طرفداران محیط‌زیست، میدان تایمز نیویورک را اشغال کردند

ده‌ها دتن از طرفداران محیط زیست در آمریکا، با تحصن، میدان تایمز نیویورک را به اشغال خود در آورده و رفت و آمد را در خیابان‌های منتهی به این میدان مختل کردند.

طرفداران محیط‌زیست، میدان تایمز نیویورک را اشغال کردند

این حرکت اعتراض آمیز با گذاشتن یک قایق در وسط میدان تایمز به سیاست‌های زیست‌محیطی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا اعتراض کرده و خواستار توجه جدی سیاستمداران به تغییرات اقلیمی در جهان شدند.

پلیس نیویورک از بازداشت ۶۲ نفر از این معترضان خبر داده است. این دومین حرکت اعتراض آمیز طرفداران محیط زیست آمریکایی در شهر نیویورک در هفته جاری است.

علاوه بر آمریکا، در چند روز گذشته هزاران نفر از حامیان محیط زیست در شهرهای مختلف جهان تظاهرات کردند تا نافرمانی مدنی مسالمت‌آمیز دو هفته‌ای را برای فشار به حکومت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای آغاز کنند.

در شهر لندن، پلیس ۲۷۶ نفر از معترضان گروه موسوم به «شورش انقراض» را که اقدام به مسدود کردن خیابان‌ها و پل‌های مرکز شهر کرده بودند، دستگیر کرد. برخی از این معترضان خود را با دستبند به خودروها بسته بودند.

در شهر برلین پایتخت آلمان تظاهرکنندگان زیست‌محیطی میدان «ستون پیروزی» را بستند و پلیس هلند نیز بیش از ۱۰۰ فعال زیست‌محیطی را که خیابان مقابل موزه ملی این کشور در شهر آمستردام را مسدود کرده بودند، دستگیر کرد.

تظاهرات مشابهی نیز در اتریش، استرالیا، فرانسه، اسپانیا، نیوزیلند و در منطقه اقتصادی نیویورک در آمریکا روی داد.

معترضان در شهر سیدنی استرالیا نیز جاده ای را بستند که به دستگیری ۳۸ نفر توسط پلیس منجر شد.

این تظاهرات آخرین مورد از پویش جهانی است که خواستار گام‌های محکم‌تر و و سریع‌تر برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است و از سوی گروه «شورش انقراض» هدایت می‌شود. این گروه چند ماه پیش پس از برگزاری تظاهرات در لندن و مختل کردن ترافیک این شهر به مدت ۱۱ روز شهرت جهانی یافت.

ماه گذشته نیز میلیون ها دانش‌آموز در سراسر جهان با تاثیر از «گرتا تونبرگ» دختر ۱۶ ساله سوئدی که فعالیت محیط زیست است، مدارس خود را ترک کرده و به خیابان‌ها رفتند تا برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی تظاهرات کنند.

گروه شورش انقراض گفته است که انتظار می‌رود در دو هفته آینده در بیش از ۶۰ شهر جهان از دهلی نو گرفته تا نیویورک تظاهرکنندگان از حکومت‌ها بخواهند اقدامات جدی برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهند تا رشد آن در سال ۲۰۲۵ به صفر برسد.

پلیس لندن هفته گذشته اعلام کرد که هزاران نیروی خود را برای کنترل این اعتراض‌ها بسیج کرده و هشدار داده است که با قانون‌شکنی حتی اگر به صورت نافرمانی مدنی بدون خشونت باشد، برخورد خواهد کرد.

هفته گذشته در نشست تغییرات آب‌وهوایی که در سازمان ملل برگزار شد، نزدیک به ۷۰ کشور برنامه‌هایی را برای شدت دادن به انجام تعهدات خود در توافق آب‌وهوایی پاریس ارائه کردند، اما اقتصادهای بزرگ از جمله آمریکا و چین اقدام جدی در این راستا اعلام نکردند.

توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ در فرانسه به تایید نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان رسید، در نظر دارد که در کوتاه مدت با اقداماتی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی، افزایش دمای متوسط کره زمین در ۲ درجه سانتیگراد بیش از متوسط آن در دوران پیشاصنعتی متوقف شود.

هدف بلند مدت این توافق این است که افزایش دمای متوسط کره زمین در ۱.۵ درجه سانتیگراد بیش از دمای متوسط پیشاصنعتی بماند.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها