تجربه حادثه روستای «چنار محمودی» در چین، کامبوج و پاکستان

گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود ۵ درصد جمعیت روستای چنار محمودی به ایدز مبتلا شدند، آماری که چند برابر آمار مبتلایان ایدز در کل ایران و دنیاست.

تجربه حادثه روستای «چنار محمودی» در چین، کامبوج و پاکستان

انتشار خبر شیوع بیماری ایدز در روستای چنار محمودی در استان لردگان در چند روز گذشته حواشی زیادی به وجود آورده است؛ یک بهورز بازداشت شده است، وزارت بهداشت هرگونه اشتباهی که منجر به وقوع این اتفاق شده باشد را رد می‌کند و اما مردم این روستا به دنبال مقصر این حادثه هستند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، تاکنون ۷۰ نفر در روستای چنار محمودی به ویروس HIV مبتلا شده‌اند و احتمال افزایش جزئی این عدد هم وجود دارد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در این رابطه امروز گفته بود: «تا الان کمتر از ۷۰ نفر مبتلا شناسایی شده اند و حداکثر تا فردا کل آمار مبتلایان در این روستا مشخص می شود، پیش‌بینی ما این است حداکثر ۵ درصد جمعیت روستا (یعنی زیر ۹۰ نفر) در این روستا مبتلا باشند. خوب این آمار که نیاز به غائله ندارد.»

در واقع چیزی که وضعیت چنار محمودی را متفاوت کرده درصد زیاد مبتلایان به ایدز در این روستاست، به طور کلی در ایران ۴۲ هزار فرد مبتلا به این ویروس در کشور شناسایی شده اند که حدود ۹ هزار نفرشان فوت و حدود ۱۲ هزار نفر وارد فاز بیماری شده اند و بقیه HIV مثبت هستند؛ این عدد کمتر از ۰.۱ درصد جمعیت کل کشور است.

همچنین براساس آمار سال ۲۰۱۸، تقریبا ۰.۶ تا ۰.۸ جمعیت جهان با این بیماری درگیر هستند.

اما هر از گاهی در برخی از مناطق دنیا، بعد از وقوع برخی اتفاقات به طور ناگهانی آمار مبتلایان به بیماری ایدز افزایش پیدا کرده و فراگیر می‌شود.

وقتی در پاکستان صدها کودک به HIV مبتلا شدند

چند ماه پیش در روستای راتودرو در پاکستان بیش از ۷۱۵ نفر به ویروس HIV مبتلا شدند که ۶۱۵ نفر از آن‌ها کودکان ۲ تا ۱۲ ساله بودند، شرایط در این روستا به شکلی بود که هر مادری بعد از زایمان با استرس منتظر نتیجه تست HIV فرزندش بود. ظفر میرزا، مشاور مخصوص سلامت پاکستان در رابطه با علت وقوع این اتفاق در اسلام‌آباد گفته بود: «استفاده از سرنگ‌های آلوده شاید یکی از علل پخش این ویروس باشد.»

بعد از این هم پزشکی که از یک سرم آلوده چندین بار استفاده می‌کرد متهم پخش ویروس ایدز بین صدها نفر در جنوب پاکستان شناخته شد. پاکستان سیستم سلامتی ضعیفی دارد و آمار پزشکان تقلبی در این کشور به شدت زیاد است، به طوری که تعداد کودکان مبتلا به ایدز در این کشور حدود ۲هزار نفر است.

تجربه حادثه روستای «چنار محمودی» در چین، کامبوج و پاکستان

اسکندر ممون یکی از مسئولان بخش کنترل ایدز در این رابطه به فرانس‌۲۴ گفته بود:‌ «برای صرفه‌جویی مادی این پزشکان از یک سرنگ چند بار استفاده می‌کنند.»

ویروس اچ‌آی‌وی معمولا به شکل ژنتیکی از مادر به کودک منتقل می‌شود.

ژانویه ۲۰۱۵ کامبوج؛ وقتی سالمندان به HIV آلوده شدند

حدود ۴ سال پیش هم چنین اتفاقی در روستای روکا کامبوج رخ داد. در ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۵ سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کامبوج در بیانیه‌ای اعلام کردند که ۲۱۲ نفر در یک روستا به ایدز مبتلا شده‌اند و این‌ها معمولا افرادی بودند که در طول زندگی تزریقات بیشتری داشتند.

به طور میانگین ۰.۴درصد جمعیت کل این کشور به این ویروس مبتلا هستند، اما در روکا این عدد به ۱۲ درصد رسیده بود.

تجربه حادثه روستای «چنار محمودی» در چین، کامبوج و پاکستان

در میان مبتلا شدگان کسانی وجود داشتند که ادعا می‌کردند ده‌ها سال است هیچگونه رابطه جنسی نداشته‌اند و از این اتفاق شوکه شده‌اند. برای مثال راهبی ۸۲ ساله در این رابطه گفته بود: «نمی‌توانستم به این اتفاق باور کنم، من ده‌ها سال است که هیچ رابطه‌ای با یک زن نداشته‌ام.»

نتایج مطالعات سال گذشته موسسه پاستور فرانسه نشان می‌دهد که علت اصلی این موضوع حضور «شبه‌-پزشکان» زیاد در این منطقه و تزریقات آلوده به ویروس HIV بوده است.

اهدای خون و ابتلای ۵۰هزار نفر به ایدز در چین

اما شاید بزرگترین فاجعه تاریخی در این رابطه مربوط به اتفاقی باشد که اواخر قرن ۲۰ در استان هنان چین رخ داد، اهدای غیرقانونی خون در این منطقه باعث شد تا به گفته مقامات رسمی چین در این سال‌ها بین ۳۰ تا ۵۰هزار نفر در این استان به ویروس HIV مبتلا شوند.

تجربه حادثه روستای «چنار محمودی» در چین، کامبوج و پاکستان

در سال ۱۹۹۵ دکتر شوپینگ وان در چین اعلام کرد که از تست HIV از کسانی که خون اهدا می‌کنند گرفته نمی‌شود،یک سال بعد این اتفاق افتاد اما به نظر می‌رسد تا آن موقع کار از کار گذشته بود و هزاران نفر به این ویروس مرگبار مبتلا شده بودند.

بعدها از این افشاگری، این پزشک به علت حملات مختلفی که به کار و زندگی‌اش می‌شد از چین به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد.

منتظر نتیجه بمانیم

خبر شیوع ویروس HIV در روستای چنار محمودی و واکنش مردم منطقه که قطعا به توجه و همراهی نیاز دارند، سبب شده تا مسئولان وزارت بهداشت و حتی سایر بخش‌ها از جمله کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به موضوع با حساسیت و دقت بیشتری ورود کنند. هنوز دلایل این حادثه مشخص نیست و باید منتظر نتایج تحقیقات بمانیم،‌اما مرور اتفاقات مشابه در سایر نقاط دنیا از این جهت قابل توجه است که این گونه حوادث با عوارض سخت و گاهی جبران‌ناپذیر به وقوع پیوسته است و قطعا نیاز به بررسی و توجه زیاد دارد.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها