هم‌دستی پدر و پسر برای سرقت از حساب بانکی

پدر و پسری که با هم‌دستی یکدیگر حساب شخص دیگری را خالی کرده بودند، دستگیر شدند.

هم‌دستی پدر و پسر برای سرقت از حساب بانکی

اتهامشان فقط سرقت نبود و کارشناس پلیس فتا وقتی عنوان سرقت را در پرونده شان نوشت که در پرانتزی عنوان خیانت را هم قید کرد چرا که این پدر و پسر نه تنها حساب فردی دیگر را خالی کرده بودند، بلکه به سال ها اعتماد او هم چوب حراج زده بودند.

ماجرای این پرونده سرقت همانند انبوهی دیگر از پرونده های برداشت غیرمجاز از حساب بانکی شهروندان در پلیس فتا تشکیل و با حضور شاکی تحقیقات قضایی آن آغاز شد. مال باخته که مانند شاکیان صدها پرونده باز دیگر پلیس فتا، ابتدا نمی دانست چگونه به حسابش نفوذ کرده اند و سرمایه یک عمر تلاشش را به تاراج برده اند پس از گذشت زمان کوتاهی از تحقیقات ابتدایی خیلی زود متوجه اشتباهش شد و دریافت که گام های اشتباهش و اعتماد به افرادی که هیچ شناختی از آن ها نداشته چگونه موجب بروز این مشکل شده است.
با اعلام شکایت این فرد که از اهالی شهرستان درگز بود و به دستور سرهنگ حسین احمدى، فرمانده انتظامى این شهرستان گروهی از کارشناسان پلیس فتا رصدهای خود را در حوزه بانکی به منظور مشخص شدن راز برداشت های غیرمجاز پنجاه وچهار میلیون تومانی آغاز کردند.
استعلام برداشت های بانکی نشان می داد که مقدار زیادی از این وجوه صرف خریدهای اینترنتی شده است و متهم یا متهمان به صورت مستقیم پس از خریدهای مختلف همچون شارژ خط تلفن همراه و کالا وجه آن را از حساب قربانی پرداخت کرده اند.
مقداری از وجوه هم به حساب های مختلفی واریز و طی چندین نوبت جا به جا شده بودند به نحوی که به خیال خام سارقان، پلیس نتواند رد آن ها را در صورت شکایت صاحب حساب پیدا کند.

رسیدن به متهم 40ساله
رصد دقیق کارشناسان پلیس فتا و جست وجو برای سرنخ های به جا مانده در فضای سایبری منتهی به شناسایی یک نفر از متهمان احتمالی این پرونده شد.

این فرد که مردی چهل ساله است به پلیس فتا فراخوانده شد. مظنون چهل ساله که فکر می کرد هیچ مدرکی علیه او نیست و تنها برای چند سؤال و جواب ساده احضار شده است به پلیس فتا مراجعه کرد.

او با این ادعا که نه گوشی آنچنانی دارد و نه از اینترنت سردر می آورد اتهامات وارده به خودش را بی اساس و کذب دانست.

این درحالی بود که استعلام صورت گرفته از منابع بانکی نشان می داد یکی از افرادی که وجوه زیادی پس از چند دست چرخیدن به حسابش واریز شده، همین مرد چهل ساله بوده است.
افسر تحقیق پلیس وقتی از مظنون پرونده درباره منشأ این پول ها سؤال کرد این مرد جوان شروع به داستان سرایی نمود که حتی خودش هم نمی توانست آن ها را بپذیرد و در بازجویی های بعدی همین داستان ها که نتوانست دوباره آن ها را با جزئیات تعریف کند، مانند کلاف سردرگمی به دست و پایش پیچید و رسوایش کرد.
متهم هر چه دست و پا می زد تا خود را از بند قانون رها کند اما بیشتر در مرداب دروغ هایش فرو می رفت سرانجام شواهد انکار ناپذیر موجود همه چیز را درباره این پرونده رو ساخت و دیگر نتوانست بیشتر از آن به داستان سرایی هایش ادامه دهد، بنابراین به جرمش اعتراف کرد.

ورود پسر متهم به پرونده
با اعترافات متهم که اعلام کرد پسر جوانش هم در این سرقت ها او را همراهی کرده است، پسرش نیز دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد. این پدر چهل ساله در اعترافاتش بیان کرد: « چندی پیش سر موضوع بانکداری الکترونیک با پسرم صحبت می کردم، در اثنای گفت و گو پسرم گفت که او اطلاعات حساب و رمزهای ورود کارت بانکی پدر دوستش را حفظ کرده و هر از چندگاهی با یکدیگر اقدام به خرید شارژ یا بازی های رایانه ای می کنند.

وقتی این صحبت ها را از او شنیدم، نقشه سرقت ها به ذهنم رسید و آن را با پسرم مطرح کردم و برای ردگم کنی ابتدا اقدام به خرید اینترنتی کردیم و بعد هم مقداری از وجوه را به حساب های مختلف واریز کردیم و چندین بار این کار را تکرار کردیم، چون فکر می کردیم که با این روش هرگز شناسایی نخواهیم شد.»
با اعترافات صریح متهمان، این پدر و پسر سارق برای تعیین تکلیف نهایى به دادسرا معرفی شدند.اطلاعات هر کارت بانکی صرفا باید در اختیار خود فرد باشد و از واگذاری آن به دیگران و حتی اطرافیان نیز باید خودداری شود. اگر مجبور به واگذاری کارت بانکی به فرزندان یا سایر اعضای خانواده هستید، حتما از کارت های حاشیه ای استفاده کنید و کارت حساب اصلی خود را به دیگران ندهید، این ها را سرهنگ حسینى، فرمانده انتظامی درگز بیان می کند و معتقد است: یکی دیگر از روش های پیشگیری از این گونه سرقت ها، تغییر دوره اى رمزهاى کارت بانکی یا دریافت رمز یک بار مصرف از بانک عامل است.

منبع: رکنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها