ترامپ رسوایی اوکراین را به گردن وزیر انرژی انداخت: با اصرار ریک پری به رئیس‌جمهور اوکراین زنگ زدم

«دونالد ترامپ» به جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفته که تماس تلفنی وی با رئیس جمهوری اوکراین به اصرار «ریک پِری» وزیر انرژی آمریکا صورت گرفته است.

ترامپ رسوایی اوکراین را به گردن وزیر انرژی انداخت: با اصرار ریک پری به رئیس‌جمهور اوکراین زنگ زدم

تارنمای آمریکایی آکسیوس امروز (یکشنبه) به نقل از سه نفر از منابع آگاه از تماس تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زیلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، ضمن اعلام این خبر افزود: ترامپ مدعی است حتی تمایلی نداشته که چنین تماسی را برقرار کند.

رئیس جمهور آمریکا این مطلب را روز جمعه در نشستی با اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرده است.

به گفته دو نفر از منابع مذکور، ترامپ بلافاصله همان چیزی را گفت که علنا مطرح کرده است؛ اینکه تماس تلفنی وی با زیلنسکی «بدون نقص» بوده و او مرتکب خطا و اشتباهی نشده است.

اما بعد پای ریک پری وزیر انرژی را وسط کشید و گفت «تعداد زیادی از افراد از این تماس تلفنی با خبر نبودند. اما من این تماس را برقرار کردم با وجودی اینکه نمی خواستم این کار را بکنم. تنها دلیلی که این تماس را برقرار کردم این بودکه «ریک» از من خواست.

یکی از منابع با یادآوری اظهارات رئیس جمهوری آمریکا گفت: موضوع طرح گاز طبیعی مایع (ال ان جی - LNG) در میان بوده است.

دو نفر دیگر از منابع آگاه آنچه را که این مقام آگاه از اظهارات ترامپ به یاد آورده بود، تایید کرده اند.

چرا اظهارات ترامپ درباره نقش وزیر انرژی در این تماس تلفنی مهم است؟

اظهارات ترامپ نشان می دهد که وی ممکن است به دنبال فاصله گرفتن از مسوولیت این تماس رسواکننده یا به دنبال بهانه ای برای توجیه آن باشد.

مقامات کاخ سفید به درخواست آکسیوس برای اظهارنظر پاسخی نداده اند.

یک منبع آگاه از این مساله گفته که ترامپ در ادامه سخنان خود با اشاره به ریک پری گفت: «اطلاعات بیشتری در این زمینه در چند روز آینده منتشر خواهد شد».

موضوعی که آگاهی از آن اهمیت دارد این است که متن پیام های مبادله شده بین مقامات دولت ترامپ و «آندری یرماک» مشاور ارشد زیلنسکی که به تازگی منتشر شد، نشان می دهد که «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ از حامیان اصلی ترتیب دادن این تماس تلفنی بوده است.

در این پیام ها اشاره به نقش ریک پری در برقراری این تماس جنجال برانگیز نشده است.

زیلنسکی درباره خرید نفت آمریکا و همکاری با آمریکا در بخش انرژی سخن گفته اما در گزارش پنج صفحه ای تماس تلفنی ترامپ و زیلنسکی کاخ سفید، اشاره ای به وزیر انرژی آمریکا و موضوع گاز طبیعی مایع نشده است.

موضوع استعفای وزیر انرژی آمریکا

گفته می شود پری تا پایان سال جاری میلادی استعفا خواهد داد. او اکنون به شکل فزاینده ای درگیر تحقیقات استیضاح ترامپ از سوی دموکرات های کنگره شده است.

پری ماه مه (اردیبهشت) گذشته هدایت هیاتی آمریکایی به اوکراین را برعهده داشت.

وی به جای «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در مراسم آغاز ریاست جمهوری زیلنسکی به اوکراین رفت اما اکنون دموکرات ها او را برای کسب اطلاعاتی درباره این سفر و گفت وگوهایش با مقامات ارشد اوکراینی تحت فشار قرار داده اند.

در درخواست مجلس نمایندگان آمریکا از رودی جولیانی وکیل ترامپ نیز نمایندگان خواستار ارائه مدارکی درباره تماس های پری با مقامات اوکراینی هستند.

وزیر انرژی آمریکا روز جمعه در مصاحبه ای گفت در این مذاکرات نامی از «جو بایدن» نامزد انتخابات و معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و پسرش «هانتر» به میان نیامد.

فشار ترامپ بر رئیس جمهوری اوکراین برای تحقیقات درباره فعالیت غیرقانونی بایدن و پسرش در یک شرکت گاز در اوکراین، محور اصلی جنجال بر سر تماس تلفنی ترامپ با یک رهبر خارجی و متعاقب آن پیگیری تحقیقات استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا است.

روزنامه واشنگتن پست به تازگی گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد شاهدی مبنی بر نقش وزیر انرژی آمریکا در فشار بر مقامات اوکراینی وجود ندارد.

سخنگوی وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با آکسیوس گفت: پری از مذاکره با رئیس جمهوری اوکراین برای گفت وگو درباره مسائل مربوط به امنیت انرژی و توسعه اقتصادی حمایت و رئیس جمهور آمریکا را تشویق به این کار کرده است.

«شایلین هاینز» افزود: وزیر انرژی مطمئنا بر این باور است که به شدت نیاز هست که امنیت انرژی باید در منطقه تقویت شود و به همین دلیل قصد دارد با عزیمت به لیتوانی با حدود ۲۴ مقام انرژی اروپایی از جمله اوکراین درباره این مسائل مذاکره کند.

کاخ سفید، دیدار روز جمعه ترامپ با مقامات جمهوریخواه از جمله «مک کارتی» رهبر اقلیت، «استیو اسکالیس» نماینده جمهوری خواه، «لیز چنی» رئیس کنفرانس جمهوریخواهان و رهبران جمهوریخواه در کمیته های مهم مجلس نمایندگان را تایید و اعلام کرده که در این جلسه درباره مسائل اقتصادی و تحقیقات استیضاح دموکرات ها گفت وگو شده است.

در این گزارش کاخ سفید اشاره به موضوع ریک پری نشده است.

پِری ۶۹ ساله در سال ۲۰۱۷ به دولت ترامپ پیوست و پیش از آن فرماندار ایالت تگزاس بود.

وی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در انتخابات داخلی حزب جمهوریخواه برای ریاست جمهوری شرکت کرد اما موفقیتی کسب نکرد و کنار کشید.
خبر برنامه‌ریزی وزیر انرژی آمریکا برای استعفا در حالی منتشر شده که احتمال می‌رود وی پس از خروج از دولت با سووال‌های کنگره درباره ارتباط دولت ترامپ با اوکراین مواجه شود.

منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها