بیماران مبتلا به ایدز چند سال عمر می‌کنند؟ +نشانه‌های ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی

یک متخصص عفونی درباره علائم ابتلا به ایدز، درمان و طول عمر مبتلایان به ویروس اچ آی وی توضیح داد.

بیماران مبتلا به ایدز چند سال عمر می‌کنند؟ +نشانه‌های ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی

مهری نیک‌بین متخصص عفونی درباره بیماری اچ آی وی اظهار کرد: اچ آی وی بیماری ویروسی است که عامل این نوع ویروس در غرب و سپس در آفریقا تشخیص داده شد.

راه‌های انتقال ویروس اچ آی وی

وی در ادامه افزود: این ویروس پس از ورود به بدن در سلول های لنفوسیت (نوعی سیستم دفاعی) قرار می گیرد و خیلی آرام و در طی چند سال به سیستم دفاعی‌بدن آسیب می رساند، این پروسه یعنی از زمان ورود ویروس به بدن تا ایجاد آسیب دفاعی حدود ده سال طول می کشد البته این مدت زمان مبتلا شدن بستگی به سن فرد و ورود مقدار ویروس داخل بدن دارد و متفاوت خواهد بود.

متخصص عفونی بیان کرد: در ایران انتقال این بیماری عمدتاً از راه تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک است و اخیرا ارتباطات جنسی حفاظت نشده نقش پر رنگ تری در ابتلا ایفا می کنند، راه‌های انتقال دیگری که ممکن است مطرح باشد شامل تاتو، استفاده از تیغ مشترک و حتی شیر مادر آلوده است.

وی تصریح کرد: در خانواده هایی که افراد با اعتیاد تزریقی مثلا پدر خانواده وجود دارد، فرد پس از ابتلا (و بی خبر از ابتلا خودش )همسر خود را هم مبتلا خواهد کرد و سپس ضمن حاملگی مادر فرزند خودش را مبتلا می کند و این سیکل در بسیاری از خانواده‌ها دیده می شود.

علائم ابتلا به ایدز چیست؟

نیک بین گفت: ده سال یا بیشتر پس از ورود ویروس به بدن نشانه های بیماری بصورت عفونت های تنفسی، گوارشی و کاهش وزن ، زخم های دهانی و عفونت های غیر معمول دیده خواهند شد.

وی درباره درمان اچ آی وی بیان کرد: این نوع بیماری واکسن ندارد و ممکن است به طور قطعی درمان نشود. درمان تنها فقط به زندگی با روش صحیح و درست بستگی دارد و می تواند به افراد کمک کند .مهم تربن راهکار های پیشگیری ارتباط جنسی حفاظت شده و در صورت ابتلا به مواد مخدر استفاده از سرنگ شخصی و تاتو با روش درست و رعایت اصول بهداشتی است .

بیماران مبتلا به ایدز چند سال عمر می کنند؟

نیک بین توضیح داد: درمان پس از تشخیص درمان عفونت ‌های ایجاد شده و مصرف دارو های ضد اچ آی وی است که در حال حاضر با درمان‌های موجود تقریبا عمر بیماران مبتلا مانند افراد سالم خواهد بود البته اگر افراد مبتلا پیگیر بیماری و درمان خود باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها