ارزش تغذیه‌ای تخم رازیانه برای کاهش وزن

کمتر کسی است که با رازیانه آشنا نباشد، گیاه دارویی پرخاصیت و محبوبی که طی قرن‌های گذشته در آشپزی و طب سنتی طرفداران زیادی داشته و از همه قسمت‌های آن به خصوص پیاز و تخم آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است.

ارزش تغذیه‌ای تخم رازیانه برای کاهش وزن

رازیانه گیاهی با دانه‌های شیرین و گرم و طعم شبیه شیرین بیان و انیسون است که اغلب در ادویه‌های چینی و هندی از آن استفاده می شود.

با توجه به شهرت و کاربردهای فراوان این گیاه امروزه نیز تحقیقات علمی فراوانی درباره خواص رازیانه انجام شده و اثرات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی آن به تأیید رسیده است.

از سوی دیگر برخی منابع معتقدند تخم رازیانه برای کاهش وزن نیز مفید بوده و به لاغری کمک می کند اما آیا این موضوع واقعاً صحت دارد و مصرف تخم رازیانه برای چربی سوزی مفید است یا خیر؟

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد، با ما همراه شوید.

تخم رازیانه و لاغری

به گفته برخی منابع تخم رازیانه با کاهش میل و اشتهای به غذا و جلوگیری از گرسنگی به لاغری کمک می کند.

همچنین گفته شده این دانه‌ها جذب مواد مغذی در بدن را افزایش و میزان ذخیره چربی ها را کاهش می دهند. با این وجود تاکنون مطالعه علمی معتبری
برای حمایت یا تأیید این ادعاها انجام نشده است و تنها مطالعه ای که در سال 2014 روی این موضوع کار کرده نشان داده تخم رازیانه تأثیری در کاهش وزن نمی‌گذارد.

علت کاهش وزن بعد از مصرف تخم رازیانه چیست؟

همان‌طور که گفتیم درباره فایده تخم رازیانه برای کاهش وزن مطالعات خاصی انجام نشده اما این ماده غذایی به عنوان ماده دیورتیک شناخته شده و
مطالعات انجام شده در سال 2014 نشان داده تخم رازیانه به عنوان یک ماده ادرار آور باعث افزایش حجم ادرار شده و مایعات بدن را کاهش می دهد.
بنابراین اگر بعد از خوردن تخم رازیانه یا نوشیدن دمنوش آن احساس می‌کنید وزن تان کاهش پیدا کرده این مسئله نه به دلیل آب شدن چربی های بدن
بلکه احتمالاً به علت کاهش آب بدن از طریق ادرار می‌باشد.

ارزش تغذیه‌ای تخم رازیانه برای کاهش وزن

تخم رازیانه حاوی هیچ ترکیب مغذی جادویی نمی‌باشد که به تنهایی باعث لاغری فرد شود اما این دانه‌ها جزو ادویه‌جات کم کالری و سرشار از مواد
مغذی محسوب می‌شوند که می‌توانید به راحتی به هر گونه رژیم غذایی کم کالری که برای کاهش وزن در پیش گرفته اید اضافه کنید.

لازم به ذکر است 1 قاشق غذاخوری تخم رازیانه حاوی 20 کالری، 1 گرم پروتئین، 3 گرم کربوهیدرات و 2 گرم فیبر است. این ماده غذایی منبع خوب آهن و دارای مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم، روی و بسیاری از ویتامین‌های B نیز می‌باشد.

سایر خواص رازیانه

1. رازیانه سرشار از فیبر است، به همین دلیل برای سلامتی قلب بسیار مفید بوده و به درمان برخی مشکلات قلبی از جمله کلسترول بالا کمک می کند.
پتاسیم، منیزیم و کلسیم موجود در رازیانه نیز به نوبه خود تأثیر خوبی در سلامت قلب داشته و پتاسیم به کاهش فشار خون بالا که از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی است کمک می کند.

2. ترکیبات قدرتمند موجود در رازیانه از بدن در برابر بیماری های مزمن همچون سرطان محافظت می کند. برای مثال آنتول موجود در تخم رازیانه خواص ضد سرطانی دارد و عصاره این گیاه از رشد و نمو سلول های سرطان سینه پیشگیری می
کند.

3. رازیانه با افزایش سطح پرولاکتین خون که هورمون مسئول ترشح شیر می‌باشد به افزایش شیر مادر کمک می کند. با این وجود مطالعات مختلف نتایج ضد و نقیضی داشته و حتی در برخی موارد در نوزادانی که مادر آن ها دمنوش حاوی
رازیانه مصرف کرده مشکلات وزن و تغذیه مشاهده شده است.

4. برخی مطالعات حیوانی نشان داده عصاره رازیانه به کاهش نقص حافظه مرتبط با افزایش سن کمک می کند.

5. طبق نتایج برخی مطالعات عصاره رازیانه علائم یائسگی همچون گر گرفتگی، خارش واژن و اختلالات خواب را کاهش داده و به افزایش عملکرد جنسی در زنان یائسه کمک می کند.

نکات مهم برای استفاده از تخم رازیانه

از دانه رازیانه علاوه بر تهیه دمنوش خوشمزه و پر خاصیت می توانید به عنوان ادویه و طعم دهنده کم کالری در مواد غذایی مختلف استفاده کنید.

رازیانه را آسیاب کرده و آن را نان اضافه کنید یا دانه های کامل رازیانه را برای تنوع بافت و طعم نان به مخمر نان اضافه کنید.

روش دیگر برای استفاده از رازیانه برشته کردن دانه‌های آن است، تخم رازیانه را داخل تابه و در حرارت پایین گرم کنید تا طعم آن قوی تر شود سپس
آن را به دانه های دیگر مانند کینوا یا برنج قهوه ای اضافه کرده و مصرف کنید.

برای بهره مند شدن از مزایای رازیانه می توانید پیاز خام آن را به سالاد اضافه کرده یا تخم رازیانه را به عنوان ادویه به سوپ، شیرینی جات، خورش ها
و غیره اضافه کنید.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها