چرا قیمت خودرو ارزان شد؟/ احتمال رکود بازار تا پایان سال

این روزها بازار خودرو از تب و تاب خود افتاده و قیمت‌ها نیز روند نزولی گرفته اما به رغم زمانی که قیمت ها روزانه بالا می رفت و تقاضا هم در بازار وجود داشت حالا با کاهش قیمت ها، تقاضا نیز روند نزولى در پیش گرفته است.

چرا قیمت خودرو ارزان شد؟/ احتمال رکود بازار تا پایان سال

البته تجربه این فراز و فرود‌ها در بازارهای مختلف ثابت کرده که تقاضا‌ اغلب در زمان اوج قیمت‌ها بالاست و زمانی که قیمت فروکش می‌کند خبری از تقاضا هم نیست.

بازار خودرو از اواخر سال 96 تا اواسط تابستان امسال روزهای نابسامانی را پشت سرگذاشت؛ اعمال ممنوعیت‌ واردات خودرو در دی ماه 96 و قطع کامل واردات در تیر ماه97، آغاز تحریم‌های آمریکا که مشخصا صنعت خودروی کشور را هدف گرفت و خروج دو شریک فرانسوی ایران خودرو و سایپا، شروع جهش‌ها و نوسانات ارزی و دپوی خودروهای وارداتی در گمرک و ترخیص به شرط پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز 4200تومان و نیمایی را می‌توان از عمده دلایل تاثیرگذار بر آشفتگی بازار خودرو نام برد.

البته تغییر مرجع قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت و قیمت‌گذاری دستوری، پیش‌فروش‌های فوری بدون پشتوانه و در نهایت افتادن بازار به دست دلالان و سودجویان و اعلام قیمت‌های نجومی در سایت‌های اینترنتی از دیگر مواردی بود که باعث التهاب بازار خودرو شد.

حالا با وجود آرامش نسبی بازار خودرو و روند نزولی قیمت‌ها، تقاضا همچنان کاهشی است؛ این کاهش تقاضا چند دلیل عمده دارد، دلیل اول بالا بودن قیمت‌ها نسبت به ابتدای اوج‌گیری و قبل از اعمال تحریم‌های آمریکاست یعنی اگرچه بهای خودرو در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته ولی همچنان با قیمت های یکسال و نیم گذشته فاصله معناداری دارد این در حالی است که با در نظر گرفتن فاکتورهیا مختلف نمی توان انتظار داشت که قیمت تا آن سطح کاهش یابد.

دومین عاملی که در افت تقاضا نقش داشته، انتظار مردم برای کاهش بیشتر قیمت‌هاست، روندی که بازار در پیش گرفته موجب شده که مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها باشند و همچنان دست نگه دارند؛ عامل سوم ریزش تقاضا، کم شدن توان خرید مردم است از آنجا که درآمد‌‌ها همگام با قیمت‌ها رشد نکرده بسیاری از کالا‌ها از جمله خودرو از سبد معیشتی خانوار نیز حذف شده است.

در این راستا گزارش‌ میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین از نمایشگاه‌داران خودرو نیز حاکی از آن است که دلایل دیگری از جمله ماه محرم و صفر و اتمام فصل تابستان نیز در بی‌رمقی بازار تاثیر داشته؛ به گفته فعالان این بازار تجربه ثابت کرده خریداران در ماه‌های محرم و صفر و نیز پاییز و اوایل زمستان تمایل کمتری برای خرید دارند.

در این زمینه سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: مدتی است که تقاضاهای سوداگرانه و خرید‌های دلال‌گونه کاهش پیدا کرده و همین عامل باعث نزولی شدن قیمت‌ خودرو در بازار شده است؛ همچنین در ماه محرم و صفر بازار خودرو هم مانند بسیاری از بازارها مانند طلا و سکه دچار رکود موقت می‌شود.

به گفته وی، با تکمیل خودروهای ناقص و ورود‌ آن‌ها به بازار و نیز کاهش قیمت ارز انتظار داریم روند نزولی قیمت خودرو ادامه‌دار باشد.

خرید خودرو توجیهی برای مردم ندارد
همچنین در این زمینه فربد زاوه ، کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو اظهار کرد: ما کارشناسان از قبل هشدار رکود تورمی را داده بودیم یعنی انتظار داشتیم که بعد از یک دوره اوج‌گیری بی‌منطق قیمت‌ها، شاهد خواب بازار و زمستان سنگین باشیم.

این کارشناس خودرو‌ با بیان اینکه سوء مدیریت بازار و عدم توانایی خرید مردم باعث بروز شرایط فعلی شده، گفت: قیمت‌های فعلی خودرو مطلقا با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد و به همین خاطر بازار خودرو به رکودی عمیق فرورفته که این وضعیت به زعم ما طولانی هم خواهد بود.

به گفته زاوه،در حال حاضر قیمت بسیاری از محصولات در بازار نسبت به کارخانه هم ارزان‌تر است، کسی که خریدار خودرو بوده خریده و در حال حاضر خریدار چندانی در بازار نیست و حتی الان توجیهی برای خرید نیز وجود ندارد یعنی اگر کسی قصد تعویض خودرو نیز داشته باشد به دلیل نبود تنوع باید مجددا با پرداخت حتی مبلغی بیشتر خودروی خودش را بخرد.

بر اساس این گزارش، حالا که شرایط جوى بازار خودرو روبه بهبود است و با خروج تقاضاهاى سوداگرانه قیمت ها نیز به سمت واقعى شدن حرکت کرده، لازم است دولت با اقداماتى همچون تزریق نقدینگى و خصوصى سازى شرکت هاى خودروسازى، جلوى آشفتگى مجدد و یا طبق پیش بینى ها رکود بازار را بگیرد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • arman
    0

    کی گفته مردم پراید رو ۵۰ تومن خریدن؟ این دلال ها و اخلال گران بازار خودرو بودن که سریع این خودروهای آشغال و گرون رو طبق برنامه و با همدستی مدیران فاسد خودروساز روی هوا میزدن تا نشون بدن با وجود این قیمت خرییییدار داره . واقعا چه کلاه گشادی سر ملت ایران رفت

  • ارزش
    0

    مردم مسلمان بایستی چیزی را بخرند که ارزش داشته باشه.. چرا بایستی خودروی که ۲۰ میلیون‌ ارزش داره به ۴۰ میلیون خرید..؟ چرا خودرو ساخت کره جنوبی که ارزش آن ۱۵۰ میلیون هست را به ما می فروشند ۴۰۰ میلیون‌‌ .

  • بینام
    0

    کجاخودروارزان شده پرایدصفرکه بیست میلیون هم نمی ارزدشدپنجاه میلیون ودویست سیصدهزارتومان ارزان شدو مردم بگویندکه بله ارزان شده نمیدانم اینهامردم راچی فرض کردن

  • شهروند
    0

    ای کاش ریس قوه قضاییه دستور اعدام همه واسط گران و مدیران صنعت خودرو رو صادر می‌کرد ...روحت شاد خلخالی کجایی اینها رو اعدام کنید ...اینها هر بلایی که لازم بود سر مردم بدبخت درآورند کجایی که همشون رو یکجا اعدام کنید تا آرامش به جامعه بر گردد.

  • آریو
    0

    انقد خاهشن با تیتر بزرگ نگید قیمت اومد پایین کدوم پایین دقیقا مدنظرتونه پرایده 20 تومن شده 50 تومن الان روی 40 تومنه حدودا/کجاش پایینه چرا الکی دارید افکار عمومی رو گول میزنیدو میخاد وضعیت رو گل وبلبل جلوه بدید وضعیت کنونی بازارم از ثبات و کاهش قیمت نیس دقیقا مث 4 سال اول روحانی ک بوسیله کم کردن نقدینگی و ایجاد رکود مانع از رشد قیمتها شد ادمین جان خاهشا سانسور نکن

  • ف.ص
    0

    صدها ملیون رفت بالا چیزی نگفتین ،دوزار دوزار میاد پایین هی تو بوغ و کرنا میکنین!!!! هروقت شد قیمت خرداد ۹۷ بگین اومده پایین .آی ایکس ۵۵رو فروختم ۱۶۰ تومن الان میگن ۶۰۰ یا ۷۰۰ ملیون!!!!!مملکت نیست که ....

  • هادی
    0

    برا 4 میلیونی که کم شده میگی ارزون شده.... اون موقع 30 میلیون به بالا گزاشتین رو قیمتش رو چی باید بگیم ... همتون سر وته یک کرباسین... خون مردم رو میکنید تو شیشه و بعدش میخورین... شما رو چه به صنعت خودرو سازی وقتی عرضه ندارین خودروی ارزون تولید کنین تا مردم استفاده کنن... هرچی پول درمیارید حریص تر میشید انسان حریص مریضه؛والسلام

  • ملت
    0

    ملت غصه نخورید گرون میشه همه میخریدبا این ترفندها میخوان خودشون ملت رو به گرون خریدن عادت بدن پول یه لکسوس بده پراید سوارشو کجا اینطوره هیچ جایی نیست جز ایران فلک زده و ملتی که رای میدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها