پیام‌های بیانات رهبر انقلاب درباره حرمت قطعی و شرعی ساخت سلاح هسته‌ای

می توانستیم، اما نساختیم

مصطفی انتظاری هروی / روزنامه نگار

می توانستیم، اما نساختیم

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب امروز در جمع برخی از فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان و چهره های علمی کشور درباره موضوع ساخت و استفاده از سلاح هسته ای نکات پیدا و پنهان مهمی داشت.
رهبر انقلاب در این بیانات ضمن تاکید بر ضرورت شتاب علمی کشور و از بین بردن همه موانع در این مسیر، فرمودند: «ما با وجود اینکه می‌توانستیم در این راه (ساخت بمب اتم) قدم برداریم، براساس حکم اسلام عزیز کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی اعلام کردیم.»
در رابطه با این جمله، چند نکته مهم وجود دارد:
1- رهبر انقلاب این بیانات را در جمع برخی از فعالان علمی کشور بیان کردند. بنابراین موضوع دانش هسته ای و توانایی در ساخت سلاح را به حوزه علمی مرتبط دانستند که این خود نشان می دهد در نگاه راهبردی رهبر انقلاب، عرصه علم از توان دفاعی کشور جدا نیست و حضرت آیت الله خامنه ای ترجیح می دهند به جای آنکه در جمع فرماندهان نظامی و یا دیپلماتها به بیان نکاتی درباره سلاح هسته ای بپردازند، این نکات را در جمع نخبگان علمی بیان کنند.
2- رهبر انقلاب در این بیانات برای چندمین بار از حرام قطعی شرعی ساخت سلاح هسته ای سخن گفتند ولی نکته حائز اهمیت اینجاست که فرمودند «می توانستیم» این سلاح را بسازیم. بنابراین در نگاه رهبری، عدم ساخت سلاح، از سر ناتوانی نبود، بلکه به دلیل حرمت شرعی بوده است.
3- رهبر انقلاب در بیانات امروزشان نشان دادند که برخلاف همه فشارهای خارجی که دونالد ترامپ رهبری ان علیه مردم ایران را برعهده گرفته است، توقف فعالیت ایران در رابطه با ساخت سلاح هسته ای را نه به دلیل ناتوانی داخلی یا معذوریت خارجی، بلکه تنها به آن خاطر می دانند که ایران از نظر گفتمان سیاسی، از روش های غیرانسانی برای بازدارندگی نظامی استفاده نمی کند.
4- فتوای رهبر معظم انقلاب در حرمت تولید سلاح هسته ای و نرفتن در راهی که اسرائیل، پاکستان، هند و بسیاری دیگر از کشورها در نزدیکی ایران رفته اند، یک فراز مهم در فقه شیعه است. برخلاف تصویری که گاهی چهره های معارض نشان می دهند، در جمهوری اسلامی، برای حفظ دولت اسلامی به هر روشی نمی توان متوسل شد. خطوط قرمز ایران روشن است و برای حفظ کشور مجاز به ساخت سلاح های ضدبشری نیستیم.
تاکید دوباره رهبر انقلاب درباره اینکه می توانستیم سلاح هسته ای داشته باشیم اما به دلیل حرمت شرعی نخواستیم، پیامی است به همه کشورهای اسلامی که ایران از چنان سطحی از رعایت اخلاق اسلامی بهره مند است که مانند برخی دیگر از کشورها، دست به ساخت سلاح شیمیایی و هسته ای نزده و بنابراین همه تبلیغات منفی علیه ایران برای فروش سلاح بیشتر به دولت هایی است که از قدرت ایران می ترسند و آن را برای بقای خود خطر می دانند.

منبع: خبر فوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها