اهمیت یادگیری زبان ترکی استانبولی

در این مطلب، علت یادگیری زبان ترکی استانبولی و مزایای آن برای آزمون یوس (YOS) و شیوه آموزش زبان ترکی استانبولی از پایه، توضیح داده خواهدشد..

اهمیت یادگیری زبان ترکی استانبولی

زبان شیرین ترکی استانبولی یکی از زبان‌هایی است که این روزها تعداد زیادی از ایرانیان در حال فراگیری آن هستند. علت یادگیری زبان ترکی استانبولی را می‌توان در دلایل گوناگونی جست و جو کرد. به عنوان مثال زیاد شدن حجم معاملات تجاری بین ایران و ترکیه، افزایش واردات کالاهای اساسی از ترکیه، افزایش چشم گیر حجم توریست های ایرانی به ترکیه و... تنها بخشی از دلایل فراگیر شدن یادگیری زبان ترکی استانبولی است. در ادامه با هم علت یادگیری زبان ترکی استانبولی و مزایای آن برای آزمون یوس (YOS) و شیوه آموزش زبان ترکی استانبولی از پایه صحبت خواهیم کرد.

دلایل رونق چشمگیر زبان ترکی استانبولی

زبان ترکی زیرمجموعه و شاخه های متنوعی در داخل و خارج از ترکیه از جمله ایران دارد که طبق گفته زبان شناسان به 35 دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. اما تعداد زیادی از دانشجویان زبان ترکی، ترکی استانبولی را برای فراگیری و یادگیری انتخاب می کنند که برای این کار دلایل قانع کننده زیادی وجود دارد.

یکی از دلایل رونق زبان ترکی استانبولی تعداد نفراتی است که از آن به عنوان زبان اول یا دوم استفاده می کنند. در دنیا بیش از 83 میلیون نفر از این زبان به عنوان زبان اول یا دوم خود استفاده می کنند که عدد بسیار قابل توجهی است.

منطقه جغرافیایی افرادی که به ترکی استانبولی سخن می گویند تنها به ترکیه محدود نمی شود بلکه در قسمت‌هایی از عراق، یونان، بلغارستان، آلبانی، جمهوری مقدونیه و ... هم از این زبان استفاده می کنند.

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که زبان آذری با زبان ترکی استانبولی تفاوت‌های زیادی دارد و برای یادگیری زبان ترکی استانبولی نمی‌توان از زبان آذری استفاده کرد. یک موضوع خنده‌دار که شاید بتواند موضوع را برای شما روشن‌تر کند این است که بسیاری از مردم جهان ترکی استانبولی را به خاطر فهمیدن زبان سریال‌های ترکی یاد می گیرند!

در ادامه و قبل از پرداختن به آموزش زبان ترکی استانبولی، لازم است کمی بیشتر با کشور ترکیه آشنا شوید.

آشنایی بصورت خلاصه با کشور ترکیه

جمهوری ترکیه کشوری با جمعیتی حدود 69 میلیون نفر است که پایتخت آن برخلاف تصور تعداد زیادی از افراد که فکر می‌کنند استانبول پایتخت ترکیه است، آنکارا است. زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی استانبولی است (البته 20 درصد جمعیت این کشور به زبان کردی صحبت می کنند.)

واحد پول جمهوری ترکیه لیر است. مذهب غالب این کشور اسلام سنی(67 درصد) است و بعد از آن اسلام شیعه (30 درصد) و در نهایت مسیحیان (3 درصد).

ترکیه کشوری است که در خاورمیانه و اروپا قرار دارد، البته لازم به ذکر است که هنوز به اتحادیه اروپا نپیوسته است. استانبول یکی از شهرهای جهان است که در ترکیه قرار دارد و شما با گذشتن از پل این شهر می توانید بین آسیا و اروپا سفر کنید.

با توجه به این که ترکیه در آسیا و اروپا قرار دارد، فرهنگ آن تلفیق فرهنگ آسیایی و اروپایی است. با توجه به رشد چشمگیر ترکیه در دهه‌ی اخیر، ترکیه در رده کشورهای توسعه یافته جهان قرار گرفته است و نظام آن جمهوری است.

در گذشته نه چندان دور ترکیه جزو امپراتوری عثمانی بود و برای اولین بار در سال 1923 به رهبری مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) جمهوری جانشین امپراتوری شد. آتاتورک با استفاده از این فرصت که امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول دچار شکست و تزلل شد توانست مردم ترکیه را متحد کند تا جمهوری را به جای امپراتوری به قدرت برساند.

برخی از قوانین خاص و جالب در جمهوری ترکیه

دانستن این موارد برای کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه یا یادگیری زبان ترکی استانبولی دارند، می‌تواند مفید باشد. در ادامه برخی از قوانین خاص و جالب در جمهوری ترکیه را می بینید.

دستشویی‌هایی پولی

تمامی سرویس های بهداشتی در ترکیه پولی هستند و باید برای آن ها مبلغی حدود نیم لیر که به ریال معادل 350 تومان است بپردازید. از آن جالب تر که صاحبان این دستشویی ها باید به دولت مالیات بدهند.

اشیا عتیقه و قانون

برای خرید یا فروش اشیای قدیمی و عتیقه در جمهوری ترکیه حتما باید مجوز داشته باشید وگرنه در چنگال قانون گرفتار خواهید شد.

مصرف مشروبات الکی در خیابان جرم است.

در ترکیه، مصرف مشروبات الکلی در برخی از جاهای تعیین شده خالی از مشکل است اما در خیابان جرم محسوب می شود.

بیشتر از 3 ماه در ترکیه نمی توانید بمانید.

برای این که بتوانید در ترکیه بیش تر از 3 ماه حضور داشته باشید، نیاز دارید که از مقامات رسمی ترکیه مجوز و اجازه نامه به همراه داشته باشید. اگر بدون مجوز بیشتر از 3 ماه در ترکیه بمانید احتمالا یا جریمه خواهید شد یا اخراج.

دخانیات ممنوع

در جمهوری ترکیه، استعمال دخانیات در تمامی اماکن عمومی سربسته از جمله قهوه خانه ها، تئاترها، سینماها، رستوران‌ها، مراکز خرید و ... ممنوع است.

یادگیری زبان شیرین ترکی استانبولی

برای شروع یادگیری زبان ترکی استانبولی از صفر بهتر است با حروف الفبای آن آغاز کنیم. حروف الفبای ترکی استانبولی شامل 29 حرف از حروف لاتین است. حروف الفبای ترکی استانبولی عبارت اند از:

A a, B b, C c, Ç ç, D d, E e, F f, G g, Ğ ğ, H h, I ı, İ i, J j, K k, L l, M m, N n, O o, Ö ö, P p, R r, S s, Ş ş, T t, U u, Ü ü, V v, Y y, Z z

نکته‌ای که شاید با دیدن این حروف به آن بر بخورید این است که که همخوان H در 35 دسته زبان ترکی وجود ندارد و تعداد خیلی زیادی از کلماتی که این حرف در آن ها بکار رفته است!

یادگیری زبان ترکی استانبولی از صفر

بسیاری از افراد دنبال یک مرجع معتبر برای یادگیری زبان ترکی استانبولی از پایه هستند. بهترین منبع برای این کار سایت مکتب خونه است که با بهترین شیوه های آموزشی در حال یاد دادن زبان ترکی استانبولی است.

آزمون یوس (YOS)

آزمون یوس ورودی دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ترکیه است. این آزمون به زبان ترکی است شاید بتوان مهم ترین فاکتور برای قبولی در این آزمون را یاد داشتن زبان ترکی دانست که با یادگیری زبان ترکی استانبولی در مکتب خونه می توانید خود را برای آزمون یوس آماده کنید.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • میلاد اعتمادی فر
    0

    مطلب خوبی بود.مرسی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها