ره پیک: «نظارت استصوابی» را قانون بر عهده شورای نگهبان گذاشته است

یک عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این که نظارت استصوابی نظارتی موثر است تاکید کرد: این نظارت، نظارتی است که توسط قانون برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

ره پیک: «نظارت استصوابی» را قانون بر عهده شورای نگهبان گذاشته است

سیامک ره پیک در نشست خبری برگزاری همایش گرامیداشت چهل سالگی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: موضوع اصلی همایش قانون اساسی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن این که نسبت به سایر قوانین اساسی کشورهای مختلف دارای ویژگی‌ها و اختصاصاتی است بلکه اشتراکاتی با آنها نیز دارد. معمولا در قوانین اساسی کشورها موضوعات مهمی مرتبط با اداره کشورها مطرح می‌شود. موضوعاتی مانند آرمان‌ها و ارزش‌های بنیادین کشور، حقوق ملت و شناسایی این حقوق، شکل حکومت، قوای حاکمیتی، نحوه تصمیم گیری‌های کلان کشور، نحوه حل اختلاف در مسائل اساسی یک کشور و موضوعات دیگر.

وی افزود: وجود قانون اساسی در کشور ستون فقرات مدیریت کشور است. اکنون سنجه هر قانونی که در کشور تصویب می‌شود قانون اساسی است و هیچ قانون و یا مصوبه ای خارج از چارچوب این قانون اساسی مطرح نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این بود که با تدبیر امام قانون اساسی را به سرعت به تصویب رساندیم. ما در سال 58 شاهد تصویب این قانون و در سال 68 شاهد بازنگری در آن بودیم.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: پژوهشکده شورای نگهبان وظایف متعددی دارد. یک بخش مهم از آن فضای پشتیبانی علمی و کارشناسی از شورای نگهبان است .هر مسئله‌ای که در شورای نگهبان برای تصمیم گیری مطرح می‌شود در این پژوهشکده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و پیشنهاداتی در حوزه مورد بحث به شورای نگهبان داده می‌شود. کلیه مصوبات مجلس ابتدا در این پژوهشکده بررسی و سپس به صحن شورای نگهبان می‌رود. علاوه بر این یکی از کارهای این پژوهشکده توجه به توسعه قانون اساسی، مطالعات قانون اساسی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران است. در چهلمین سال تصویب این قانون پیش بینی شد که برای دستاوردهای چهل ساله قانون اساسی و چشم اندازی که برای آن وجود دارد و همچنین توجه به ظرفیت موجود در قانون اساسی که لازم است به سوی آن حرکت کنیم بررسی‌های انجام شود. بخش‌هایی در قانون اساسی به عنوان هدف نهایی مطرح شده که ممکن است ظرفیت رسیدن به آن را فعال نکرده یا کمتر فعال کرده باشیم. افکار عمومی باید نسبت به این موضوع بیشتر توجه کنند. پس از سال‌ها برای اولین بار این همایش برگزار می‌شود که به امید خدا اگر نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد امیدواریم بنای شود برای سال‌های بعد.

دبیر همایش چهل سال قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: تجربه نظام‌های سیاسی کشورهای دیگر این است که هر چه بیشتر به قانون اساسی توجه شود برآیند پیشرفت تسهیل می‌شود. در پژوهشکده در این حوزه تلاش‌های زیادی انجام شده است و همت کرده‌اند که این همایش به خوبی برگزار شود که جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها