هشدار بارزانی به ترامپ عزیز!/اعلام سه روز بسیج عمومی برای کردهای جهان /آماده باش نظامی عراق

تازه ترین تحولات حمله نظامی ترکیه به کردهای سوری حاکی از آن است که ارتش این کشور وارد خاک سوریه شده است.

هشدار بارزانی به ترامپ عزیز!/اعلام سه روز بسیج عمومی برای کردهای جهان /آماده باش نظامی عراق

در تازه ترین تحولات میدانی حمله نظامی ترکیه به سوریه اخباری ضد و نقیض منتشر شده است مبنی بر در همین حال کردهای سوری نیز 3 روز بسیج عمومی اعلام کرده اند.

در همین حال گزارش داد: مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس پیشین اقلیم کردستان امروز (چهارشنبه) با انتشار توییتی خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره وضعیت فعلی کردها در شمال سوریه و بالا گرفتن تنش‌ها در شمال شرق سوریه تاکید کرد: خون کردها ارزشمندتر و گرانبهاتر از پول و اسلحه است.

بارزانی توییت کرد: ترامپ عزیز لطفا به این نکته توجه داشته باش که مردم کردستان همواره برای تحقق حقوق عادلانه خود تلاش می‌کنند.

رئیس حزب دموکرات کردستان در ادامه نوشت، نیروهای پیشمرگ، داعش را شکست دادند و حضور موثری در ائتلاف ضد داعش داشتند.

همچنین اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای به ترکیه نسبت به پیامدهای عملیات احتمالی‌اش در شمال شرق سوریه هشدار داده و از این کشور خواست برای برطرف کردن این تنش با کردها وارد گفتگو شود.

اربیل با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از منطقه امن در شمال شرق سوریه و گزارش‌ها از عملیات نظامی احتمالی ترکیه در این منطقه به شدت ابراز نگرانی کرد و از ترکیه خواست از هرگونه اقدامی که موجب تضعیف پیشروی‌های به دست آمده در نبرد با داعش شود به ویژه از کنترل خارج شدن بازداشتگاه‌های تروریست‌ها دوری کند.

اقلیم کردستان عراق با تاکید بر اینکه پیامدهای این تنش نظامی از مرزها فراتر می‌رود و شرایطی را برای بازگشت داعش فراهم کرده و باعث آوارگی دسته‌جمعی ساکنان منطقه می‌شود، تاکید کرد: همه طرف‌های درگیری از جمله کردها باید در گفتگویی برای آرام کردن اوضاع شرکت کنند.

همچنین مقامات اربیل تاکید کردند، این بحران باید با راه‌حلی سیاسی و جدی که ضامن حقوق تمامی سوری‌ها از جمله کردهای این کشور باشد، حل و فصل شود.

در پایان این بیانیه نیز آمده است، اقلیم کردستان فداکاری‌های بزرگی در عملیات نابودی داعش انجام داد و در حال حاضر نیز میزبان 1.1 میلیون آواره است که بسیاری از آنها از این درگیری گریخته‌اند. جامعه بین‌المللی مسئول است اجازه ندهد چنین مساله‌ای دوباره تکرار شود. اربیل به صورت مستمر این وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت و از کانال‌های مختلف بر روی آن کار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار بارزانی به ترامپ عزیز!/اعلام سه روز بسیج عمومی برای کردهای جهان /آماده باش نظامی عراق


اعلام ۳ روز بسیج عمومی

در همین حال اداره خودمختاری کردها در شمال و شمال شرق سوریه در سایه تهدیدات ترکیه درباره انجام عملیات نظامی سه روز بسیج عمومی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، اداره خودمختاری کردهای سوریه در شمال و شمال شرق سوریه امروز (چهارشنبه) در راستای اعلام بسیج عمومی سه روزه از تمام شهروندان خود خواسته سلاح به دست بگیرند و به منظور انجام وظایف‌شان در دفاع از خاک خود و نشان دادن مقاومت در برابر نیروهای ترکیه‌ای به مرزهای مشترک با ترکیه گسیل شوند.

در ادامه این بیانیه اداره خودمختاری کردهای سوریه از عین عیسی آمده است: از تمام ملت کرد در مناطق کردنشین و سراسر جهان می‌خواهیم در قبال سرزمین و ملت خود به وظیفه خود عمل کرده و در سراسر جهان و هرجایی که هستند دست به اعتراض و اعتصاب بزنند به خصوص در کشورهایی که مقیم آنجا هستند.

این اداره همچنین از سازمان ملل با تمام نهادهایش،‌ آمریکا، اتحادیه اروپا،‌ روسیه و تمام کشورها و موسسات تصمیم‌گیر و تاثیرگذار در امور سوریه خواست مسؤولیت اخلاقی و وجدانی خود را در قبال هرگونه فاجعه انسانی علیه ملت کرد در شمال و شمال شرق سوریه اجرایی کنند.

این در حالی است که نیروهای ترکیه‌ای و شورشیان سوری مسلح آمادگی خود را برای شروع عملیات نظامی در شمال تکمیل کرده‌اند و منتظر ساعت صفر هستند.

حمله داعش به کردهای سوریه

همچنین در تازه ترین تحولات شمال سوریه نیز نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند، در شرایطی که ترکیه تهدید می‌کند قصد انجام عملیات علیه آنها را دارد گروهک‌های داعش نیز حمله بزرگی علیه آنها صورت دادند.

گزارش داد: نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از حمله گسترده نیروهای داعش به پایگاه‌های امنیتی‌شان در رقه خبر دادند.

مصطفی بالی، مدیر اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دموکراتیک اظهار کرد: در حالی که ترکیه به انجام عملیات نظامی تهدید می‌کند گروهک‌های داعش علیه ما حمله عظیمی صورت دادند.

شرفان درویش، سخنگوی شورای نظامی منبج نیز گفت: بیش از ۵۰ عنصر داعش حمله‌ای را برای تصرف پادگان الباسل در مرکز شهر رقه ترتیب دادند و قصد داشتند مراکز امنیتی و ایست‌های بازرسی ما را تحت کنترل بگیرند.

این نیروها جامعه جهانی را به مقابله با حمله احتمالی ترکیه علیه مواضع‌شان در شمال سوریه فراخواندند.

شبکه‌های مجازی وابسته به داعش از جمله تلگرام نیز تصاویر و اخباری از این حمله منتشر کردند، البته این تصاویر قابل تایید نیستند.

ادامه واکنش ها

وزیر امور خارجه انگلیس با نزدیک شدن اغاز حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه هشدار داد، دولت لندن از هیچ گونه حمله از سوی سربازان ترکیه حمایت نمی‌کند.

به نوشته روزنامه تلگراف، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس گفت، دولت لندن مخالف هرگونه تهاجم نظامی از سوی ترکیه در پی خروج گسترده نیروهای آمریکایی از شمال سوریه است.

وی همچنین گفت: ما با هر گونه اقدام تهاجمی از سوی دوست خوب و متحد ناتو، ترکیه علیه سوریه مخالف هستیم.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر از رابطه واشنگتن با دولت ترکیه پس از انتقاد دو حزبی از تصمیمش درباره خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، حمایت کرد.

منتقدان این هراس را دارند که این تصمیم از سوی آمریکا راه را برای حمله از سوی ترکیه به نیروهای کرد در سوریه که مدت‌هاست با واشنگتن در نبرد با داعش همکاری دارند، باز کند.

ترکیه اما می‌گوید، این نیروها، "تروریست" هستند چون با شبه نظامیان کرد که علیه آنکارا دست به اقدامات می‌زنند، ارتباط دارند.

همچنین فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت، تصمیم رئیس جمهوری برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و هموار کردن راه برای تهاجم ترکیه علیه کردهای سوریه، می‌تواند بر بحران در منطقه بیفزاید و شرکای احتمالی آینده آمریکا را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، ژنرال جوزف ووتل، فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه گفت: برای من تمامی این تصمیم‌ها، ناامید کننده هستند که باعث می‌شوند تا شرکای ما کنار بروند و شاید بر فاجعه بشری در منطقه بیفزاید و ممکن است ما یک مزیت استراتژیکی را که به سختی به دست آوردیم تا با راهی سخت و دشوار به یک راه حل سیاسی برای این منطقه پر از مشکل دست پیدا کنیم، کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: بر این باورم که شراکت مهم است. این همکاری باید بر مبنای اعتماد مشترک باشد. من بر این باورم که تغییر سیاست گذشته ایجاد همکاری در آینده را دشوارتر می‌کند.

الیزابت دنت از موسسه خاورمیانه و جوزف ووتل در سرمقاله ای هشدار دادند که این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدیدی علیه پنج سال تلاش‌های مقابله‌ای با داعش است و به شدت بر اعتبار واشنگتن در نبردهای آینده که نیاز به متحدان قوی دارد، تاثیر می‌گذارد.

ژنرال ووتل همچنین به تلفات ۱۱ هزار نفری نیروهای دموکراتیک سوریه در پی نبرد با داعش اشاره کرد و گفت: آنها شریکی قابل و با ارزش هستند و هر آنچه را که ما از آنها بخواهیم، انجام می‌دهند. آنها هر روز از ما دفاع کردند. فداکاری آنها برای نبرد و شراکت با ما همیشه برای من مشهود بوده است. پیشنهاد منطقه امن "بهترین" راه حل است حتی اگر باعث رضایت کامل همه طرف‌ها نباشد.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی همچنین شراکت آمریکا با نیروهای دموکراتیک سوریه را مدلی برای چگونگی رویارویی با شرایط پیچیده‌ای چون سوریه دانست.

واکنش مرزی عراق

پس از اینکه مقامات ترکیه طی روزهای اخیر اعلام کردند قصد دارند عملیاتی را علیه شبه‌نظامیان کُرد در سوریه انجام دهند، بغداد نیز به مرزهای سوریه، تجهیزات نظامی ارسال کرد.
به گزارش فارس، منابع نظامی عراق از ارسال تجهیزات این کشور به مرزهای سوریه خبر دادند.

این منابع به پایگاه خبری «شفق نیوز» گفتند که «همزمان با نزدیک شدن آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه، تجهیزات نظامی [عراق] به مرزهای عراق و سوریه رسید».

این منابع تأکید کردند که این تجهیزات برای اتفاقات غیرمترقبه‌ای ارسال شده است که احتمال دارد به خاطر عملیات نظامی ترکیه در سوریه رخ دهد.

منابع مذکور اطلاعات بیشتری درباره نوع تجهیزات و مقدار آن ارائه نکردند.

روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی از حملات هوایی و ورود یگان‌های زرهی ارتش ترکیه به خاک سوریه منتشر شد. مسئولان ترکیه‌ای اما اعلام کردند که عملیات نظامی احتمالی این کشور هنوز آغاز نشده است.

ترکیه به بهانه دور کردن شبه‌نظامیان کُرد از شرق رودخانه فرات، قصد دارد این عملیات را آغاز کند؛ عملیاتی که دولت سوریه آن را اقدام آنکارا برای به مهلکه انداختن خود توصیف کرد (جزئیات بیشتر).

در همین ارتباط، «فخرالدین آلتون» مسئول رسانه‌ای دولت ترکیه بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد نیروهای این کشور به همراه عناصر مسلح گروهک «ارتش آزاد سوریه» به زودی عملیات خود را آغاز کرده و وارد خاک سوریه می‌شوند.

وی در ادامه دو راه پیش روی عناصر مسلح ی.پ.گ در شمال سوریه قرار داد: «آنها می‌توانند [آن مناطق را] ترک کنند یا ما مجبور خواهیم شد به مزاحمت آنها برای اقدامات ضد داعش خود، پایان دهیم».

کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و ایالات متحده، بیانیه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه صادر کرد که تحلیلگران آن را به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

اقدامات ترکیه، واکنش دولت منطقه کردستان عراق را نیز به همراه داشت؛ به گونه‌ای که اربیل در بیانیه‌ای، نگرانی عمیق خود را از تصمیم ایالات متحده برای خروج از منطقه امن در شمال شرقی سوریه و گزارش‌های مربوط به عملیات نظامی احتمالی ترکیه ابراز داشت.

در این بیانیه از ترکیه خواسته شده است که به عنوان یک عضو ائتلاف بین‌المللی از هرگونه اقدامی که باعث تضعیف پیشرفت حاصل شده علیه داعش شود خودداری کند به ویژه که احتمال دارد مراکز بازداشت عناصر تروریستی از کنترل خارج شود.

نهاد موسوم به «خودمختاری» کُردها در شمال و شرق سوریه هم امروز چهارشنبه در پی تهدیدهای ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در این مناطق، بسیج عمومی اعلام کرد.

این نهاد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با افزایش روند تهدیدهای ترکیه و تجمع نیروها و عناصر این کشور برای حمله به مناطق مرزی شمال و شرق سوریه، در این مناطق سه روز بسیج عمومی اعلام می‌شود.

پیش از این، بارها مسئولان سوری به کُردهای وابسته به آمریکا گفتند که با دولت سوریه وارد مذاکره شوند و وارد بازی نشوند که هیچ نتیجه‌ای جز شکست در انتظارشان نخواهد بود. این شبه‌نظامیان اما بر ادعاهای خود برای تشکیل خودمختاری تأکید داشتند و در برخی موارد، دمشق را به عملیات نظامی تهدید کردند.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • بینام
    0

    اهای مردم دنیانگذاریداین عثمانیهای خونخوارمردم بیگناه کردراقتل عام کنندمن عضوکوچک ازخانواده بزرک کردهستم واین اقدام نظامی اردوغان خونخواروتروریست را محکوم میکنم

    نظرات شما -
    • ح م ج
      0

      ازاردوغان بیشترازاین نمیشه انتظارداشت

    • سعید سعیدی
      0

      تموم‌جهان میدوند که ترک ها وحشی ، الاغ و خر هستن و بویی از شرافت و انسانیت نبرده اند .. بی ناموس تر از ترک تو دنیا وجود ندارد

  • امیر
    0

    کردها انسانهای پاک و نجیبی هستند ، من بعنوان یک ایرانی خواستار برخورد جدی کشورم با این حرکت غیرانسانی هستم

  • عابد علیزاده
    0

    متاسفم برای این کشور ترکیه که داره بیشرف بازی در میاره خود داعش رو ترکیه به وجود اورد و الان هم باز میخواهد پیشرفت کنن چون در گذشته که داعش بخش اعظمی از عراق و سوریه رو گرفته بود نفت های این کشور ها رو به ترکیه میبرد .اردوغان اصلا براش اهمیت نداره جون ادم ها براش .مرگ بر کشوری که انسانیت را میکشد

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      پیشگویی ها میگه به زودی جنگ وارد ترکیه میشه و ترکیه با خاک یکسان میشه !!!!

  • ایران عزیز
    0

    ترکیه با شردوستی خود سه میلیون آواره سوری را اسکان داده و چند سال نگه میداره.. این کردها همیشه برای ترکیه دردسرساز بودن همچنین برای ایران. جنایت های کردها بر ایران را فراموش کرده اید؟؟.... مرگ بر ترورسیت.... مرگ بر دشمنان ترکیه.... زنده باد ارتش ترکیه... ترکیه یک کشور مسلمان همیشه یار و یاور ایران بوده. حتی در مقابل تحریم های ایران چه قبل فرجام چه بعد فرجام ایران رو تنها نزاشت و همیشه از ایران حمایت کرد... به کوری چشم دشمنان ترکیه... زنده باد ارتش ترکیه..

    نظرات شما -
    • فرشیب کروت
      0

      آخه مرتیکه ترکیه کجا و کدوم آواره رو پناه داده؟ همون هایی که پرورش میده واسه تقویت داعش؟! کردها نبودن الان داعش کل خاورمیانه رو بهم ریخته بود.ببین ترکیه اینقدر بیشرفه که حتی یدونه کشور ازش حمایت نکرده، حتی کل کشورهای اروپایی و عربی و ایران هم مخالفت کرده. کردها بیشترین شهید واسه سرنگونی داعش دادن، این حرف من نیست،حرف جامعه جهانیه. لعنت به عردوقان و حامیاش ترکیه بزرگترین حامی تروریست توی دنیاس

  • علی
    0

    همه ی این بد بختی ها آخرش میرسه به آمریکا این کرد های عزیز چرا به آمریکا و یارانش اعتماد کرده و باج می دهند برای همچین روزی که دستشون بمونه طوی پوست گردو ما باید خودمون منطقه رو آباد کنیم تا وقتی پاچه خاری آمریکارو می کنید و خودمختاری می خواهید و دولت سوریه را تحدید می کنید چه انتظاری دارید برای کمک همه بیاید به کشور خود افتخارکنید به مسلمان بودن افتخارکنید نه به کرد بودن کرد بودن ننگ نیست اما از همه مهمتربودن دروغ است

  • رضا
    0

    شمارش معکوس برای بگل نشستن ترکیه

  • Reza Kurd
    0

    واقعا دولت مردان و رییس جمهور کثیف و بیشرف ترکیه که حامی و بوجود آورنده داعش بودند بویی از انسانیت نبرده و نمیبرند. اینها قلاده پاره کردند و به امید خدا به زباله دان تاریخ میپیوندند. از همه ملتهای آزادی خواه جهان و بویژه ملت بزرگ ایران میخواهیم صدای ملت مظلوم و ستم دیده کورد (کرد ) باشند تا از تجاوزات دولت فاشیست ترکیه جلوگیری شود.با تشکر از ملت شریف ایران

  • ارمانبخشی
    0

    سلام اگه کردها به ایران اعتماد کنند بهترین گزینه است. ولی متاسفانه هرگز درس عبرت نمیگیرند ..ایران کردها را از دست داعش نجات داد ولی بارزانی خاین به ایران خیانت کرد.الان هم در سوریه ایران و دولت سوریه بهشون گفتن به دولت سوریه بپیوندید ولی فکر میکردند امریکا ازشون حمایت میکنه..سرنوشت ادمهای ساده لوح چیزی بیش از این است۰چراکه از تاریخ عبرت نمیگیرند

  • ارتش
    0

    از نظر یک نظامی هر کسی از هر نژادی که بخواد به یکپارچه‌گی کشور تعرض کنه دشمنه درسته ترکیه یه مهاجم خارجیه ولی کرد ها کم اذیتش نکردن هم چنین ارتش قانونی سوریه هم با ترکیه همکاری میکنن هر حزبی با هر فکری که بخواد به یکی بودن یه کشور تعرض کنه کشتنش واجبه حتی اگر مسلمون باشه چه کرد سوریه چه داعش چه سعودی اینا به مرز های یه کشور تجاوز کردن و همشونم پشیمون شدن این بار نوبت کرد های سوریه است باید بفهمن خودسری چه عواقبی داره وقتی با دولت رسمی خودشون لج میکنن محکومن به فنا اگر این همه دم از عدالت وطن و... میزنن نباید به کشورشون خیانت کنن یه ادم وطن پرست هیچ وقت پاره پاره شدن کشورشو نمیتونه تحمل کنه همون اتفاقی که اوایل انقلاب توی کشور افتاد ملت ارتش نیروهای مردمی با چنگ دندون غرب کشورو نگاه داشت شعار اینا هم مثل شعار اون زماناست با همین شعار ها سربازها افسر های ارتش رو میکشتن و میکشن باید شر این گروهک های تندرو کنده شه تا کشور ها رنگ ارامش ببینن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها