استوری فوق جنجالی ستاره السد علیه الکاف

تیم فوتبال السد قطر با نمایشی که تحت تاثیر اخراج بازیکن ملی پوش آن بود، بازی رفت نیمه نهایی آسیا را به الهلال واگذار کرد. تصمیم عجیب داور عمانی، حاشیه های بسیاری ایجاد کرده است.

استوری فوق جنجالی ستاره السد علیه الکاف

بیشتر از بافیتمبی گومیس، ستاره فرانسوی الهلال یا ژاوی هرناندز، سرمربی جوان و محبوب السد، کسی که در بازی دیشب این دو تیم خبرساز شد، احمد الکاف بود. داور عمانی دیدار رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا با تصمیمی که در دقیقه 34 بازی گرفت، نه تنها ورق را به سود تیم مهمان برگرداند، بلکه باعث شد اتهامات مختلفی هم در فضای هواداری و هم از سوی برخی بازیکنان به او وارد شود.

احمد الکاف دیشب در حالی که بازی دو تیم با نتیجه 1-1 در جریان بود، روی یک خطا و اعتراض از سوی عبدالکریم حسن، به این بازیکن کارت زرد نشان داد. بعد از سوت داور و اخطار به عبدالکریم، بازیکنان السد به سمت داور هجوم بردند و به شدت نسبت به تصمیم او اعتراض کردند. در اینجا احمد الکاف ابتدا به شکلی عجیب و ناپسند، گابی ستاره اسپانیایی السد را هل داد و به عقب راند و سپس کارت قرمز را از جیب عقب خود خارج کرد و به عبدالکریم حسن نشان داد.

اخراج عبدالکریم همانطور که ژاوی در نشست خبری گفت، بازی را به دو بخش کاملا متمایز تقسیم کرد. پس از این اتفاق و ده نفره شدن السد، روند مسابقه به کلی تغییر کرد و این الهلال بود که به راحتی و بدون استرس روی دروازه میزبان خود حمله می کرد. حملات الهلال و اشتباهات مهلک خط دفاعی السد، در نیمه اول به گل دوم آبی ها انجامید. نیمه دوم هم برای تیم مهمان خیلی راحت سپری شد و شاگردان لوچسکو 2 بار دیگر دروازه السد را باز کردند تا فقط روی کاغذ صعودشان به فینال قطعی نشده باشد.

کارت قرمز عبدالکریم حسن هرچند سکوت ژاوی در نشست خبری را به دنبال داشت اما واکنش های مختلفی از سوی کاربران فضای مجازی و افراد مختلف در پی آن مطرح شد. ضمن اینکه بازیکنان تیم السد هم به شدت از این تصمیم داور عمانی عصبانی شدند. آنها در ادامه بازی هم اعتراضاتی را به تصمیات الکاف داشتند از جمله یک صحنه مشکوک به پنالتی در نیمه دوم و چند خطای میانه میدان.

بغداد بونجاح، ستاره الجزایری خط حمله تیم السد قطر که یکی از معترضان شدید به عملکرد داوری احمد الکاف بود، پس از بازی دیشب یک استوری در اینستاگرام شخصی خود با مضمون رشوه گرفتن این داور از سمت الهلالی ها منتشر کرد که البته پس از دقایقی حذف شد.

اما در ایران هم شائبه ای درباره احمد الکاف ایجاد شده که به ویژه یادآور دیدار نیمه نهایی سال 2017 بین تیم های الهلال و پرسپولیس است. سال 2017 پرسپولیس در بازی رفت نیمه نهایی با 4 گل مغلوب الهلال شد و کارش برای بازی برگشت بسیار سخت شد. با این حال استارت بازی برگشت برای تیم برانکو خوب زده شد اما یک تصمیم عجیب از الکاف، ورق را برگرداند و همان اندک امیدهای سرخپوشان ایرانی را هم به باد داد. اعلام خطای پنالتی از محمد انصاری در حالی که برخورد او با مهاجم الهلال بیرون از محوطه جریمه رخ داده بود. همچنین در ادامه بازی هم شوت بشار رسن به دست مدافع الهلال خورد اما الکاف پنالتی اعلام نکرد. این تصمیمات به علاوه عقیده ای که پرسپولیسی ها به خطا روی مدافعشان در صحنه گل دوم الهلال داشتند، شب تلخ نماینده ایران را کامل کرد و پرسپولیس در نهایت به دست الهلال حذف شد.

اما تنها قضاوت جنجال ساز الکاف برای تیم های ایرانی، دیدار پرسپولیس و الهلال نبوده است. در دوره فعلی لیگ قهرمانان آسیا هم تیم های استقلال ایران و العین امارات به قضاوت این داور عمانی در استادیوم آزادی با هم روبرو شدند. استقلال که در بازی اول مغلوب الدحیل شده بود، نیاز مبرمی به کسب سه امتیاز اولین بازی خانگی خود داشت و با حمایت هوادارانش برای شکست العین مصمم شده بود. در این بازی داور عمانی یک خطای مشکوک به پنالتی روی پژمان منتظری را اعلام نکرد که موجب اعتراض شدید استقلالی ها شد. به جز این، در آخرین دقایق بازی هم گلی که محمد دانشگر به العین زد، توسط این داور و کمک او آفساید اعلام شد.


از جمله دیگر بازی های مهمی که الکاف برای ایرانی ها سوت زده، می توان به دیدار استقلال و ذوب آهن در فصل گذشته لیگ قهرمانان اشاره کرد که در آن بازی ذوبی ها تا حدودی به قضاوت او اعتراض داشتند. علاوه بر این، بازی برگشت پرسپولیس و کاشیما در فینال لیگ قهرمانان سال گذشته هم توسط این داور سوت زده شد. در آن بازی اگرچه اعتراض های اندکی از پرسپولیسی ها سر زد اما به نظر نمی رسید اشتباه خاصی رخ داده باشد. الکاف در دوره اخیر جام ملتهای آسیا هم دو بازی مرحله گروهی را قضاوت کرد. از جمله دیدار ویتنام و یمن که بازی کم اهمیت گروه ایران بود.

خارج از قاره آسیا هم مهم ترین مسابقاتی که به این داور عمانی سپرده شده، دیدارهای جام جهانی زیر 20 سال بوده است.

حالا این داور که از پرکارترین داوران تورنمنت لیگ قهرمانان آسیا است، به نوعی متهم به حمایت یک جانبه از تیم الهلال عربستان به ویژه در بازی های حساس است و فعلا قطری ها پیکان انتقادات را به سمت او گرفته اند. نکته عجیب این است که در دیداری که حکم فینال منطقه غرب آسیا را دارد، از داور شرق آسیایی استفاده نمی شود و البته برعکس در منطقه شرق آسیا هم چنین رویه ای وجود دارد.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها