بررسی فنی فورد اکسپدیشن + مشخصات

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو تنها برابر ۵.۹ ثانیه بوده و نتایج آن در تست یک چهارم مایل، معادل ۱۴.۶ ثانیه با سرعت ۱۵۱.۳ کیلومتربرساعت است.

بررسی فنی فورد اکسپدیشن + مشخصات

به گزارش خبر فوری ، با وجود آن که بدنه این خودرو از آلومینیوم ساخته شده، اما شرکت سازنده لقب پلاتینیوم را برایش انتخاب نموده است؛ ماکس صدایش می‌زنند چرا که دیگر بزرگتر از این نمی‌تواند باشد. در واقع اینجا با یک شاسی بلند فول سایز ۲۷۴۳ کیلوگرمی طرف هستیم که بیشتر به یک پدیده روانشناختی نادر شباهت دارد.

در مقایسه با فورد اکسپدیشن استاندارد، مدل ماکس با برخورداری از فاصله محوری ۳.۳۴۳ متری و طول کلی ۵.۸۲ متر، با افزایش حدودا ۲۳ سانتی در فاصله محوری و ۳۰ سانتی‌متر در طول کلی روبرو شده است.

البته این زیادت طول، فضای جادار و راحت صندلی‌ها را تغییر نداده، اما درازای درب عقب به منظور دستیابی راحت به ردیف سوم صندلی‌ها افزایش یافته و در حدود ۴۲۵ لیتر به حجم فضای محفظه بار اضافه شده است. در مقام مقایسه، شورولت suburban دارای فاصله بین محوری ۳.۳ متر و طول کلی ۵.۷ متر است.

بررسی فنی فورد اکسپدیشن + مشخصات

بسیاری از اجزای بدنه اکسپدیشن با برادر ناتنی‌اش یعنی لینکلن نویگیتور مشترک است. همچنین طراحی سیستم تعلیق و فریم نردبانی فولادی شاسی، تنها اندکی نسبت به مدل سال ۲۰۰۳ این خودرو که از یک تعلیق عقب مستقل استفاده می‌نمود، تغییر کرده است.

تنها پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو یک نمونه تویین توربو شارژ V-۶ به حجم ۳.۵ لیتر بوده که قادر به تولید نیرویی معادل ۳۷۵ اسب بخار در تریم‌های معمولی و ۴۰۰ اسب بخار در نسخه پلاتینیوم است.

بررسی فنی فورد اکسپدیشن + مشخصات

گیربکس ده سرعته اتوماتیک جدید که در بسیاری از محصولات فورد و جنرال موتورز مانند F-۱۵۰ به کار گرفته شده، کاملاً دقیق و هوشمند عمل می‌نماید و در هر زمان که لازم بداند یک دنده خاص را انتخاب کرده و تا حد لزوم در آن باقی خواهد ماند؛ در تغییر وضعیت به دنده‌های دیگر نیز به هیچ وجه آشفته و پریشان احوال نخواهد بود.

رفتار جعبه‌دنده به ویژه در هنگام یدک‌کشی کاملاً شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد به طوری که در مواقع مورد نیاز، دنده معکوس‌هایش سریع و به موقع بوده و هرگز موجب تکان شدید در تریلر نخواهد شد.

بررسی فنی فورد اکسپدیشن + مشخصات

اگر فکر میکنید به دلیل ابعاد بزرگ اکسپدیشن با یک خودروی کند و تنبل مواجه هستید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو تنها برابر ۵.۹ ثانیه بوده و نتایج آن در تست یک چهارم مایل، معادل ۱۴.۶ ثانیه با سرعت ۱۵۱.۳ کیلومتربرساعت است.

حداکثر گشتاور حاصل از پیشرانه پلاتینیوم مساوی با ۶۵۱ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۳۲۵۰rpm در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. میزان مصرف سوخت رسمی این خودرو معادل ۱۳.۱ لیتربرصد کیلومتر است که در صورت اعمال فشار بر پیشرانه، این میزان تا ۱۶.۸ واحد افزایش خواهد یافت.

سامانه چهار چرخ محرک از طریق فشردن یک دکمه فشاری فعال خواهد شد. در صورت سفارش پکیج سنگین یدک‌کشی، قابلیت یدک‌کشی خودرو تا ۴۰۸۲ کیلوگرم افزایش خواهد یافت که بیش از نیاز معمول شما خواهد بود.

بررسی فنی فورد اکسپدیشن + مشخصات

در داخل کابین با یک شیفتر تعویض دنده چرخان مواجه هستیم که بر روی کنسول میانی بزرگ و حجیم تعبیه شده است. در مقایسه با نویگیتور، طراحی فضای داخلی این خودرو به دلیل بهره‌گیری از کنترلر‌های معمولی و یک صفحه نمایشگر کوچکتر، کاملاً محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد. در ضمن برخی قطعات پلاستیکی موجود در کابین اکسپدیشن برازنده چنین خودرویی نیستند و چرم صندلی‌ها نیز از کیفیت مناسب برخوردار نشده است.

در واقع می‌شود اینطور بیان نمود، در حالی که طراحی فضای داخلی اکسپدیشن قدیمی و مربوط به اواخر قرن گذشته احساس می‌شود، لینکلن نویگیتور کابین خودش را به طراحی مدرن قرن ۲۱ مزین نموده است.

همچنین نکته قابل ذکری در رابطه با شاخصه‌های دینامیکی این خودرو وجود ندارد. کیفیت سواری ماکس تقریباً همانند محصولات مشابه‌اش در جنرال موتورز بوده و فرمان‌پذیری خودرو نیز تا حدودی ابهام دارد. همچنین اکسپدیشن در عبور از پیچ‌ها آنچنان که انتظار می‌رود تند و چابک عمل نمی‌کند.
بهای فورد اکسپدیشن پلاتینیوم ماکس معادل ۸۴ هزار دلار است که در حدود ۱۳,۵۰۰ دلار بیشتر از مرسدس بنز GLS۴۵۰ آب می‌خورد.

بررسی فنی فورد اکسپدیشن + مشخصات

از منظر شاخصه‌های زیبایی‌شناختی و جلوه‌های بصری، اکسپدیشن ماکس به طور ویژه یک خودروی آمریکایی است. او در میان خیل عظیم کراس‌اوور‌های جذاب، حکم یک تِراک ارجاعی از گذشته را دارد. البته لازم به ذکر است که اگر به توانایی‌های این خودرو احتیاج دارید، مطمئن باشید که او به خوبی از عهده احتیاجات شما بر خواهد آمد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها