گوچی: مطمئنم می توانستم در جام جهانی به تیم کمک کنم

مهاجم سابق تیم ملی ایران بعد از جدایی از تیم ملی باردیگر به فوتبال هلند بازگشته و این بار در تیم فوتبال زووله بازی هایش درخشانی را ارائه می کند و شاید باردیگر لباس ایران را به تن کند.

گوچی: مطمئنم می توانستم در جام جهانی به تیم کمک کنم

رضا قوچان نژاد، مهاجم سابق تیم ملی کشورمان که به تازگی با ترک تیم سیدنی استرالیا چند هفته ای است به تیم زوله هلند پیوسته است درخشش خوبی را در این تیم دارد. او در همان سی دقیقه بازی نخست برای تیم زووله توانست با به ثمر رساندن 4 گل نشان دهد در این فصل حرف های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

آپوئل به بازی من نمی خورد

*_ دوران سختی را در آپوئل داشتی . در این تیم سرمربی اعتقاد چندانی به تو نداشت اما در سیدنی بازی کردی و با وجود اینکه گل های زیادی نزدی اما در پایان جام را بالای سر بردید. حالا در تیم زووله خیلی خوب بازی می کنی و حتی در همان بازی اول پوکر کردی. از حضوردر این تیم صحبت کن.

_ بله خدا را شکر تیم زووله از لحاظ استایل بازی و سیستم اش خیلی بیشتر به من جواب می دهد. یک تیم است که هجومی کار می کند. این سیستم بازی به نفع من می شود.آن تیم ها (آپوئل و سیدنی) که گفتی در سال پیش از لحاظ سیستمی و تاکتیکی با سبک بازی من جور در نمی آمد. در آپوئل در لیگ قبرس در 3 ماه 4 مربی عوض کردیم. این موضوع خیلی روی سیستم بازی تیم و خود من تاثیر می گذاشت. هر مربی که می آمد با یک سیستم جدید بازی می کرد. این موضوع برای من مفید نبود. سرمربی آخر که آمد ایتالیایی بود و خیلی دفاعی کار می کرد.

در سیدنی به فوروارد، بیشتر هافبک بودم

*_ برای همین تصمیم گرفتی به تیم سیدنی استرالیا بپیوندی؟

_ بله. به خاطر همین تصمیم گرفتم از این تیم به لیگ استرالیا بروم. تیم سیدنی خیلی وقت بود من را می خواست. دیگر تصمیم گرفتم به آنجا بروم. آنجا خدا را شکر قهرمانی لیگ را به دست آوردیم. در هر بازی هم در زمین بودم. اما نکته مهم اینکه آنجا هم متاسفانه سیستم برای من خیلی دفاعی بود. چراکه خیلی از دروازه دور بودم. یعنی پستم بیشتر هافبک بود تا فوروارد. به همین دلیل نتوانستم زیاد گل بزنم. اما خدا را شکر مساله مهم این بود که در تیم سیدنی زیاد بازی می کردم . الان هم یک تیمی را انتخاب کردم از لحاظ فوتبالی و فکر فوتبالی با توانایی ها و سبک بازی من خیلی جور در می آید. دیگر نتیجه اش را هم دیدید که من همان اولین بازی و در نیم ساعت 4 گل زدم و خوب کار کردم. الان هم خدا را شکر دیگر اینجا راه افتادم.

در استرالیا چیزهای زیادی یاد گرفتم

*_ فوتبال استرالیا را چطور دیدی؟سطح اش چطور بود؟

_ بله، فوتبالش از لحاظ فیزیکی خیلی قوی است. از لحاظ فوتبالی و فنی شاید عین اروپا نباشد. یعنی از لحاظ فنی یک سطح پایین تر باشد اما از لحاظ فیزیکی و حرفه ای بودن خیلی خیلی جلوتر از کشورهای اروپایی است. برای همین حضور در فوتبال استرالیا تجربه خیلی خوبی بود . آنجا (سیدنی استرالیا) چیزهای زیادی یاد گرفتم.

اینجا بی هدف زیر توپ نمی زنند

*_ حالا به نظر از بازگشت به فوتبال هلند راضی هستی و گویا تیم زووله بهترین تیمی است که می توانی خودت را نشان دهی. نظر خودت در این ارتباط چیست؟

_ بله، فوتبال زووله در کل خیلی تهاجمی است و از شروع بازی از خط دفاعی تا به جلو براساس یک سیستم برنامه ریزی شده بازی می کنندو پاسکاری های زیادی را شاهد هستیم. یعنی خیلی باهوش در مورد فوتبال فکر می کنند. همین جوری زیر توپ نمی زنند. سعی می کنند پاسکاری ها الکی و بی هدف نباشد. همه چیز یک سیستم دارد. در کل در فوتبال هلند تیم ها یک تاکتیک های تهاجمی را به نمایش می گذارند که با استایل بازی من خیلی جور است. برای همین خیلی خوشحالم به فوتبال هلند برگشتم.

از ایران پیشنهادات زیادی داشتم

*_ از ایران پیشنهاد داشتی ؟ خیلی ها می گفتند تا پرسپولیسی و حتی تراکتوری شدن فاصله ای نداشتی؟ و اینکه امکانش هست روزی به ایران بیایی و در تیم های ایرانی فوتبال ات را ادامه دهی؟

_ پیشنهاد از ایران زیاد داشتم. حالا اسم های تیم ها مهم نیست که کدام تیم ها بودند. همیشه پیشنهاد داشتم. همین امسال هم پیشنهاد زیاد بود. اما تصمیم گرفتم در اروپا بمانم . هنوز در خودم این توانایی را احساس می کنم که در فوتبال اروپا بازی کنم و خیلی هم انگیزه دارم هنوز در فوتبال اروپا باشم. برای همین هم تصمیم گرفتم فعلا به ایران نیایم و همچنان در اروپا بمانم.

بازی در ایران؟ از شرایطم در اروپا راضی هستم

*_ هواداران ایرانی خاطرات خیلی خوبی از تو در ذهن دارند. امکانش هست روزی به خاطر آنها هم که شده به فوتبال ایران بیایی و در یکی از تیم های ایرانی بازی کنی؟

_ من هم خیلی خاطرات شیرینی دارم. از ایران و مخصوصا از دوران حضورم در تیم ملی خاطرات فراموش نشدنی دارم. هر دفعه که به ایران آمدم خدا را شکر استقبال خوبی از من شده و من هم مملکتم را دوست دارم حالا ببینیم خدا چه می خواهد؟ الان که در اروپا خیلی از شرایطم راضی هستم. خدا خیلی بزرگ است حالا ببینیم در آینده چه می شود.

هرگز پسرم را مجبور نمی کنم فوتبالیست شود

*_ فرزندت به دنیا آمده و رابطه خیلی خوبی با او داری. حتی بعداز بازی که پوکر کردی با خودت به وسط زمین بردی دوست داری او هم فوتبالیست شود؟

_ دوست دارم هر کار و رشته ای که خودش علاقه دارد همان را انتخاب کند. اصلا نمی خواهم او را حرکت بدهم به سمتی برود یا اینکه فشار بیاورم که حتما فوتبالیست شود. دوست داشت فوتبالیست شود خودش می شود. البته خیلی به فوتبال علاقه دارد. خیلی به توپ علاقه دارد. در خانه هم خیلی زیاد با هم فوتبال بازی می کنیم. علاقه دارد و البته استعدادش هم خدا را شکر دارد. البته هنوز بچه است فعلا دوست دارم دوران شیرین بچگی را سپری کند. بعد اگر خواست فوتبال را جدی و حرفه ای پیگیری کند فوتبالیست می شود و اگر هم خواست رشته و کار دیگری را انجام می دهد . دست خودش است. زندگی خودش است ما فقط راهنمایی اش می کنیم.

فوتبال که فقط برای آقایان نیست

*_ شما هر موقع در لیگ هلند بازی دارید و میزبان هستید همسرتان برای تشویق به ورزشگاه می آید در ایران هم قرار است خانم ها از بازی تیم ملی مقابل کامبوج به ورزشگاه بیایند نظرتان در مورد ورود بانوان به ورزشگاه ها در ایران چیست؟

_ من خیلی موافقم با این کار. فوتبال که فقط برای مردها و یا برای بچه ها نیست. فوتبال برای همه است. منظور از همه اینکه اگر خانم ها هم فوتبال دوست دارند باید این حق را داشته باشند بیایند از فوتبال لذت ببرند. بیایند از نزدیک و در ورزشگاه تیم مورد علاقه خود شان را حمایت کنند. آنها هم انسان هستند. ما مردها باید خیلی خودخواه باشیم که بگویم فوتبال برای ما مردها است. الان من خیلی از حضور خانم ها در استادیوم ها حمایت می کنم . امیدوارم که به زودی بتوانند هر بازی که دوست دارند(تیم مورد علاقه شان یا تیم ملی) را از نزدیک ببینند و تیم مورد علاقه شان را تشویق کنند. امکانات و موقعیت اش باشد که این کار را انجام دهند.

کاری ندارم بقیه در مورد من چه فکری می کنند

*_ با توجه به سال سختی که در آپوئل و سیدنی داشتی وقتی به زووله آمدی برخی براین باور بودند که گوچی دیگر نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد خودت هم این پالس های منفی را احساس کردی؟

_ نه اصلا چراکه من کاری ندارم اشخاص دیگر در مورد من چطور فکر می کنند! من خودم می دانم چه کاری را دارم انجام می دهم و زندگی خودم است. یعنی با کارهای خوب و بد خودم و تجربیاتی که به دست آوردم تلاش می کنم کاری را به درستی انجام دهم که در نهایت برایم مفید باشد. برای اینکه زندگی خودم است. به نظرات مردم احترام می گذارم اما نمی گذارم نظرات خوب و بد مردم راه من را تغییر دهد. سعی می کنم آن چیزی که فکر می کنم درست است را انجام دهم.

من هیچوقت به خودم شک نداشتم

*_ با توجه به عملکرد خیره کننده ات در همان بازی اول برای زووله و زدن 4 گل در نیم ساعتی که در زمین بودی نشان داد تصمیم ات درست بود.در این ارتباط هم صحبت کن.

_ من همیشه اعتماد به نفس خوبی داشتم . می دانم کیفیت بازی ام در چه سطحی است. می دانم اگر در تیمی بازی کنم که شرایط اش درست باشد و هم تیمی های داشته باشم که بازی من را بفهمند و با من همکاری خوبی در زمین داشته باشند خیلی می توانم موفق شوم. هیچ وقت به توانایی های خودم شک نداشته ام و ندارم. می دانم کارهایی که می توانم انجام دهم در چه سطحی هستند. می دانم راحت یک گلزن خوبی هستم و می توانم خیلی باهوش تو بازی فضا و نقطه ضعف تیم مقابل را پیدا کنم. همیشه هم این کار را کردم و برای همین هیچ وقت به خودم شک نداشتم.

می خواهم برای زووله بازیکن مهمی باشم

*_ با این حال هدف ات برای این فصل چیست؟

_ تازه به تیم جدیدم آمدم تا به این تیم را کمک کنم. تا می توانم گل بزنم، خوب بازی کنم و پاس گل بدهم. بتوانم برای تیم زووله بازیکن مهمی باشم. به نوعی سال پیش را که موفق نبودم را بتوانم جبران کنم. تنها هدفم برای امسال این است.

حیف است جهانبخش بازی نکند

*_ علیرضا جهانبخش از فوتبال هلند به تیم برایتون انگلیس رفت اما الان در این تیم به مشکل خورده و نیمکت نشین است. با توجه به اینکه از تیم های خوب هلندی پیشنهاد داشت اما ترجیح داد در برایتون بماند. تو هم جای او بودی همین تصمیم را می گرفتی؟

_ این سوال سختی است. چراکه من جای علیرضا نیستم. او خودش تصمیم های را گرفته که به نظر خودش کار درستی را کرده است حالا اگر کار درستی نکرده این با خودش است. من نمی توانم بگویم به جای او بودم چه کار می کردم. فقط می دانم حیف است برای علیرضا که بازی نکند. برای اینکه او الان در سنی است که باید زیاد بازی کند و امیدوارم شرایط اش به زودی عوض شود.

ویلموتس به من گفت هروقت دوست داشتی برگرد

*_ با رفتن کی روش و آمدن ویلموتس او خواهان بازگشت تو به تیم ملی بود و اکنون تصمیم جدیدی در این ارتباط نداری؟

_ من با آقای ویلموتس صحبت کردم. ایشان گفتند در تیم ملی همیشه برای تو باز است. هر موقع خودت تصمیم گرفتی که دوست داری برگردی همیشه این موقعیت برای تو فراهم است و همیشه می توانی برگردی. این حرف های آقای ویلموتس است من هم از ایشان تشکر کردم. خیلی حرف های قشنگی بود که به من زدند و من الان ترجیح می دهم به فکر باشگاه هم باشم.

مطمئن بودم می توانم به تیم ملی کمک کنم

*_ این سوال مربوط به اتفاقات قبل از جام جهانی 2018 روسیه است. قبل از جام جهانی از روزی که برای اردوی تیم ملی به تهران آمدی در صحبت هایت نشان دادی با انگیزه فراوان می خواهی در این رقابت ها برای تیم ملی بازی کنی. حتی همین انگیزه باعث شد در تمرینات جدیت خاصی داشته باشی. در بازی دوستانه با ترکیه هم وقتی به میدان آمدی یک صحنه لب خط با بازیکن حریف درگیری داشتی اما در نهایت کی روش به رضا قوچانژاد در جام جهانی بازی نداد. نظر خودت دراین باره چیست؟

_ من همیشه پر انگیزه تمرین می کنم. همیشه سعی می کنم صد درصد آنچه که در ذهنم است را با تلاش زیاد در زمین انجام دهم. همیشه اینطوری بودم و همینطور هم خواهم بود. این مساله یک چیز نرمالی برای من است. بازیکنانی که با صددرصد نیروی خود تمرین یا بازی نمی کنند در واقع کارشان را جدی نمی گیرند. ولی من همیشه جدی تمرین و بازی کردم . همیشه هم اینطوری خواهد بود. شما هم باید این سوال را از آقای کی روش بپرسید چرا بازی نکردم! در تمرینات تیم ملی در آن مقطع و بازی دوستانه مقابل ترکیه آماده آماده بودم و خیلی هم انگیزه داشتم ولی دیگر قسمت نبود بازی کنم. حالا همانطورکه گفتم شما دلیل این موضوع را فقط باید از آقای کی روش بپرسید. از من نباید بپرسید. چراکه من آماده بودم تا به تیم ملی کمک کنم و مطمئنم می توانستم به تیم ملی کمک کنم.

باید از کی روش بپرسید چرا به من بازی نداد

*_ می خواستم بدانم آیا آن انگیزه و جنگندگی بالای که در تمرینات از خودت نشان دادی و در نهایت هم در تمرینات باعث برخوردت با برخی بازیکنان می شد با برداشت اشتباه کادرفنی وقت باعث شد در جام جهانی بازی نکنی؟

**_ نه؛ بعید می دانم چراکه آقای کی روش اولین اردویی نبود که من را دعوت می کردند. من 6 سال با ایشان در تیم ملی بودم . پس آقای کی روش بیشتر و بهتر از همه من را می شناخت. بعید می دانم دلیل اش این باشد . برای همین که می گویم دلیل اش را باید از آقای کی روش بپرسید. افرادی که در این ارتباط نظر دادند تصمیم گیرنده نبودند و شما باید از خود کی روش بپرسید.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی فاتح
    0

    برای قوچان نژاد عزیز باغیرت وتعصب آرزوی سلامتی وموفقیت دارم .این جوان هرموقع که داخل زمین بود باتمام وجود برای تیم ملی بازی کرد وهمانطور که خودش گفته اگرباو بازی می رسید ازتک موقعیت ها میتوانست استفاده کند.بنظرم ایشان واقعا جزئ بازیکنان نادرو توانای ایران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها