بیشترین بازدارندگی را برای کشور ایجاد کند ولی این موضوع که این گام چه چیزی است را باید صبر کرد و منتظر ماند تا درنهایت توسط مسئولان اعلام شود.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها