سرنوشت «گروه بی»؛ بولتون اخراج شد، نتانیاهو در آستانه حذف، بن سلمان تنها ماند!

محمدجواد ظریف چندی قبل از نقش «گروه بی» گفته بود در نحریک دونالد ترامپ به تندروی؛ منظور او از پروه بی، سه تندروی ضدایران بود که نامشان با حرف «بی» آغاز می شد: بولتون، بی بی و بن سلمان.

سرنوشت «گروه بی»؛ بولتون اخراج شد، نتانیاهو در آستانه حذف، بن سلمان تنها ماند!

بیایید سرنوشت هریک از این سه عضو گروه بی را بررسی کنیم:
۱) جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بود که پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل کنار گذاشته بود. او چنان سابقه ای در ضدیت با کشورمان دارد که سال پیش در میتینگ سازمان مجاهدین خلق وعده داده بود سال بعد میتینگ شان را در تهران برگزار می کنند!
عزل او از سوی ترامپ چراغ سبزی برای مذاکره با ایران قلمداد شد، هرچند چنین اتفاقی در نهایت رخ ندارد.


۲) از دیگر اعضای گروه بی، بنیامین نتانیاهو مشهور به «بی بی» بود. نخست وزیر تندروی اسرائیل که در انتخابات اخیر پارلمانی شکست خورد و هفته پیش با اعلام ناتوانی در تشکیل کابینه، عملا از صحنه سیاسی کنار گذاشته شد.
او پرونده قضایی سنگینی نیز دارد که می تواند به بازداشت او پس از خروج از قدرت منتهی شود.

۳) سومین و آخرین عضو گروه ضدایران موسوم به «بی»، بن سلمان، ولیعهد سعودی است. جوانی که از زمان مرگ ملک عبدالله عملا قدرت را در عربستان در دست گرفته و به دنبال درگیری سیاسی و تبلیغاتی با ایران است.
او حالا متحدان خود را از دست داده و برای همین رو به راهکارهای دیپلماتیک درقبال کشورمان آورده است.
شاید برای همین است که به تازگی در گفتگو با یک رسانه آمریکایی گفته است که به دنبال راه حل های سیاسی برای مقابله با کشورمان است و ماجراجویی نظامی را پیگیری نمی کند.
ضربه های نظامی اخیر عربستان از حوثی های یمن، او را به این نتیجه رسانده که نمی تواند در یک مقابله نظامی، شانسی در برابر کشورمان داشته باشد.


در دوره ای که گروه بی عملا ازهم پاشیده است، دونالد ترامپ فرصت بیشتری دارد برای آنکه به گونه ای واقع بینانه با تهران مواجه شود.
او باید از سرنوشت همه سیاستمدارانی که در چهل ساله گذشته سیاست شکست ایران را دنبال کرده و در جستجوی فشار حداکثری بودند عبرت بگیرد.
ترامپ در سه سال اخیر به خوبی دیده است که نتیجه فشار حداکثری به تهران، مقاومت بیشتر و از بین رفتن سیاستمداران تندرو است. او برای آنکه به جمع این شکست خوردگان نپیوندد، تنها یک سال دیگر فرصت دارد تا با کنار گذاشتن سیاست های افراطی، به میز مذاکره بازگردد.
شاید همین احتمال واقع بینی سیاسی رئیس جمهور آمریکاست که حسن روحانی را واداشت دیروز از احتمال تبدیل 1+4 به 1+5 سخن بگوید. احتمالی که به معنی بازگشت واشنگتن به برجام تعبیر شده و می تواند شرایط موجود در مناسبات میان ایران و آمریکا را تغییر دهد.


نویسنده: مصطفی انتظاری هروی

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • بهزاد
    0

    اقای نویسنده پروفسور، داستان نویس ودروغ پرداز خوبی هستی ، پس چرا در مورد اختلاسگران و چپا ول کنندگان و ربا خوران و محتکران و دزدان دریایی،زمینی ،هوایی،گوهی و کاخی و جنگلی داخلی هیچ اتفاقی نمیوفته . یه خورده کلاهتو بالا بزار ،الان تو قرن ۲۲ هستیم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اینایی که شما گفتی جای خودش محترم ولی هرچیزی یه جایی داره.ضمنا شما یه قرن جلو تشریف دارین. انقدر تند نرو یکم آروم تر

  • شاهین
    0

    ما چشم امید به اتحاد مسلمین علیه کفر و نفاق بسته ایم.

  • علی (خلیج همیشه فارس)گامرون
    0

    عارزم خدمت دوستان از قدیم گفتن از حرف تا عمل خییییییلی فاصله هست

  • امیرحسین
    0

    شک نکنید که دیر یا زود هرکه با آل علی (ع) درافتاد, ورافتاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها