پایان شناسایی ۳ دهک ثروتمند با ۸ معیار و اطلاعات ۷ دستگاه / آغاز حذف یارانه نقدی پس از اعلام سخنگوی دولت

سخنگوی ستاد حذف یارانه از پایان فرایند شناسایی ۳ دهک بالای درآمدی با کمک اطلاعاتی ۷ دستگاه و بر اساس ۸ معیار خبر داد و گفت: با اعلام سخنگوی دولت، فرایند حذف انجام خواهد شد.

پایان شناسایی ۳ دهک ثروتمند با ۸ معیار و اطلاعات ۷ دستگاه / آغاز حذف یارانه نقدی پس از اعلام سخنگوی دولت

حسین میرزایی سخنگوی ستاد حذف یارانه در تشریح فلسفه شکل گیری ستاد تبصره 14 قانون بودجه یا ستاد حذف یارانه گفت: در تعریف قانون هدفمندی یارانه‌ها؛ یارانه برای جبران قدرت خرید خانوارهای آسیب پذیر تعریف شده بود، در آن برهه چون ابزار شناسایی، دهک بندی و خوشه بندی وجود نداشت تصمیم به پرداخت همگانی گرفته شد؛ اما تنها افرادی باید مشمول دریافت یارانه باشند که این یارانه در زندگی آنها تغییر ایجاد کند . عملا پرداخت یارانه نقدی برای ترمیم قدرت خرید به فردی که توان مالی بالایی دارد و همین الان از یارانه‌های مختلفی در حوزه سوخت، حمل و نقل و تولید و غیره استفاده می‌کند، بی معنی است.

سخنگوی ستاد حذف یارانه افزود، اما به هر دلیلی این فرایند در سنوات اخیر متوقف شده بود، بر اساس تحلیلهای ما در ستاد تبصره 14 از سال 92 تاکنون نبود داده‌های مناسب و عدم شناسایی دهک های پردرآمد در کنار حساسیتهای اجتماعی مانع از ادامه فرآیند حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد شده بود.

به گفته میرزایی، در حال حاضر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در وزارت رفاه ایجاد شده و این داده‌ها بعد از تقاطع گیری در آزمون وسع قابل پیاده سازی است. از طرف دیگر با توجه به مصوبه مجلس در تبصره 14 قانون بودجه، دولت مصِر شده است این قانون را اجرایی کند، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سال جاری فرایند حذف سه دهک پردرآمد انجام شود.

وی درباره دستگاههایی که این اطلاعات را در اختیار ستاد قرار داده‌اند، گفت: ابتدا به دنبال ایجاد شناسنامه اجتماعی- اقتصادی افراد بودیم، در این شناسنامه وضعیت رفاهی افراد مبتنی بر دارایی، درآمد و هزینه مشخص می‌شد. بر این اساس شاخصه‌هایی مثل تملک مسکن، خودرو، وضعیت تجاری فرد، بیمه تامین اجتماعی، اطلاعات دریافت حقوق، صنفی که فرد در آن مشغول به کار است و محل زندگی در دستور کار قرار گرفته است. این اطلاعات از سازمانهایی مثل وزارت کار، سازمان اداری استخدامی، بانک اطلاعات خودرو ناجا، اطلاعات سفرهای خارجی نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان ثبت املاک و اسناد، اطلاعات اصناف از وزارت صمت و در نهایت اطلاعات تراکنشها و حسابهای بانکی از بانک مرکزی دریافت شده است.

میرزایی گفت: برای دریافت تسهیلات از نظام بانکی از مجموعه اقدامات بانکی انجام شده مثل پرداخت بدهی یک رتبه اعتباری تشکیل می‌شود، مانند همین مثال در فرآیند حذف یارانه نقدی نیز برای هر کدام از بانکهای اطلاعاتی یک ضریب در آزمون وسع لحاظ شد. به عنوان مثال 16 هزار خانوار حذف شده مالک بیش از 500 میلیون تومان خودرو بودند که مشخصا یارانه این افراد قطع شده است.

این مقام مسئول گفت: هر فردی برای اعتراض دفاتر مشخص شده مراجعه کرد بر اساس معدل گردش حساب تراکنشهای، بانکی سود بانکی، میزان واریز و مانده حساب به عنوان معیارهای بررسی در نظر گرفته می‌شود نکته قابل توجه اینکه در این بین تنها تراکنشهای خرید معیار حذف یارانه نقدی افراد بوده است.

سخنگوی ستاد حذف یارانه گفت: در 4 ماه ابتدایی سال 98 مبلغ هزینه کرد خانوارها به عنوان معیار مهم حذف یارانه نقدی در نظر گرفته شده است بر این اساس اگر متوسط هزینه کرد خانوار یک نفره 4 میلیون تومان، خانوار دو نفره پنج میلیون تومان، خانواده سه نفره شش و نیم میلیون تومان، خانواده 5 نفره 8 میلیون تومان و خانواده شش نفره به بالا به ازای هر نفر اضافی 500 هزار تومان باشد خانوار در فهرست حذف یارانه نقدی قرار خواهد گرفت اما اگر میزان هزینه کرد از این ارقام پایین‌تر باشد یارانه آنها مجدداً برقرار خواهد شد.

به گفته میرزایی، در حال حاضر فرایند شناسایی سه دهک بالای درآمدی که در فهرست حذف یارانه نقدی قرار گرفته‌اند به اتمام رسیده است. اما ما قصد داریم فرآیند حذف یارانه نقدی مرحله به مرحله انجام شود یا حداقل خطا و حداکثر دقت در فرایند حذف پردرآمدها لحاظ شود تا فرایند رسیدگی به اعتراضات نیز با سرعت مناسب صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در چه زمانی فرایند حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی تکمیل خواهد شد؟ گفت: با توجه به اینکه فرآیند حذف یارانه نقدی یک تصمیم ملی است و تعداد قابل توجهی از افراد در این فرآیند از صف دریافت یارانه نقدی خارج خواهند شد، بعد از اعلام سخنگوی دولت سه دهک یارانه بگیر حذف می شوند اما همانطور که اشاره شد فرآیند شناسایی این سه دهک تکمیل شده و این اطلاعات در اختیار صدای تبصره 14 قانون بودجه قرار دارد.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • صادق علیزاده
    0

    از سال 1393 یارانه خیلی ها مثل من رو که یه معامله توی دفترخانه انجام داده بودند رو قطع کردن وصداش رو هم در نیاوردن ولی تا الان من رو جزو یارانه بگیرها محسوب کردن حتما از این تشکیلات پرداخت یارانه باید حسابرسی انجام بشه این حق مردمه که بدونند

    نظرات شما -
    • مسئول پاسخگو
      0

      چه حقی؟چه کشکی؟چه پشمی؟کی گفته حق مردمه بدونند.مردم غلط زیادی کردند.

  • سرباز گمنام
    0

    یارانه برای خانواده های ضعیف بود ولی این دلیل نمیشود که ۱۱ قسمت از ۱۲ قسمت یارانه مردم قرار بود صرف صنایع مادر و اشتغال شود،دود هوا شود؟ دولت قبل و کنونی از هزینه کرد خود چرا گزارشی ارائه نمیکند؟ عوائد حاصل از حذف یارانه کجا هزینه شد؟ حداقل یک گزارش از نوع گزارشهای که معروف به چگونه به آمار دروغ بگوییم ارائه فرمایید.

  • ایرج محمدی
    0

    سلام.بنده یه کارمندم با دو فرزند یکی دانشجو و دیگری دبیرستانی.کل واریزی حقوقم ۳تومن است. حالا الان دارم یه وام ۳۰میلیونی جعاله میگیرم اگر قراره حساب افراد چک بشه باید به این نکته دقت کنند که پول توی حساب افراد ممکنه قرض یا وام یا....باشه.واین پول را درآمد ماهانه افراد حساب نککند و فقط واریزی حقوق ماهانه افراد ازسوی دولت ملاک عمل باشه نه وام .قرض و یا... لطفا به مسولین ذیربط اطلاع بدهید که دچار اشتباه محاسباتی نشوند و خانواده های ذیحق را دچار چالش کنند.ممنونم

  • نشناس
    0

    سلام اگر درخانواده ای برادر مجرد ثروتمند باشه و برادر مجرد فقیر ان وقت تکلیف برادر فقیربیکار چیست؟

  • منوچهر ایوبی
    0

    با سلام .من کارمند شبکه بهداشت هستم مسئول خرید یا همون تدارکات اداره میباشم دارای دو فرزند زیر سه و نیم سال میباشم و از طریق حساب تنخواه بعضی خریدها را انجام میدهم متاسفانه اون حساب تنخواه را ملاک خریدهای خانوار و قدرت خرید خانوار قرار داده اند و یارانه ام را قطع کردن لطفا مسئولین عزیز به این امر که تو همه ی ادارات همچین سمت و مسئولیت هست دقت فرمایند

  • مسعود
    0

    16 هزار خانوار حذف شده مالک بیش از 500 میلیون تومان خودرو بودند که مشخصا یارانه این افراد قطع شده است." این میشه هرخانوار31250تومان برای این یارانه روحذف کردید؟من قبل ازاین گرونی ها ماشینم روفروختم با پس اندازوکلی دنگ وفنگ یه ماشین خریدم47میلیون الان اون ماشین شده 140میلیون به علت عدم مدیریت شما.یارانه من با سه سرعائله برای چی بایدحذف بشه.یعنی خانواده من بعداز30سال جون کندن تواین مملکت چون هزینه کردن یه ماشین یکم ایمن ترسوارشدن حقشون بایدپایمال بشه. هیچ وقت جلوی افرادزبون وحقیری مثل مسئولین این مملکت سرکج نخواهم کردنوکیسه های بدبخت تازه به دوران رسیده.

  • محمدرضا .ب
    0

    سلام.برای حذف یارانه ،باید همه موارد رو بررسی کنن.نه اینکه فقط یه مورد رو درنظر بگیرن و طبق اون رای به ثروتمند بودن شخص بدن. یه شخصی مثل بنده اصلا هیچ ملک و خانه ای ندارم و اجاره نشین هستم و مطمئنا درآمدم درحد زندگی خیلی متوسطه،سال ۹۴ ماشین ثبت نام کردم و بعد ۸ ماه سال ۹۵ تحویل گرفتم اونموقع ۸۲ تومن خریدم ،حالا ارزشش بالای ۲۰۰ شده و جز همین ماشین و یه مقدار پس انداز که اونم از گرفتن وام بوده و همه رو میخام صرف خرید یا ساخت یه خونه کوچک بکنم، هیچی دارایی منقول و غیرمنقولی ندارم.الان سرپرست یه خانواده ۴ نفره هستم و یارانه ام قطع شده...آقا لطفا حق خوری نشه و اونیکه درآمد میلیاردی داره با کسی که کل داراییش به اندازه یه خونه ۱۰۰ متری هم نمیرسه یه جور درنظر نگیرن.

  • قشر ضعیف
    0

    خوب با این شرایط پول حاصل از حذف یارانه دهک های ثروتمند قرار است کجا بره،مگر بنا نبود یارانه ثروتمند ها حذف بشه و به اقشار ضعیف اضافه بشه،چرا هنوزم همون مبلغ ناچیز ناچیز ناچیز پرداخت میشه و افزایش نیافته،آیا من شهروند نباید شک بکنم به دولتی که می گفت در حساب مردم نباید سرک کشید و خط قرمز ماست حالا اینطور مو رو از ماست می کشن که پول حاصل از حذف یارانه جهت جبران کسری بودجه هزینه گردد آیا نباید شک کنم به این یه بام و دو هوای دولت تدبیر!!!!!

  • سعید
    0

    من کارمندم با دریافتی سه و نیم میلیون فقط 8 ماه یارانه دریافت کردم البته اعتراضی به قطع یارانه ام نداشتم و پیگیری نکردم اما در همکاری ، بستگان، و همسایگی ما دهها نفر را سراغ دارن که درامدهای چندین برابری دارند و یارانه دریافت می کنند و اینکه مسئولان با صراحت خود را عاجز از شناسایی افراد متمول میدانند نقص از بی کفایتی انها دارد، تا کی باید شاهد مثل معروف استخوان جلو ... انداختن و علف جلو ... باشیم،قبول مسئولیت نکنید و بس

  • کوروش
    0

    امسال رو هم جیب مردم رو زدین و گذروندین سالهای بعدی چیکار میکنید گشنه های کثیف بدبخت معلوم نیست شما از طایفه مغولید چی هستید که چهل ساله خون مردم رو مکیدید خاک بر سرتون مزدورهای کثافت . لعنت بر پدرو مادرت خبر فوری اگه اینو نمایش ندی

  • محمد احمدزاده ده بزرگی
    0

    خیلی نامردی بود یارانه من قعط کردید اگر من مالی دارم حق با شما هست

  • ناشناس
    0

    سلام چراهمه چی گرون شده ولی یارانه زیاد نمیشه قراربودیارانه ثروتمندانوحذف کنید به یارانه اقشارضعیف اضافه کنید پس چرا این کارونمیکنیدپول ایناپس به جیب کی میره یارانه حق مردمه پس سهمیه نفت ماتوجیب کیه نمیدونیدماشام شب نداریم گشنه می خوابیم گشنه می ریم کلاس خدایی خودتون فکرکنیدکسی گشنه باشه چیزی یاد میگیره یکمی به فکرمادانشجویای مملکت باشین به مارسیدگی کنید همه چیزپولیه برامااینده کاری بسازین این همه سختی می کشیم آخرش بیکاریم

  • هادی
    0

    من ماهی 800 هزارتومن درامدم هست...ماهی 600 هزارتومن کرایه خونه میدم ... نکنه به سرتون بزنه یارانه من رو حذف کنید

  • سپهری
    0

    رایانه گذشته برروی کالاهای اساسی بودوهمه مردم هم استفاده میکردندوقرارشدبصورت نقدی به مردم داده بشه تاخودشان برنامه ریزی کنندوهیچ ربطی هم به درآمدکسی نداشت ،یارانه دراصل حق مردم ازبابت حق السهمشان ازپول نفت مملکت هست ،عیبی نداره فعلا هراسبی که دارید بتازانیدتاببینیم به کجاقراره برسه

  • وحید اسدی
    0

    من خودم معلول هستم .فقط خواستم بگم این همه ظلم رو زمین نمیمونه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها